שני גדיים וארבעה בני אדם, בהם שני עיתונאים, נתפסו בעת שעשו דרכם להר הבית כדי לעורר פרובוקציה ולהפר את הסדר הציבורי – כך הודיעה הבוקר (18.4) דוברות המשטרה. על-פי החשד, נטען בהודעה לעיתונות, יושבי המכונית היו בדרך להקריב את בני הצאן כקורבן פסח בתוך מתחם הר הבית – מעשה שהיה צפוי להבעיר את האזור. "משטרת ישראל לא תאפשר לאף גורם ולאף אדם להסית ולעורר פרובוקציות", הובהר בהודעה.

ואולם, אם שואלים את שני העיתונאים שמעורבים בתקרית – הסיפור שונה בתכלית, ואת האצבע המאשימה יש להפנות דווקא לכוחות השיטור הירושלמים, שהגיבו ביד קשה והחרימו ציוד צילום וחומרי גלם שעשויים לחשוף מקורות.

"לא הלכתי להקריב גדי בהר הבית", מצהירה הגר שיזף, אחת משני העיתונאים שהוזכרו (ללא שמותיהם) בהודעת המשטרה. העיתונאי השני שעוכב הוא הצלם שעובד איתה, יותם רונן. בשנה האחרונה הם עובדים על סרט דוקומנטרי עצמאי בנושא תנועת שוחרי הקמת בית-המקדש השלישי. זו הסיבה שבעטיה הגיעו לעיר העתיקה בשעת לילה עם שני פעילים ושני גדיים.

בין התנועות והאישים שעומדים במרכזו של הסרט יש גם תנועה שמדי שנה אכן מנסה להקריב גדיים בהר הבית, או לפחות מצהירה על כוונה כזאת. "תנועת 'חוזרים להר', שלפעילים שלהם הצטרפנו, עושה שטיק כזה כל שנה בערב פסח. הם מטרילים את המשטרה: לוקחים עזים שהם מכניסים לעיר העתיקה, שמים אותן בארגזים, וכאילו מנסים להגיע להר הבית. צילמתי את זה בשנה שעברה. בפועל, עוצרים אותם בשנייה שהם נכנסים לעיר העתיקה", אומרת שיזף.

הגר שיזף: "המשטרה לא יכולה לקחת מעיתונאי ככה את חומר הגלם שלו, בטח בלי צו, וגם כאמור את כל הציוד, שאין לו שום רלבנטיות לשאלת הראיות – אלא אם כן להיות עיתונאי זה פשע, ואז אכן מדובר בראיות"

"מה שעשינו אתמול זה בעצם להתלוות לפעילי התנועה, שהלכו לקנות עז באזור ירושלים. בוא נגיד את זה ככה – גם אם הם היו מקריבים עז, הם לא היו עושים את זה ביום רביעי בשתיים בלילה, כי הדבר הזה צריך להיעשות בתאריך הלכתי מדויק", היא מוסיפה.

לדבריה, כשהגיעה המכונית לעיר העתיקה ועוכבה על-ידי כוח משטרתי, היא התרשמה שלשוטרים ברור שהפעילים אינם בדרכם להקריב קורבן על הר הבית. "כשהגיעה המשטרה המשכנו לצלם, והם נתנו לנו לצלם – ואז, באיזשהו שלב, אמרו לנו: 'גם אתם מעוכבים'. הראינו להם שאנחנו עם תעודות לע"מ מהרגע הראשון, ואז אמרו לנו שאנחנו מעוכבים בגלל 'הסעת עז באופן בלתי חוקי', מטעמי צער בעלי חיים. אחת השוטרות אמרה לי שכדי לגדל עז צריך רישיון". בני הצאן, כאמור, לא היו שייכים לשיזף ורונן, ואף אחד מהעיתונאים גם לא נהג במכונית. הם ישבו בספסל האחורי וצילמו את שני הפעילים שנלקחו למעצר.

שיזף ורונן נלקחו לקישלה, תחנת המשטרה של שער יפו, ושהו שם חמש או שש שעות. "לא חקרו אותנו, וכשבאנו להשתחרר אמרו לנו שאנחנו לא יכולים לקחת את הציוד – שהוא תפוס, ושמדובר בראיות. יש לציין שלא לקחו לנו רק את הטלפונים וכרטיסי זיכרון – לקחו גם שתי עדשות, את גוף המצלמה, את הבטריות שלה, ומיקרופונים אלחוטיים שלא מקליטים באופן עצמאי", אומרת שיזף, ומבהירה: "הציוד הזה הוא מקור פרנסתנו".

ארגון העיתונאים: "החרמה של ציוד עיתונאי, לרבות ציוד צילום וכרטיסי זיכרון, על תקן 'איסוף ראיות' מהווה פגיעה אנושה בחסיון המקורות ולפיכך גם בחופש העיתונות"

לדבריה, מהצלם רונן נלקחו גם כרטיסי זיכרון שאינם קשורים לסרט, כאלה שמשמשים אותו לעבודתו באתר "וואלה". ההנחה שלה היא שהמשטרה מחזיקה בכרטיסי הזיכרון כדי להפיק באמצעותם ראיות נגד שני הפעילים שנעצרו. "צילמנו את כל האירוע, אז אני מניחה שהם עלולים להשתמש בזה כראיות. אבל אי-אפשר להשתמש בעיתונאים כזרוע של המשטרה, ולהשתמש ככה בחומרים האלה. המשטרה לא יכולה לקחת מעיתונאי ככה את חומר הגלם שלו, בטח בלי צו, וגם כאמור את כל הציוד, שאין לו שום רלבנטיות לשאלת הראיות – אלא אם כן להיות עיתונאי זה פשע, ואז אכן מדובר בראיות".

עמדה דומה הביע אלוף בן, עורך "הארץ", העיתון שבו מועסקת שיזף. "התנהלות המשטרה הלילה בעיכוב העיתונאים למשך שעות והחרמת ציודם העיתונאי מהווה פגיעה אנושה בחיסיון העיתונאי הקיים, בעיקר כאשר לא היתה הסכמה של מקורותיהם לחשיפה", כתב בן במכתב ששלח לממלא מקום המפכ"ל, מוטי כהן, ופורסם ב"הארץ". "ככל שהמשטרה רוצה להשתמש בחומר עיתונאי כלשהו – מצולם, מוקלט או כתוב – עליה לדרוש צו בית-משפט כדי לתפוס את החומר וכדי לנבור בו", הוסיף.

בארגון העיתונאים הצטרפו לביקורת: "במדינה דמוקרטית אין שום מקום לעיכוב או מעצר של עיתונאים שעושים את עבודתם בשם הציבור. החרמה של ציוד עיתונאי, לרבות ציוד צילום וכרטיסי זיכרון, על תקן 'איסוף ראיות' מהווה פגיעה אנושה בחסיון המקורות ולפיכך גם בחופש העיתונות", נמסר בהודעה מטעם הארגון. "ארגון העיתונאים דורש ממשטרת ישראל להחזיר לעיתונאים באופן מיידי את הציוד שלהם, להתנצל ולפצות אותם על העיכוב הפוגעני והמיותר, ולנקוט בצעדים משמעתיים נגד כל גורם שהיה מעורב בהחלטות לפגוע בעיתונאים, לצד חידוד נהלים כללי בנושא".

עדכון, 18.4: אחרי פרסום פרטי התקרית בתקשורת הודיעה המשטרה כי השוטרים לא יעיינו בתוכן השמור על כרטיסי הזיכרון, והם יוחזרו לעיתונאים עוד היום.