עלות שכרו של יוסי בר-מוחא, מנכ"ל אגודת העיתונאים בתל-אביב, עמדה בשנת 2015 על 623,099 שקל, כ-52 אלף שקל בחודש, כך עולה מנתונים שהגישה האגודה לרשם העמותות. זו קפיצה ניכרת לעומת הסכומים ששולמו לבר-מוחא בשנים האחרונות, שבאה בהמשך למגמה של עליית שכר לאורך כעשור וחצי של מנכ"לות.

בר-מוחא מונה לתפקיד מנכ"ל אגודת העיתונאים בתל-אביב בינואר 2002. על-פי הנתונים שמסרה האגודה לרשם העמותות, באותה שנה עמדה עלות שכרו על 299,074 שקל, כ-25 אלף שקל בחודש. שכר זה היה נמוך בכ-100 אלף שקל מעלות שכרו השנתית של המנכ"ל שקדם לו, טוביה סער, אולם כבר בשנת 2003 הועלה שכרו של בר-מוחא ועמד על 401,736 שקל, כ-33 אלף שקל בחודש. מאז, חרף ירידות זמניות שחלו מדי פעם, עלות שכרו של מנכ"ל האגודה נמצאת במגמת עלייה – עד שהגיעה, כאמור, לסך של כ-52 אלף שקל בחודש, למעלה מכפליים מהשכר שקיבל עבור שנת מנכ"לותו הראשונה.

בשנים האחרונות, בזמן ששכרו של בר-מוחא הלך וטיפס, התפרקה אגודת העיתונאים מעילת קיומה וחדלה להיות ארגון יציג של עיתונאים בכלי תקשורת. ההנהלה התמקדה בארגון כנס שנתי שהניב רווחים נאים ועסקת נדל"ן שהניבה לאגודה הכנסות עצומות. בשנת 2015 כבר קיבלה האגודה 3 מיליון שקל מחברת נדל"ן עבור האופציה לרכוש זכויות במקרקעין שבבעלותה, ועוד 32 מיליון שקל כתשלום ראשון.

על רקע עסקת הנדל"ן, ולאחר תשלום של עשרות מיליוני שקלים למינהל מקרקעי ישראל לצורך הסדרת זכויות החכירה של המגרש, סיימה האגודה את שנת 2015 עם עודף של כ-10 מיליון שקל. לפי הערכות הנהלת האגודה כפי שהן באות לידי ביטוי בפרוטוקולים של ישיבות ועדת הביקורת שלה והאסיפה הכללית, בסופו של דבר יישאר לאגודה מעסקת הנדל"ן רווח של כ-15 מיליון שקל.

עלות שכרו השנתית של מנכ"ל אגודת העיתונאים בתל-אביב, יוסי בר-מוחא, על-פי נתונים שנמסרו לרשם העמותות (נתוני שנת 2011 חסרים)

עלות שכרו השנתית של מנכ"ל אגודת העיתונאים בתל-אביב, יוסי בר-מוחא, על-פי נתונים שנמסרו לרשם העמותות (נתוני שנת 2011 חסרים)

בישיבה של ועדת הביקורת של אגודת העיתונאים שהתקיימה לפני כשנה הצהיר בר-מוחא כי "כל הרווחים מעסקת הנדל"ן ילכו לטובת פעילות האגודה בלבד". לדבריו, "האגודה לא תצבור רווחים לשם רווחים, אלא כל הרווחים ינותבו לטובת פעילות האגודה ולרווחת האגודה". מדבריו של מנכ"ל אגודת העיתונאים באותו מעמד עולה עוד כי בשנת 2016 הוציאה האגודה כ-200 אלף שקל על הקמת אתר האינטרנט החדש שלה וכן על הקמת אולפן רדיו.

בהמשך הישיבה עלה לדיון נושא שכרו של בר-מוחא. "לאור פעילותי הענפה כמנכ"ל האגודה בכנס אילת לעיתונות לאורך כל השנים", הודיע המנכ"ל לחברי ועדת הביקורת, "ובמיוחד לאור פעילותי בעניין עסקת הנדל"ן של האגודה בשנת 2015, הוחלט להגדיל בשנת 2015 את היחס של עלות השכר של מנכ"ל האגודה ל-60%, שייכללו בעלות הפעילות של האגודה, ו-40% לטובת הוצאות הנהלה וכלליות (עד היום – עד לדו"חות של שנת 2014 – היה ייחוס עלות שכרו של המנכ"ל בגובה של 40% מעלות הפעילות של האגודה). הדבר משקף את העובדה כי היקף הפעילות של האגודה והמנכ"ל נועד לטובת הפעילות הכללית של האגודה". ועדת הביקורת של אגודת העיתונאים אישרה פה אחד את העלאת ייחוס עלות שכרו של המנכ"ל.

בית אגודת העיתונאים תל-אביב ברחוב קפלן בעיר. מכירת הנכס תניב רווחים של מיליונים לגוף שהפסיק למלא את ייעודו (צילום: "העין השביעית")

בית אגודת העיתונאים תל-אביב ברחוב קפלן בעיר. מכירת הנכס תניב רווחים של מיליונים לגוף שהפסיק למלא את ייעודו (צילום: "העין השביעית")

אשר לפעילות האגודה שאינה קשורה להנבת רווחים מכנסים ועסקאות נדל"ן, אלא לארגון עיתונאים פעילים וייצוגם הקולקטיבי מול הנהלות של כלי תקשורת, נראה כי בר-מוחא ויתר בכירי האגודה אינם ששים להקדיש לכך משאבים. אחרי שחבר ועדת הביקורת ירח טל שאל את המנכ"ל, "מה קורה עם הצעירים באגודה?", השיב בר-מוחא כי חרף מאבקים משפטיים חוזרים ונשנים שקיימו באגודה למען ה"צעירים" ב"ידיעות אחרונות", ynet וכלי תקשורת אחרים, "לא יכולנו להילחם בארגון העיתונאים המסונף להסתדרות".

בפועל, יש לציין, בתי-הדין לעבודה הם שפסלו את הייצגיות של האגודה הן ב"ידיעות אחרונות" והן ב-ynet, תוך מתיחת ביקורת חריפה על התנהלותה וקביעה כי עשתה יד אחת עם הנהלותיהם של כלי התקשורת כדי לדחוק החוצה את ההתארגנות האותנטית של ארגון העיתונאים.

לדברי בר-מוחא באותה ישיבה, "אם נעשה פרסום כדי לגייס צעירים לאגודה, הדבר יהווה מלחמה בארגון העיתונאים ובהסתדרות התומכת בו, ולנו אין עניין במלחמות". יו"ר ועדת הביקורת, שמואל בן-צבי, החרה החזיק אחריו: "אנו מועדון חברים עצמאי מבחינה פוליטית, מקצועית, כספית ותקציבית", אמר, "אין לאגודה עניין להיכנס למאבקים מיותרים, ואני מסכים עם בר-מוחא".

בר-מוחא: "ודאי שאני ראוי לשכר"

בתגובה לפניית "העין השביעית" הדגיש בר-מוחא כי הסכומים הגבוהים נוגעים לעלות השכר, ואילו שכרו נטו הוא 19 אלף שקל בלבד. בר-מוחא ציין כי לפי פרסום בערוץ 1, בשנת 2011 עמדה עלות שכרו על 50 אלף שקל, "כך שזו העלאה של אלפיים שקל בעלות מסתכמת בתוספת של 700 שקל בלבד לאחר שלוש שנים", כדבריו. בתשובה לשאלה האם הוא ראוי לעלות שכר של כ-52 אלף שקל בחודש השיב מנכ"ל אגודת העיתונאים: "ודאי שאני ראוי לשכר". הוא הוסיף כי שכרו אינו עולה על 20 אחוז מתקציב האגודה.

עוד הוסיף בר-מוחא: "האגודה מקיימת כנסים וימי עיון בשיתוף ארגונים שונים כפי שהיה לפני שלושה שבועות בבית סוקולוב. האגודה מקיימת סיורים לחבריה ברחבי הארץ. מועדון העיתונות חידש את פעילותו, ובו משתתפים עשרות חברים בכל מפגש שמתקיים אחת לכמה שבועות.

"אגודת העיתונאים מקיימת מדי שנה את כנס העיתונות בעיר אילת, שבו משתתפים מעל אלף עיתונאים, דוברים, אנשי אקדמיה, נציגי ציבור ופעילים חברתיים, לצד שרים וחברי-כנסת. בכנס מתקיימים יותר משלושים פאנלים מקצועיים שבהם משתתפים בכירי העיתונאים בישראל לצד אישי ציבור, דוברים ממשטרת ישראל, מצה"ל ומרשויות מקומיות, כמו גם אנשי אקדמיה ועוד".

אשר לעסקת הנדל"ן, מנכ"ל אגודת העיתונאים אישר כי בעוד כשש או שבע שנים, בסוף הבנייה, אכן ייוותר בקופת האגודה סכום משוער של כ-15 מיליון שקל, "אך ייתכן שהסכום יהיה קטן יותר. עוד חזון למועד".

אשר לטענה בדבר התפרקות האגודה מתפקידה המסורתי והרשמי מסר בר-מוחא כי "בימים אלה מטופלים עשרות עיתונאים במשרד עו"ד גדעון פישר, שם עומדים לרשות העיתונאים שלושה עורכי-דין שמטפלים פרטנית בכל עיתונאי חינם אין כסף".

לדבריו, "אגודת העיתונאים מסייעת כיום לעובדי רשות השידור בסכומים נכבדים מאוד, ואנו מסייעים לחברי האגודה בכל פנייה שלהם. לאגודה מצטרפים בין שישה לעשרה חברים בחודש, האגודה פעילה היום יותר מתמיד, לאגודה יש אתר אינטרנט פעיל, ובתקופה הקרובה פעילות האתר והאגודה יתרחבו לאין שיעור. בניין האגודה שינה את פניו לאחר שנים של הזנחה. פעילות האגודה גדלה, וכך הסיוע לחבריה".