תעמולה סמויה

"הגנזך", פרויקט השקיפות של "העין השביעית" ועמותת "הצלחה", ממשיך להתרחב: למאגר המידע המקוון מתווספים כעת מסמכים חדשים העוסקים בשורה של כלי תקשורת ישראליים ובנקודות ההשקה שלהם עם גופי ממשל שונים. העמוד של לשכת הפרסום הממשלתית – הגוף המוציא לפועל קמפיינים פרסומיים של גופים ממשלתיים בישראל – התחדש במסמכים על האופן שבו רכש משרד התפוצות בראשות נפתלי בנט תוכן מערכתי בכמה גופי תקשורת כדי להעביר מסרים מטעם הממשלה.

לצד גופים עיתונאיים דוגמת "ישראל היום", "ג'רוזלם פוסט", "מקור ראשון" ו"ערוץ 7", במסמכים מככבים גם גופים טלוויזיוניים כמו קשת (זכיינית ערוץ 2 ששידרה סרט תעמולה נגד התבוללות בכסות עיתונאית וכתבות בתוכנית "אנשים") וערוץ הילדים. כמו כן כוללים המסמכים תיאור של הצעות שהגישו כלי תקשורת שבסופו של דבר לא קיבלו נתח מעוגת התעמולה, בהם "הארץ" ו-ynet מקבוצת "ידיעות אחרונות", וערוצי הילדים ניקלודיאון והופ, המיועד לפעוטות.

נוסף לכך התווספו לגנזך מסמכים על הטסת עיתונאים ומובילי דעת קהל לחו"ל במימון משותף של המשרד הממשלתי וארגון גשר – פרויקט שעלותו למעלה מ-30 אלף שקל לאיש, על-פי נתוני המשרד, ובסך הכל למעלה משלושה מיליון שקל. המסמכים, שנמסרו בעקבות בקשת חופש מידע שהגישה עמותת "הצלחה" בשיתוף עם "העין השביעית", תוארו בהרחבה בשורה של כתבות שפורסמו באתר (1, 2, 3, 4, 5, 6).

מאחורי עסקאות התוכן

שער המוסף הפרסומי של משרד התפוצות ו"מקור ראשון", 23.12.16 (לחצו להגדלה)

שער המוסף הפרסומי של משרד התפוצות ו"מקור ראשון", 2016 (לחצו להגדלה)

לצד מסמכי משרד התפוצות, לעמוד של לשכת הפרסום הממשלתית עלו עוד שורה של מסמכים שיש בהם עניין ציבורי: מסמכים על עסקת רכישת תוכן הרב-שנתית של "ידיעות אחרונות" ורשות הטבע והגנים, תיעוד של מימון כתב העת המנוח "ארץ אחרת" בידי משרד החוץ ומסמכים על מימון סדרה תיעודית בערוץ 1 מתקציב משרד העלייה והקליטה (וכתוביות בערוץ 9). כמו כן עלה לעמוד תיאור של מבנה לפ"מ שנמסר במענה לבקשת חופש מידע שהגישה עמותת "הצלחה". מסמך נוסף שעלה לגנזך הוא מחקר בנושא הפצת חדשות מזויפות ותקיפות סייבר לשם השפעה על בחירות שפרסם החודש מרכז המחקר והמידע של הכנסת.

עמודים נוספים שהתחדשו הם אלו של רשות החברות הממשלתיות, צה"ל והטלוויזיה החינוכית – הכולל כעת, בין היתר, את נתוני ההתקשרויות של החינוכית עם גופים חיצוניים מתחילת 2015 ועד סוף הרבעון הראשון של 2017 בקבצי אקסל נוחים לעיון ועיבוד. הקבצים פורסמו לראשונה על-ידי היחידה הממשלתית לחופש המידע, המפרסמת באופן סדיר את רשימות ההתקשרויות של משרדי ממשלה וגופים הכפופים להם. בעמוד הגנזך של משרד התקשורת ניתן לעיין ברשימת ההתקשרויות של המשרד הממשלתי.

בעמוד של צה"ל, הכולל בין השאר מסמכים על הצנזורה הצבאית, נוסף נוהל של פרקליטות המדינה לגבי צווי איסור פרסום וצנזורה משנת 2001, והנחיות שפרסם פרקליט המדינה ב-2002 בעניין צווי איסור פרסום בנושאים הקשורים לבטחון המדינה.

מהנעשה באגודה

עמוד חדש בגנזך מוקדש למסמכים על אגודת העיתונאים תל-אביב. בעמוד ניתן לעיין בפרוטוקולים פנימיים של האגודה, ברשימות מקבלי השכר הגבוה בה בשנים האחרונות, בדו"חות בדיקה מטעם רשם העמותות ובדו"חות התקופתיים שהעבירה לרשם. חלק מהמידע הכלול במסמכים הופיע בכתבה של אורן פרסיקו שפורסמה ב"העין השביעית" בחודש אפריל האחרון.

* * *

הגנזך ממשיך להתעדכן באופן שוטף באמצעות העלאה של מסמכים שהתקבלו בעקבות בקשות חופש מידע של עמותת "הצלחה" (וגופים אחרים), מסמכים שגופים שונים מפרסמים מיוזמתם ומסמכים הנאספים במסגרת עבודת המערכת היומיומית של "העין השביעית".

על הרציונל העומד מאחורי המדור ניתן לקרוא כאן. גולשים המחזיקים בידיהם מסמכים שיש תועלת בחשיפתם לאור השמש מוזמנים לפנות אלינו ולמסור אותם באמצעות כתובת האימייל contact@the7eye.org.il