ברק אובמה בהילארד, אוהיו (צילום: Scout Tufankjian for Obama for America, רישיון: CC BY-NC-SA 2.0)

ברק אובמה בהילארד, אוהיו (צילום: Scout Tufankjian for Obama for America, רישיון: CC BY-NC-SA 2.0)

מדד ההתלהבות

בעוד יומיים יתקיימו הבחירות לנשיאות ארה"ב, וכל עיתוני הבוקר כוללים דיווחים מה"שטח". המירוץ צמוד, איש אינו יודע מה תהא בסופו של דבר השפעת הסופה "סנדי" על תוצאות הבחירות, כך שכל הפרשנים זהירים. בולטת הבוקר הנטייה של שני עיתונים מגויסים במיוחד בבחירות האלה ("ידיעות אחרונות" לטובת ברק אובמה ו"ישראל היום" לטובת מיט רומני) להימנע מלחזות ניצחון למועמד המועדף עליהם, ואפילו לפזר רמזים על אפשרות להפסדו.

על פני כל הכפולה הרביעית של "ידיעות אחרונות" כותב נחום ברנע על התרשמותו משני אירועי בחירות שהתקיימו בימים האחרונים באוהיו, מדינת מפתח בבחירות לנשיאות. את עיקר טורו מקדיש ברנע לאירוע שקיימו הרפובליקאים בווסט-צ'סטר, אוהיו: הוא נחרד מהפונדמנטליזם הדתי; מפגין חמלה כלפי אמריקה הלבנה, שמאבדת את אחיזתה במדינה; ומתרשם לטובה מההתלהבות של התומכים.

בסיום הטור (ברנע כותב יפה, כרגיל, רמה אחת מעל יתר שליחי העיתונים לארה"ב) מוקדשות כמה פסקאות לאירוע בחירות שקיימו הדמוקרטים בהילארד, אוהיו. דומה כי האווירה פחות נלהבת מאשר במחנה הרפובליקאי. למרות ההטיה של "ידיעות אחרונות" לטובת אובמה, הקורא את טורו של ברנע יכול להתרשם כי המומנטום נמצא דווקא עם רומני.

שמואל רוזנר, שליח "מעריב" לסיקור הבחירות בארה"ב, מדווח גם הוא מאוהיו, ומנסה לעמוד בעצמו על מצב המומנטום. הקורא את טורו לומד שהנסיקה של רומני נעצרה, והוא החל להידרדר שוב במעמדו. רוזנר מדווח בעיקר מאירוע הבחירות שקיימו הדמוקרטים במדינה, ומדגיש את הפער כלפי חוץ בין שני המועמדים: אובמה נראה כמועמד הבטוח בנצחונו, רומני נאבק מול הזרם.

עיתון "הארץ" מדווח בכותרתו הראשית על "יתרון קטן אך יציב לאובמה במדינות המפתח". נטשה מוזגוביה, כמו ברנע ורוזנר, נשלחה לאוהיו כדי להביא את רשמיה מהמדינה שעשויה להכריע את הבחירות. בשונה מהם נותנת מוזגוביה פתחון פה לתושבי האזור שלא טרחו להגיע אל אירועי הבחירות המרכזיים. אמליה דרייבר, בת 53, דיירת בשכונת קרוואנים, תצביע לאובמה ("בוש חיסל לי את החשק להצביע לרפובליקאים)". ג'ורג' אוגלטרי, תושב אפרו-אמריקאי משכונת עוני של העיר דייטון, מתלבט בין שני המועמדים ("אובמה עדיף לחלשים, רומני ליזמים"). הוא עצמו חלש, אבל רוצה להיות יזם. היש דימוי מדויק יותר למצב החלום האמריקאי בשנים האחרונות?

בהמשך טורה סוקרת מוזגוביה שני אירועי בחירות, אחד של כל מפלגה, ובזה של הרפובליקאים היא מוצאת תומכת ברומני שמספקת לה ציטוט. הפעם מזוהה הבוחרת לעתיד בשם פרטי בלבד, טרי. "היו לו ארבע שנים, די והותר לשנות דברים, אבל שום דבר לא השתנה", אומרת טרי ומסבירה שבעיקר היתה רוצה שהבחירות תחלופנה. נמאס לה כבר ממבול התשדירים. לצד דיווחה של מוזגוביה מתפרסם טור מאת חמי שלו, הכותב מניו-יורק על מצב הסקרים ופרשניהם. אובמה עתיד לנצח, הוא כותב, ובמפלגה הרפובליקאית מפנטזים על מה שמכונה בישראל "יום כיפורים של הסוקרים".

"ישראל היום", העיתון שממומן על-ידי המממן הראשי של קמפיין רומני, ליווה את ההתמודדות על הנשיאות כאילו ישראל ולא אוהיו היא מדינת המפתח במירוץ. הבוקר, על רקע התוצאה הצמודה והיתרון הקל בסקרים לאובמה, מתמקדת הכותרת בראש השער בעובדה שעליה אין מחלוקת, מספר השעות שנותרו עד לפתיחת הקלפיות ("48 שעות").

כותרת המשנה שתחתיה מסתיימת בציטוט מדף המסרים העדכני של רומני ("אובמה קרא לתומכיו להצביע מתוך 'נקמה', רומני – מתוך 'אהבה'"). לא נכתב שם כמובן שזהו ציטוט מדף המסרים, אבל מי שיקרא בפנים העיתון יגלה זאת.

בעמ' 9 מדווח שליח "ישראל היום" בועז ביסמוט מהעיר בוסטון, שם נמצא מטה הבחירות המרכזי של רומני. "ראיתי אתמול במטה של מיט רומני בקומרשיאל סטריט 585 עשרות מתנדבים מגיעים כדי לסייע למועמד שלהם להיבחר. ראיתי גם עשרות שסיפרו לי כיצד הם מתכוונים להמשיך להעניק לנשיא אובמה אמון. מה שלא ראיתי בשני המחנות זה הרבה התלהבות", הוא כותב.

שגרה

ב"ידיעות אחרונות" ו"ישראל היום" מדווח על יהודי שנדקר בגבו בליל שבת במזרח ירושלים ונפצע באורח בינוני. ב"הארץ" וב"מעריב" אין מדווח על כך.

בכפולה המרכזית של "מעריב" מדווח עמרי מניב על ממצאי מחקר חדש שנערך בהזמנת הקרן החדשה לישראל, שממנו עולה כי כשליש מהפוסטים בנושאים פוליטיים וחברתיים שהועלו לרשת הישראלית בחצי השנה האחרונה היו "אלימים וגזעניים". לפי המחקר, ערבים סופגים את רוב ההשמצות; אחריהם, בסדר יורד, שמאלנים, פליטים ומסתננים, מתנחלים, חרדים ואנשי אקדמיה.

ב"ידיעות אחרונות" מדווחים תלם יהב ואדוה כהן כי שר הפנים אלי ישי הורה לראשי הרשויות המקומיות לאכוף את החוק נגד מבקשי מקלט המפעילים בתי-עסק ללא רישיון, גם אם יש להם אישור שהייה בישראל. העובר על החוק, כך מוזכר, צפוי לקנס ואף מאסר. "הימנעות מאכיפת חוק רישוי עסקים דווקא כלפי מסתננים המפעילים עסק ללא רישיון, בשונה מאכיפתו כלפי אדם אחר [...] יוצרת תחושה קשה של חוסר שוויון", כתב לאחרונה היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין. "היום זה חנויות, מחר יאסרו עלינו לנשום. יש כאלה שאם לא ייתנו להם לעבוד, פשוט יפנו לפשע", מצוטט מבקש מקלט מסודאן ששמו אינו מוזכר.

ההחלטה התקבלה (שוב)

בשבוע שעבר סערו המערכת הפוליטית בישראל והתקשורת המכסה אותה בהתלהבות לאור האפשרות שמשה כחלון ירוץ בבחירות הקרובות מול הליכוד-ביתנו. "מקורבי שר התקשורת והרווחה: 'הוא קיבל החלטה חד-משמעית להתמודד בראשות מפלגה חברתית חדשה'", נכתב בכותרת הגג לראשית של גליון "גלובס" ביום חמישי האחרון. "הוא שלם עם ההחלטה להוביל את סדר היום החברתי של ישראל. זה בוער בעצמותיו", צוטטו אותם גורמים בכותרת המשנה לראשית. הראשית של עיתון "גלובס" באותו יום קראה בפשטות: "מחכים לכחלון". הכותרת הראשית של "מקור ראשון" בבוקר יום חמישי האחרון קבעה כך: "קיבל החלטה: השר כחלון יודיע על הקמת מפלגה חדשה". באתר NEWS1 התנוססה כותרת ראשית מדוקדקת עוד יותר: "כחלון ירוץ במפלגתו של ח"כ אמסלם", ומעליה הובהר כי "ההחלטה הפוליטית התקבלה".

אמש, במוצ"ש, הודיע כחלון כי לא יתמודד בבחירות הקרובות.

"ישראל היום", שלא הקדיש ולו פעם אחת את הכותרת הראשית בעמוד השער לאפשרות שכחלון יתמודד בנפרד, מקדיש הבוקר את הכותרת המרכזית בשערו להודעתו של כחלון כי הוא חוזר בו. "כחלון: אני לא רץ", נכתב בגופן לבן על רקע כחול במרכז השער (מתחת לכותרת זו מדווח על "חשש ממחסור בביצים", כפי שהבחין הקומיקאי גורי אלפי).

"ישראל היום", שאיים בימים האחרונים בנידוי שר התקשורת והרווחה, מזדרז להתגייס לרהביליטציה. "אפעל לנצחון הליכוד", מצוטט כחלון בכותרת הידיעה המרכזית של הכפולה הפותחת. "יצא מהטראומה מבוגר ומפוכח יותר", נכתב בכותרת טור פרשנות מאת דן מרגלית.

גם הכותרת הראשית ב"ידיעות אחרונות" מצטטת את כחלון, אך לא כחלון הפומבי, שהביע אמון מחודש בליכוד, אלא כחלון של המקורבים ו"השיחות הסגורות". "לא מאמין לנתניהו", נכתב בין מרכאות בראש שער עיתון זה, גם כן בגופן לבן על רקע כחול. "מאוכזב מביבי, אך לא אפגע בליכוד", מודגש בכותרת הגג לראשית.

בכל עיתון נותר זכר למה שהופך בעיתון המתחרה לכותרת הראשית. כתבי "ידיעות אחרונות", יובל קרני ודני אדינו אבבה, מזכירים בידיעתם את ההודעה הרשמית של כחלון על כך שיפעל לנצחון הליכוד, אבל הדגש נותר על המרמור והביקורת שהביע באופן בלתי רשמי. מתי טוכפלד, כתב "ישראל היום", מזכיר את הרחש הביקורתי שנשמע בשיחות סגורות, אבל הדגש ניתן לגרסה הרשמית, הממלכתית. שלא תגידו שלא אמרנו לכם, אי-שם בעומק הפסקה השישית של גוף הידיעה.

סקר עומק, הכנת השטח

"אולמרט בדק את הפופולריות של חולדאי ופרופ' טרכטנברג", נכתב בכותרת ידיעה מאת מזל מועלם ב"מעריב". בגוף הידיעה מדווח כי אולמרט סקר לאחרונה את דעת הקהל בנוגע לכמה דמויות בולטות, ובין היתר נבדקו גם גבי אשכנזי, דניאל גילרמן וחברי-כנסת מסיעת קדימה.

המטרה, כותבת מועלם, "לגבש רשימה אטרקטיבית". לא מדווח אם אולמרט בדק גם מה הדעות הפופולריות בקרב ציבור הבוחרים, כדי להתאים את עמדותיו אליהם. "אולמרט ממתין להחלטה הסופית של לבני ולתוצאות הבחירות בארה"ב", מוסיפה מועלם. אם הנשיא אובמה יזכה בקדנציה שנייה, ירבו הסיכויים שראש הממשלה לשעבר, שהרשע לאחרונה בהפרת אמונים, יחליט לרוץ לבחירות.

"המדינה תערער השבוע על הכרעת הדין של אולמרט", מדווחים עדנה אדטו ושלמה צזנה ב"ישראל היום". לפי דיווחם, מסתמן כי הערעור יוגש לבית-המשפט העליון ביום חמישי הקרוב.

אילן ליאור מדווח ב"הארץ" כי ישיבת מועצת חד"ש בנצרת החליטה להבטיח ייצוג נשי ברשימה שתתמודד לבחירות הקרובות. המועמדת המובילה, כך נכתב, היא עאידה תומא-סולימאן, העורכת הראשית של יומון המפלגה הקומוניסטית הישראלית "אל-אתיחאד".

ענייני תקשורת

נתי טוקר מדווח ב"דה-מרקר" על הצעת משרד האוצר להסדר החוב של ערוץ 10. "מדובר בתנאים מרחיקי לכת, שספק רב אם הערוץ יוכל לעמוד בהם", מציין טוקר. בידיעה נפרדת כותב טוקר כי על רקע מאבק עם נציגי בעלי המניות, הודיע ביום שישי האחרון מ"מ מנכ"ל חדשות ערוץ 10, אורי רוזן, על התפטרותו. ב"כלכליסט" מדווחת שלי פריצקר על תוואי ההסדר שגיבש משרד האוצר. בידיעה נפרדת, המוקדשת להתפטרות רוזן, נכתב כי המנהל המתפטר מכחיש "את השמועות על כך שהתערבות בתכנים היא שהביאה להתפטרותו".

המדינה נשלטת על-ידי קליקה של פוליטיקאים מושחתים, עושי דברם של אנשי עסקים ובעלי הון ששולטים בכלי התקשורת ומשתיקים אותם, טוען קוסטס וקסבניס, עורך מגזין התחקירים היווני "HOT DOC". וקסבניס נעצר בשבוע שעבר בעקבות פרסום רשימה של בעלי חשבונות חסויים בשווייץ, הועמד לדין בגין הפרת חוק הגנת הפרטיות וזוכה. ב"הארץ" מתפרסמת ידיעה מתורגמת מאת הלנה סמית, כתבת ה"גרדיאן". "המצב טרגי", אמר וקסבניס ביחס לתרומתה של התקשורת היוונית לכרסום הדמוקרטיה. "העם היווני מוצף בחצאי אמיתות, וזה גרוע יותר משקרים, משום שהן יוצרות רושם משכנע".

מדור "היום לפני", המתפרסם מדי בוקר במוסף "24 שעות" של "ידיעות אחרונות", נכתב באופן קבוע על-ידי איתן הבר. הבוקר, ה-4 בנובמבר 2012, מוקדש המדור לרצח ראש הממשלה יצחק רבין, שהבר היה ראש לשכתו. שמו של יגאל עמיר אינו מוזכר בטקסט של הבר; במקום זאת נכתב רק "הרוצח".

"אף אחד לא כתב על אוכל כמותו", מספידה ב"ישראל היום" הילה אלפרט את המסעדן ומבקר האוכל שאול אברון. אברון מת ביום שישי, וייקבר היום בשעה 12:00 בקריית-שאול.