"ynet אינו פועל כנגד ארגון העיתונאים החדש, ובעודו כלי תקשורת הנושא דגל של חופש וחירות הביטוי ונהנה ממנו, כל התנגדות קטנה או גדולה לארגון שכזה הנה בניגוד לאיתני קיומו של ynet!", כך נכתב בתגובה שהגישה היום (ד') חברת ידיעות-אינטרנט לבית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב–יפו, שידון מחר בבוקר בנסיבות הפסקת עבודתו של תני גולדשטיין, כתב הכלכלה של האתר, וזימונם לשימוע לפני פיטורים של עורך ערוץ המחשבים יהונתן זילבר ועורכת דף הבית אראלה גניסלב.

לטענת גולדשטיין ועמיתיו, ברקע הפסקת עבודתם עומד נסיונם לארגן את העובדים באתר. גולדשטיין טוען כי התפטר מיוזמתו, אך אחר-כך חזר בו ונאמר לו כי חזרתו לעבודה מאושרת. השניים האחרים טוענים כי זומנו במפתיע לשימוע על רקע חשיפת חלקם בהתארגנות. בתגובה לבקשה, שהוגשה על-ידי עורכי-הדין סיגל פעיל וזוהר גיפס, מוכחש מכל וכל כי ההנהלה ידעה על התארגנות העובדים וכי יש קשר כלשהו בינה ובין ההחלטה לפטר את השלושה.

"במערכת ynet נהוגה תפיסה ניהולית שקופה, פלורליסטית, דמוקרטית ומשתפת", נכתב בתגובה. "זו מדיניותו הידועה והמוכרת של העורך הראשי מימים ימימה, והיא מוכרת היטב לכל העיתונאים והעובדים באתר, עד כי פנייה כפי שבוצעה לבית-הדין הנכבד, בסגנון ובתוכן שבחרו ארגון העיתונאים ומר גולדשטיין לכתוב בקשר לאתר, מקוממת והנה ההפך הגמור מן המציאות. ממש כך.

"לו היתה הדמוניזציה הנטענת בעזות מצד ממש כנגד ynet נכונה, הכיצד יסביר המבקש את העובדה כי מתוך עשרת העיתונאים הכתובים במכתב בא-כוח המבקש [...] והמוכתרים שם כ'ועד הפעולה' של העיתונאים, רק שניים מועמדים לפיטורים? מדוע לא פעל ynet כדי לפטר את כולם או את מרביתם? משום שאין שחר ואין כל בסיס לנטען כאן, והמדובר על ניסיון חסר תום לב לעשות שימוש לרעה באכסניה הנכבדה של בית-הדין הנכבד. הא ותו לא. ynet מעולם לא פעל כנגד שום התארגנות, לא במישרין ובידיעה וגם לא בעקיפין וברשלנות או בטעות. בשום פנים ואופן לא. לא בקשר למר גולדשטיין ולא בקשר לאף עיתונאי אחר".

בהמשך התגובה מוכחש כי לאתר היתה ידיעה כלשהי על ההתארגנות של עובדיו. "העיתונאים בחרו להסתיר מכל גורם המצוי בהנהלת ynet על דבר הארגון ו/או ההתארגנות [...] להסתיר, ולהסתיר ולהסתיר, ואכן הם הצליחו במשימתם". עוד נכתב כי "הטענות בדבר 'ועד פעולה' והרכב חבריו נטענו אך ורק כתפירת חליפת חסינות לעובדים שנשקלת סיום העסקתם מטעמים ענייניים ובמסגרת הליכי ההתייעלות".

כאמור, על-פי הנהלת החברה, המניע לאי-קבלתו בחזרה של גולדשטיין לעבודה באתר הוא ענייני לחלוטין ונוגע בעיקר לשיקולים כלכליים. בתגובה מתוארת בפירוט תמונת מצב עגומה של כלי תקשורת בארץ בכלל ושל אתר ynet בפרט, שנאלץ לבצע "צעדים של התייעלות וצמצום" כדי להמשיך להתקיים.

בין יתר הפעולות שננקטו באתר מוזכרים: "פיטורי עובדים תוך מיזוג מחלקות וצמצום סד"כ מחלקות קיימות; הקפאת תקנים, מיזוג פונקציות, פיזור מטלות על קבוצות עובדים וכדומה; פיטורי עובדים שעלותם גבוהה למערכת; קיצוץ ניכר בפעילותה צילום, הווידיאו והשידורים החיים, תוך חסכון עלויות כולל של מאות אלפי שקלים; הליכי התייעלות שותפים בתחום התקשורת, הוצאות תוכן היסעים, פעילויות חברתיות וכדומה".

לפי באי-כוחו של ynet, "במסגרת הליכי ההתייעלות בחודשים האחרונים בידיעות-אינטרנט נאלצה השותפות להיפרד מכ-35 עובדים – למעלה מ-10% ממצבת כוח האדם".

יש גם פירוט באשר לקיצוצים: "מחלקת אפיון התוכן מוזגה עם מחלקת הטכנולוגיה ושני עובדיה נאלצו לפרוש. הדבר חל גם על מחלקות התוכן – מן הבכירים והוותיקים שבאנשי ynet. במדור שידורים חיים – הסתיימה העסקתו של מייסד המחלקה ומומחה התקשורת שלה והתקן שלו בוטל. רכזת השידורים החיים, בכירת אנשי הפקות הווידיאו בארגון, פרשה והתקן שלה מוזג עם זה של המפיקה הראשית. סמנכ"ל הטכנולוגיה של ynet פוטר. התקן שלו נמחק והפונקציות שלו הועברו לבעלי תפקיד אחרים במערך הניהול והטכנולוגיה של הארגון. הסתיימה עסקתו של עורך ערוץ התיירות – והתקן שלו מוזג עם זה של סגנו עד עתה. מדובר בפיטורי אחד העורכים הבכירים והוותיקים ביותר ב-ynet. הסתיימה העסקתם של עורכי אנציקלופדיית ynet, כאשר פונקציות העריכה והכתיבה של המדור הועברו לעורכים במחלקת החדשות. העובד השני בבכירותו בלוח WINWIN (לוח המודעות הגדול של ynet) נאלץ לפרוש מתפקידו".

כמו כן נטען כי בוטלו, הוקפאו או מוזגו תקנים רבים באתר: "ראש מערכת המדור באנגלית פוטר והפונקציות שלו מוזגו עם אלה של ראש הדסק הבכיר; שני כתבי מרחבי השפלה ועוטף עזה פוטרו, ותפקידם מוזג לכתב אחד על כל המרחב; בוטלו תקני עורכים במדורי תוכן שונים ופוטרו: סגן עורך מדור הרכב וכן עורכים במדורי התרבות, ספורט, יהדות והמחשבים; פוטרו שמונה עובדי מחלקת המסחר שיווק, מנהלה ולוח WINWIN; מוזג תקן כתב האקולוגיה עם זה של עורכת המדור; מוזג תקן עורך מדור המדע במדור מחשבים וטכנולוגיה; כתבת בריאות פרשה ולפי שעה תפקידה מבוצע בידי כתב אחר; מוזג תפקיד כתב החוץ שפרש עם זה של הכתב המדיני; מוזגו שני תקני עורכי ערוץ התיירות לתקן אחד; רכזת השידורים החיים פרשה ומשרתה מוזגה עם משרת מפיקת השידורים החיים. עורכת מבזקים סיימה את עבודתה והתקן שלה בוטל".

עוד מצוין כי "במסגרת הליכי ההתייעלות, נאלצה המערכת להיפרד מעובדים ותיקים אשר עלותם יקרה יותר. מדובר גם בעובדים שפרשו, וגם בכאלה שהתפטרו ותחתם מונו עובדים צעירים שעלותם פחותה. בין היתר מדובר בשורת כתבים, עורכים ובעלי תפקידים מינהלתיים בכירים, בהם בין השאר: הפרשן הוותיק והבכיר לענייני ערבים; הכתב הצבאי שפרש, כתב בכיר שנמצא ב-ynet משנותיו הראשונות שהוחלף לאור עלות שכרו; ומנהלת מחלקת סלולר. זאת ועוד – פונקציות חיתוך התצלומים במחלקת התמונות הועברה למדורי המערכת השונים ובעקבותיה צומצמה המחלקה ושלושה מאנשיה סיימו העסקתם".

על רקע זה מתוארת ההחלטה של גולדשטיין לעזוב את תפקידו באתר כהחלטה שהתקבלה בברכה ("התפטרותו של מר גולדשטיין התקבלה, אין זה סוד – לא בצער גדול", נכתב), הן בשל משכורתו הגבוהה יחסית והן בשל ליקויים בעבודתו.

בתגובה לטענות שהעלה גולדשטיין בפני בית-הדין לעבודה באשר לעבודתו באתר, נכתב כך: "נסיונו של מר גולדשטיין לצייר עצמו כמי שעמד בראש ערוץ הכלכלה במערכת כאילו יש בכך כדי להעיד על מקצועיותו הרבה לא יצלח, שכן מר גולדשטיין מסתיר בחוסר תום לב כי בתקופה בה היה מר גולדשטיין כתב כלכלי ב-ynet, הוקם אתר 'כלכליסט', אליו עברה הפעילות המרכזית הכלכלית של ynet.

"במסגרת העברת תחום הכלכלה ל'כלכליסט' הועברו כתבי הכלכלה המקצועיים והמוערכים לעסוק בתחום במסגרת 'כלכליסט', כאשר דווקא את מר גולדשטיין בחר הגורם האחראי שלא לעבוד עימו במסגרת 'כלכליסט' [כך]. כך נותר מר גולדשטיין לשמש כ'קצין קישור' בין 'כלכליסט' ל-ynet, כאשר רוב עבודתו התמקדה בהעברת תכנים מ'כלכליסט' ל-ynet והתאמתם והטמעתם ב-ynet".

מלבד זאת מזכירים באי-כוחו של ynet את פרשת "כל העיר", שבה היה מעורב גולדשטיין טרם הצטרפותו לאתר, וכן ליקויים שמצאו בעבודתו באתר ynet. "ידיעות-אינטרנט נאלצה לפרסם פרסומים מרחיקי לכת ולא אופייניים של התנצלויות ועדכונים באורח מאוד חריג בעקבות רשלנותו של מר גולדשטיין ואי-דיוקים שלו בכתבות שפירסם", נטען בכתב התגובה.

בחלק אחר של כתב התגובה נטען כי "לאחר שמר גולדשטיין מסר את הודעת ההתפטרות, התברר שתוך כדי עבודתו ב-ynet, ובמשך תקופה ארוכה, מר גולדשטיין עסק בחיפוש עבודה קדחתני בקרב לא פחות מאשר הגורמים המרכזיים אותם הוא המשיך לסקר. מסתבר שבזמן בו חובה עליו לשמור על אתיות ואובייקטיביות עיתונאית ביחס לגורמים המרכזיים אותם הוא מסקר, מר גולדשטיין הפך עצמו לאינטרסנט, כאשר ביקש לשאת חן בעיניהם על מנת להתקבל אצלם לעבודה. להדגיש – הכל במקביל לביצוע 'סיקור עיתונאי אובייקטיבי' ביחס לאותם גורמים!! מסתבר שמר גולדשטיין אף פנה לבקש עבודה מפוליטיקאים בכירים המסוקרים על-ידיו ועל-ידי ynet! עד כדי כך.

"[...] ידיעות-אינטרנט אינה זקוקה לעובדים בסימן שאלה, אשר מייחדים זמן ניכר משעות עבודתם לאתר במסגרת הגורמים המסוקרים אצלה עבודה חלופית, אלא מבקשת לעצמה עובדים שירצו לעבוד אצלה במשך תקופה ארוכה. מר גולדשטיין הביע בפני ידיעות-אינטרנט במפורש את חוסר רצונו המובהק לעבוד בשורותיה, ומשכך אין לו להלין אלא על עצמו כאשר המערכת אינה מבקשת לקבל לשורותיה עובדים חסרי מוטיבציה ורצון לעסוק בשורותיה.

"הטענה כאילו ידיעות-אינטרנט סירבה לקבל בחזרה את מר גולדשטיין לשורותיה בגלל 'פעילות ארגונית' כלשהי בה עסק כביכול, חסרת ידיים ורגליים ומנוגדת לטענת המבקשת בדבר 'ידיעתה' כביכול של ידיעות-אינטרנט בדבר הליכי ההתארגנות ומנוגדת לעובדה ש'ראש ההתארגנות' כביכול בחר להתפטר מעבודתו בידיעות-אינטרנט ולעבור לעבוד אצל מעסיק אחר".

כמו כן מכחישים באי-כוחו של ynet כי היו גורמים באתר שאישרו את חזרתו לעבודה ואף בירכו עליה. "תעוזה רבה מגלה מר גולדשטיין כאשר הופך הוא [...] את התרעמותו של סגן עורך ynet, מר טיפנברון, על התנהלותו של מר גולדשטיין כפי שהביעה בפניו, כאילו שמח הוא על החלטתו של מר גולדשטיין לחזור בו מהתפטרותו", מודגש.

"מר גולדשטיין מסתיר כי מר טיפנברון ניהל עימו שיחה קשה כאשר הסתבר לו כי מר גולדשטיין פעל לחפש הצעות עבודה אצל מסוקרי המערכת בעת ובעונה בה הוא פועל במערכת ובמסגרת שעות עבודתו, והביע בפניו באופן מפורש את חוסר שביעות רצונו מפעולותיו, ובין היתר טען בפניו שלכל הפחות, היה מר גולדשטיין מבצע את חיפוש העבודה החלופית שלו במסגרת ימי חופש ולא במסגרת עבודתו.

"[...] מר גולדשטיין הביע בפני מר טיפנברון צער על פעולותיו חסרות תום הלב, והשיחה הסתיימה בכך שמר טיפנברון הניף ידיו בביטול למשמע ההתנצלות המאולצת של מר גולדשטיין. הא ותו לא. מר טיפנברון מעולם לא בירך את מר גולדשטיין על חזרתו בו מההתפטרות ומעולם לא קיבל אותה!".

מעבר לכך מדגישים באי-כוחו של האתר כי פעיל אחר בהתארגנות, בועז פיילר, זומן לשימוע אך לא פוטר, וכי לצד גניסלב וזילבר זומנה לשימוע מבזקנית בערוץ החדשות בעקבות רצון לבטל את התקן שלה, וכן עובדים מהמחלקה המסחרית.

אשר לגניסלב וזילבר נטענות טענות דומות לאלו שהועלו במכתבי עו"ד פעיל לארגון העיתונאים. נוסף לכך נטען כי בעת השימוע הראשון שנערך לגניסלב בפני העורך יון פדר, התבטאה עורכת דף הבית באופן לא ראוי ואמרה, בין היתר: "אתה משחק איתי בקקה?", "אין לי מה לדבר איתך ולא מעניין אותי שלדעתך יש לי משכורת גבוהה!", "אתם זבל של חברה, זבל של בני-אדם ומה שאני אומרת כאן גם ייצא החוצה!".

האתר מבקש לסלק את הבקשה של ארגון העיתונאים על הסף משלל סיבות, בין היתר משום שהארגון אינו מייצג ואינו יכול לייצג את עובדי ynet, שרובם כלל אינם עיתונאים, ומשום שאין מדובר בסכסוך קיבוצי, אלא בסכסוך מול עובד אחד בלבד, כך על-פי כתב ההגנה.

32893-02-12