אולפן ליגת האלופות בערוץ הספורט, השבוע, מחצית במשחק חצי הגמר בין צ'לסי לאתלטיקו. שתי הקבוצות יורדות להפסקה עם 1:1 דרמטי, המתח בשיאו, הדם רותח, ורק טבעי שברבע השעה הקרובה יעסקו חברי הפאנל בניתוח המחצית שהסתיימה ובהערכות ל-45 הדקות הבאות. אלא שהדיון הצפוי מוסט במפתיע לטניס: אנדי רם הודיע כמה שעות קודם כי בקרוב הוא מתכוון לפרוש. זהו רגע משמעותי לטניס הישראלי, אבל כיצד הוא קשור לליגת האלופות בכדורגל? למה עוסקים עכשיו בטניסאי אנדי במקום בחלוצים פרננדו ודייגו?

עוזי דן, כתב החוץ של ספורט "הארץ", התעצבן כמו צופים רבים והעלה סטטוס כעוס: "כל המחצית כולה מוקדשת לקידום סרט של הערוץ – עם כל הכבוד לאנדי רם. לדבר על המשחק? יוק". דן התכוון לסרט שעקב אחרי אנדי רם בחודשים האחרונים, וישודר בקרוב בערוץ הספורט.

למחרת העלה דן סטטוס נוסף בעניין: "פנה אלי בכיר בערוץ שהוא גם ידיד, אדם אהוד ומוערך אישית ומקצועית. לטענתו, ולמרות שהוא אמין עלי לחלוטין הלכתי ובדקתי והוא מדייק, אסור לערוץ להשתמש במחצית לניתוח המשחק או כל דבר הקשור לכדורגל 'בכיר'. הוראות הרגולציה. היום אמנם אחד במאי ואני סוציאליסט אדוק שתומך ברגולציות לכל מיני דברים, אבל זה לא הגיוני, לא קיים בשום מקום שאני מכיר, ולמעשה יש איסור על בעל הזכויות של ליגת האלופות לדבר במחצית על ליגת האלופות. איך הוא אמר? 'רגולציה פסיכית'. צודק".

אבל הרגולציה במקרה הזה איננה פסיכית, והסיפור שונה. ערוץ הספורט, שרוצה להרוויח משידור חסויות, מחויב לתת במשדר מעין זה חמש דקות לפחות של ספורט ישראלי. ההוראות מתירות לערוץ לשדר מדי שעה חצי דקה של חסויות, וליתר דיוק חמש חסויות בנות שש שניות כל אחת. משחק בליגת האלופות הוא אטרקטיבי מבחינת רייטינג, והחסויות המשודרות במחצית נמכרות במחיר גבוה.

בנקודה הזו נדרש ערוץ הספורט לשלם את חלקו בדיל. זו למעשה הסיבה שצופי ליגת האלופות מופתעים לקבל במחציות המשחקים אייטמים שעוסקים בכדורסל, טניס, נשים ועמותות שונות. מצד אחד, יפה שענפים קטנים זוכים לחשיפה עצומה, אלא שהתכנים האלה אינם מועלים מאהבת הספורט או כדי לשמח את הצופים.

אייטם של טניס בתוכנית כדורגל, ולהפך, הוא כמו שערה במרק. הוא עומד בניגוד לכל היגיון של בניית מתח ועניין, הוא מאולץ, הוא מס שפתיים. השאלה אם פגיעה באיכות, ברצף ובמתח הנבנה של שידור ישיר היא נזק הכרחי או שמותר לצופים לצפות שהערוץ שנועד עבורם ולמענם יפעיל עוד כמה אגפים במערכת השיקולים חוץ מהחור של הגרוש.

רגולציה היא לא שמרטף זקן שחובה על הילדים לתכמן בכל מחיר; היא כלי עבודה שנועד, בסופו של חשבון, לשמור גם על הערוץ הכפוף לו. עבודת עריכה חכמה ורחבת מבט יכולה להפוך אילוץ רגולטורי לסדר יום יצירתי, שיתייחס לצופים כלקוחות העיקריים ולמוצר הסופי כאל עוגת גורמה, לא קערת שאריות.

מחיקון אנטי

עוד מסיבת עיתונאים שגרתית, שוב הקלישאות של נבוא לנצח ולעבוד קשה, ואז מישהו זורק משפט ששווה כותרת. מאמן הכדורסל, שרון דרוקר, שבר את השעמומון באירוע לקראת פתיחת הפלייאוף בליגה, עם עקיצה אל הפרשן פיני גרשון: "יש משפט בפוליטיקה האמריקאית שאומר – אתה תפסיק לספר עלי שקרים ואני אפסיק לספר את האמת עליך".

בין השניים זורם דם רע מהתקופה שאימנו יחד במכבי תל-אביב. דרוקר, מאמן גלבוע/גליל, אמר את הדברים משום שלא אהב את הביקורת של גרשון נגדו באחד המשחקים.

הכתבה ב-one: ההפניה בגוגל, והדף באתר

הכתבה ב-one: ההפניה בגוגל, והדף באתר

ב"וואלה", ynet ו-one הפך הציטוט לכותרת, בעוד שבאתר ערוץ הספורט הוא לא התפרסם כלל. בהמשך הסירו ב-one את הידיעה לגמרי. בערוץ הספורט משמש גרשון פרשן הבית, וב-one, שם עבד עד לפני שנה, הוא נותר ביחסים טובים עם מנהלת התוכן, אופירה אסייג. אזכור לידיעה עם הציטוט של דרוקר שהתפרסם ב-one אפשר היה למצוא בגוגל, אבל מי שלחץ על הלינק הגיע לדף שאינו מוביל לשום מקום. אגב, המשפט הפרובלמטי של דרוקר נאמר בתשובה לשאלה של דובי פיק, כתב one.

האתרים שגרשון מקורב אליהם שמרו על כבודו, וקיבלו את הסבריו כי דבריו של דרוקר נאמרו במסגרת סכסוך ישן ביניהם וכי מדובר בחיסול חשבונות שלא יאה לפרסום. אם מתעלמים מאמירה בולטת ממסיבת עיתונאים ששודרה בחי, אם מוחקים אותה כאילו לא נאמרה, על-פי אותו היגיון צריך להסיר מהפסקול של המשחק גם את הביקורת והעקיצות ששלח גרשון כלפי דרוקר.

נפגשים בהלוויות

הלוויית לופא קדוש בערוץ הספורט

הלוויית לופא קדוש בערוץ הספורט

ביום רביעי בצהריים שידר ערוץ הספורט את הלווייתו של מאמן הכדורגל לופא קדוש, שנפטר מסרטן. יומיים קודם שידרו בערוץ בשידור ישיר את טקס האשכבה לטיטו וילאנובה, מאמן ברצלונה בשנה שעברה, שמת בשבת מסרטן. השידור הזה ספג כאן ביקורת.

בתוך פחות מ-48 שעות ניתנה לערוץ הזדמנות להוכיח שלופא הוא קדוש לא פחות מטיטו. ערוץ הספורט עמד במשימה בכבוד: אולפן מיוחד, פאנל, שתי מצלמות ושני כתבים שהעבירו את ההלוויה מרמת-השרון.

נותר לחכות ולראות אם שידור הלווייתו של קדוש היה עבור ערוץ הספורט "מוכרחון" שהוא נאלץ לעמוד בו, רק בגלל הסמיכות לשידור הישיר של המיסה מספרד.

להתראות בהלוויה הבאה, לא עלינו.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il