חברת כל-אלערב בע"מ, המוציאה לאור את השבועון "כל אל-ערב" ומפעילה אתר בשם זה, תשלם פיצוי בסך 75 אלף שקל לאקו"ם ולמקבילתה הצרפתית SACEM, כך פסק לפני כשבועיים השופט עדי זרנקין מבית-המשפט המחוזי חיפה.

לפני כשנתיים הגישו אקו"ם ו-SACEM תביעה בסך מיליון שקל נגד כל-אלערב ושניים ממנהליה בתקופה הרלבנטית, מוסא ועיסא חסדייה, בטענה כי באתר האינטרנט של החברה נעשה שימוש בלתי מורשה ב-20 יצירות מוזיקליות תוך הפרת זכויות היוצרים שלהן.

התובעות טענו, באמצעות עו"ד נמיר קאסם-חוסין, כי באתר "כל אל-ערב" הוצגו שירים בערבית וסרטוני וידיאו של השירים באופן שמאפשר להוריד אותם למחשב האישי. בין היצירות שעמדו במוקד התביעה: שירים מאת פריד אל-אטרש, מוחמד עבד אל-ווהאב וריאד אל-סומבטי.

מוסא חסדייה, לשעבר מבעלי כל-אלערב, טען באמצעות עו"ד בשאיר פאהום-ג'יוסי כי לאתר היו הזכויות להשמיע ולהציג את השירים, וזאת במסגרת הסכם שנחתם בין חברה אחרת שבבעלותו לבין חברה מצרית בשם עאלם-אלפן.

"השאלה הדורשת הכרעה, ועל-פיה ייגזר גורלה של תביעה זו, הינה האם הצליחו התובעות להוכיח שהן בעלות הזכויות ביצירות נשוא התביעה", כתב השופט זרנקין, והשיב בחיוב. מחומר הראיות שהוצג בפניו פסק כי לאתר "כל אל-ערב" לא היו בפעול הזכויות להשמיע את היצירות, וכי אלה שייכות לאקו"ם.

"הנתבע 2 [עיסא חסדייה] נחקר על תצהירו בעניין ההסכם הנ"ל וטען כי הבין ממנו שהוא פטור מלשלם לאקו"ם תמלוגים בגין השימוש ביצירות נשוא ההסכם", ציין השופט בפסק דינו. "עדותו בעניין זה, כבעניינים אחדים נוספים, לא הותירה אצלי רושם מהימן במיוחד, ועל-פי התרשמותי הוא ידע אל נכון כי זכויות היוצרים, במלים ובמנגינה ביצירות נשוא ההסכם ההוא, היו שייכות לאקו"ם".

השופט זרנקין דחה את התביעה האישית נגד מוסא ועיסא חסדייה, אך קבע כי לכל-אלערב אסור מעתה והלאה לעשות שימוש ביצירות שעמדו במוקד התביעה וחייב אותה בתשלום פיצוי בסך 75 אלף שקל.

60240-05-12