ארגון העיתונאים רואה בחומרה כל פגיעה בעיתונאים, על אחת כמה וכמה על-ידי רשויות החוק בישראל. המשטרה צריכה לאפשר ולאבטח את עבודת הסיקור של העיתונאים – לא להגבילה.

לכל אחד תפקידו, שאותו יש לכבד: על המשטרה לאכוף את החוק ועל העיתונאים לסקר. המשטרה אסור לה שתקבע את אופן הסיקור כפי שקרה באירועי יום ירושלים או בהפגנת קהילת יוצאי אתיופיה מול המטה הארצי, עת הקצתה לעיתונאים מתחם סגור שרק ממנו הותר להם לתעד את המתרחש.

מבחינת ארגון העיתונאים, התופעה החוזרת ונשנית של הפרעה לעיתונאים בעת מילוי תפקידם על-ידי כוחות הביטחון אינה רק פגיעה בעיתונאים ובעיתונות, אלא בעיקר פגיעה בציבור. גם בציבור המעוניין במידע אמיתי ואותנטי ולא במידע מסונן שהמשטרה בחרה בשבילו, וגם בציבור המעוניין להפגין בלי שתופעל נגדו אלימות משטרתית ובלי שהמשטרה תשתיק את ההדהוד התקשורתי של מחאתו.

ארגון העיתונאים מוטרד מאוד מהתופעה הזאת, ובעבר גם קראנו לחברי הארגון ולעיתונאים בכלל לפנות אלינו כדי שנוכל לטפל בכל מקרה לגופו. לדאבוננו, ברוב המקרים נתקלנו במשטרה שמתנערת מאחריות, משטרה שאינה מבינה את מגבלות הכוח שלה בחברה דמוקרטית, משטרה שמאשימה את העיתונאים בכך שהם מפריעים לה במילוי תפקידה.

בפגישות שקיימנו עם מפכ"ל המשטרה ועם דובר המשטרה שמענו אמירות יפות, אבל בפועל דבר אינו מחלחל לקצינים ולשוטרים שנמצאים בשטח ונוהגים בדיוק ההפך מהצהרות מפקדם העליון. זו אינה מקריות. זוהי תופעה, והיא הולכת ומחמירה.

לכן, כארגון, נואשנו מההתדפקות חסרת התוחלת על דלתות המשטרה והחלטנו שהעניין דורש טיפול רציני של הכנסת ושל השר הממונה. פיזור הכנסת והבחירות הכלליות עיכבו את ההליך, אולם עם כניסתו לתפקיד של השר החדש לבטחון פנים ואיוש הוועדות הרלבנטיות בכנסת, תחל מולם עבודה לקידום הנושא, כך שהמשטרה תחזור למלא את תפקידה: דאגה לשלום האזרחים, לא צנזורה וחסימת מידע.

יאיר טרצ'יצקי הוא יו"ר ארגון העיתונאים בישראל