צלמי עיתונות שהגיעו אתמול לאזור שער שכם בירושלים נתקלו באלימות משטרתית חריגה. לדברי הצלמים, שוטרים דחפו אותם, היכו אותם, פיזרו אותם באמצעות פרשים ואף השליכו לכיוונם רימוני גז כדי להרחיקם מהמקום. הצלמים טוענים כי בשום שלב לא הפריעו לעבודת השוטרים וכל מטרתם היתה לתעד את האירועים במקום.

כמדי יום ירושלים, גם אתמול התקיימה תהלוכת דגלים בעיר העתיקה. צלמי עיתונות ישראלים וזרים, יהודים ולא יהודים, הגיעו מבעוד מועד לשער שכם כדי לתעד את כניסת התהלוכה לעיר העתיקה. הצלמים ידעו כי במקום אמורה להתקיים הפגנת-נגד פלסטינית, אולם לדבריהם, עוד לפני שהחל עימות כלשהו במקום, דרשו מהם שוטרים להסתלק מהאזור ואף פעלו נגדם באלימות. השוטרים, ממשטרת ישראל וממשמר-הגבול, החליטו לתחום אזור ריק מאדם כדי לאבטח את מעבר התהלוכה ולא הבחינו בין תושבים לעיתונאים.

אורן זיו, חבר קולקטיב הצלמים אקטיבסטילס, שנעצר במקום בשנה שעברה, מספר כי בעוד שבשנים קודמות השוטרים החלו במעצרים ופינויים עם הגעת מצעד הדגלים, השנה הוחלט לסגור את כל השטח עוד לפני שהגיע מפגין אחד. "האלימות נגד הצלמים", הוא אומר, "התחילה כשלא היה בכלל סיר לחץ. הם פשוט החליטו לנקות לחלוטין את הרחבה שליד שער שכם". זיו מספר כי השוטרים הזיזו את הצלמים מאזור אחד של הרחבה לאחר, בדקו תעודות, אולם אז החליטו כי על כולם להתפנות לחלוטין מהאזור. העיתונאים טענו כי מדובר בשטח ציבורי וברצונם לתעד את התהלוכה שתגיע, השוטרים לא השתכנעו.

"מי שהיתה לו מצלמה חטף. זו פעם ראשונה שאני רואה כזו אלימות נגד צלמים"

אחד הצלמים, שביקש שלא להזדהות מחשש לנקמה מצד הדוברות המשטרתית, אומר שבשלב זה המצב היה "זוועתי". "פתאום שלחו שוטרי מג"ב, שהיו נורא אלימים ודחפו אותנו כאילו היינו בהמות", הוא אומר. "רגע אחד שוטר מוציא רימון הלם וזורק עלינו רימון הלם. איך אני יכול לעבוד אם מרחיקים אותי עם רימון ופרשים? אני מבין שהם היו בלחץ ולא רצו בעיות, אבל צלם הוא לא אויב". לדברי הצלם, בשונה מהרגיל, השוטרים לא הבדילו הפעם בין צלמים פלסטינים לישראלים. "מי שהיתה לו מצלמה, חטף", הוא אומר. "זו פעם ראשונה שאני רואה כזו אלימות נגד צלמים".

האלימות הקשה ביותר, כך מתארים צלמים שהיו במקום, הופנתה כלפי צלם הטלוויזיה הירדנית, שספג מכות ונעצר לאחר שסירב לזוז ממקומו. "אמנם הוא היה בלי תעודת עיתונאי של לע"מ", אומרת הצלמת טלי מאייר, שמצלמת עבור "הארץ" ואתר "וואלה", "אבל גם מי שאין לו תעודת עיתונאי לא מגיעה לו אלימות". לדבריה, אחרי שהיכו את הצלם, החלו להתנהג באופן דומה גם כלפי יתר הצלמים. "כל זה קורה לא תוך כדי הפגנת המונים", מדגישה מאייר, "אלא כשהרחבה כמעט ריקה".

"כל צלם וצוות טלוויזיה שאני מכירה הותקף אתמול, זה היה יוצא דופן"

בהמשך, מספרת מאייר, כשהחלה הצעדה והשוטרים החלו לעצור פלסטינים, היה "קו מאוד ברור של הרחקת צלמים ועיתונאים. כל הצלמים הרגישו בזה", היא אומרת. "שמענו משפטים כמו 'תעיפו את הצלמים', היו סוסים שנשלחו במיוחד כדי לרמוס אותנו ולהרחיק אותנו, והגישה היתה למנוע צילומים".

בין הצלמים שסבלו מהאלימות המשטרתית היה גם זוכה פרס פוליצר, צלם AP עודד בלילטי, שחטף מכה ישירה משוטרים. בשיחה עם "העין השביעית" אישר בלילטי כי ספג מכות, אולם סירב להרחיב.

היידי לוין, צלמת סוכנות צרפתית, מספרת שהורחקה בכוח מהאזור פעם אחר פעם. "כל צלם וצוות טלוויזיה שאני מכירה הותקפו אתמול, זה היה יוצא דופן", היא אומרת. "הלכתי לתעד את הצעדה מתוך ידיעה שצפויה אלימות, אבל חשבתי שיהיו מעצרים אלימים של פלסטינים. לא ציפיתי שהאלימות תכוון נגדנו. השוטרים ממש איבדו את זה אתמול. זו היתה סיטואציה מטורפת. פחדתי מהשוטרים יותר מכל אחד אחר. בדרך כלל במצבים כאלה אתה שם לב לא למצוא את עצמך באמצע זריקת אבנים או כדורי גומי, אבל השוטרים התנהגו אתמול כאילו אנחנו היינו המטרות".

צלמים מורחקים באלימות על-ידי שוטרים משטח פתוח בירושלים (צילומים: טלי מאייר ואקטיבסטילס)

צלם ותיק, שביקש לשמור על עילום שם, מספר: "הותקפתי על-ידי אחד משוטרי מג"ב, שכמעט שבר לי את המצלמה, איים עלי במעצר ודחף אותי באלימות רבה. אני מעל 20 שנה במקצוע ובחיים שלי לא נתקלתי במצב כזה שמשטרת ירושלים מתנהגת בצורה כזו כלפי עיתונאים וצלמים".

עמית שאבי, המצלם עבור "ידיעות אחרונות", מתאר את האירוע כמעין "סיכול ממוקד" שכוון נגד צלמים. "ההתנהגות של השוטרים היתה מאוד אלימה", הוא אומר, "הם לא רצו לתת לנו לעשות את העבודה שלנו".

"יש מגמה של החרפה ביחס לתקשורת מצד כוחות הביטחון בירושלים"

שאבי מספר כי הגיע למקום בשלב מאוחר יחסית, אך הספיק בכל זאת לחוות את האלימות המשטרתית. לדבריו, כשהגיע לאזור ראה שעוצרים אדם. "כשהתחלתי לצלם את העצור, פתאום קצין משטרה אומר למג"בניקים, 'תעיפו אותו מפה'. אחר-כך התבצע עוד מעצר, ממש לידי, של אחד הפלסטינים. אני מרים את המצלמה, מתחיל לצלם. תוך כדי כך אחד השוטרים אומר למג"בניקים שלידו, 'תעיפו מפה את הצלם'. עכשיו אני עומד בצד, אני אפילו לא בדרך שלהם, אני עומד שתי מדרגות מעליהם, בכלל לא מפריע להם. בא אלי השוטר, הוא לא מבקש ממני אפילו לזוז – ישר ידיים ודחיפות. תוך כדי זה הגיע פעיל שמאל שצילם אותו עוצר אותי, אז השוטר קולט אותו, עזב אותי, הלך אליו. הלך אליו, אני התחלתי לצלם אותו. בא שוטר אחר ודחף אותי משם".

"יש מגמה של החרפה ביחס לתקשורת מצד כוחות הביטחון בירושלים", טוענת מאייר. "זה מטריד כשזה קורה במדינה דמוקרטית, כי בסופו של דבר אני חושבת שאנשים כן רוצים שיהיו שם עיתונאים, ולא כדי לצלם את מה שהמשטרה רוצה או לא רוצה, אלא שפשוט יהיו שם עיתונאים, נקודה. המניעה הזו של סיקור עיתונאי בשטחים ציבוריים מאוד מטרידה".

התאחדות העיתונאים הזרים בישראל (FPA) הפיצה היום גינוי חריף להתנהגות השוטרים. לפי המידע שהגיע להתאחדות, אחד העיתונאים הוכה באגרוף בבטנו על-ידי שוטר שעה שידיו הונפו באוויר, ואחר הוכה בבטנו באמצעות כת רובה. במקרה אחר, נמסר מההתאחדות, מפגינים חטפו מצלם עיתונות חצובה והיכו אותו באמצעותה.

ממשטרת ירושלים נמסר בתגובה: "סמוך לשער שכם התעמתו ערבים עם קבוצות יהודים וחלקם אף יידו אבנים לעבר השוטרים. כוח משטרה הרחיק את מפירי הסדר תוך שימוש בכוח סביר, כשהצלמים נמצאים בסמוך ובין מפירי הסדר. יחד עם זאת, המשטרה תבדוק את הנושא".