שר התחבורה ישראל כץ (צילום: נתי שוחט)

שר התחבורה ישראל כץ (צילום: נתי שוחט)

הודעה לעיתונות ששלח ב-15.6.10 דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, הביאה עימה בשורה חיובית – ביולי לא יתייקרו תעריפי התחבורה הציבורית. עובדיה לא חסך באזכורים של השר שלו, ישראל כץ, שהופיע בשמו ו/או בתוארו ארבע פעמים בהודעה, כולל בכותרת ובכותרת המשנה.

החלטה של שר, ובמיוחד החלטה סביבתית-חברתית חיובית כזאת, ראויה לפרסום ולקרדיט. אלא שהשר כץ לא יזם את הקפאת המחירים. מאז 1997 תעריפי התחבורה הציבורית מתעדכנים פעמיים בשנה, בינואר וביולי, בשיעור עליית המדד. המדדים הנמוכים שנרשמו במחצית הראשונה של 2010 הם שהובילו להקפאת המחירים. הקשר היחיד של השר כץ להקפאה הוא ששניהם מופיעים בהודעה לעיתונות, כשהראשון מנסה לפאר את שמו באמצעות השנייה.

ואולי אני סתם ציני, וראוי שהשר יתייחס לנושא, משום שהתחבורה הציבורית היא תחת אחריותו. אם כך, הוא ודאי התייחס לנושא גם כשהמחירים עלו, ולא רק כשהם נותרו כשהיו.

אני מתלוצץ, כמובן. השר כץ לא רוצה ששמו יקושר עם העלאת תעריפים. ב-1.1.10 עלו התעריפים ב-4.4%. יום קודם שלח הדובר עובדיה הודעה לעיתונות על כך, שני עמודים אורכה, ואפס מופעים של המחרוזות "שר", "השר" ו"ישראל כץ". חצי שנה קודם לכן הובילו המדדים להקפאת התעריפים. והופ, השר חזר: "שר התחבורה" מופיע בכותרת ו"ישראל כץ" בפסקה הראשונה בהודעה שיצאה ב-18.6.09.

חצי שנה אחורה, בינואר 2009, עלו התעריפים. השר היה אז שאול מופז, ובהודעה שיצאה תחת ידי עובדיה (31.12.08) הוא דווקא מופיע בכותרת, במשנה ובגוף ההודעה. אולם זאת כיוון שהשר ייחס לעצמו הישג צרכני: "תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית יתייקרו ממחר (יום שלישי) בשיעור ממוצע של 2.88 אחוזים בלבד, זאת לאחר ששר התחבורה שאול מופז [ההדגשה במקור] סירב לחתום על התייקרות גבוהה יותר של 8 אחוזים עליה החליטה ועדת המחירים הבינמשרדית".

חצי שנה קודם, ב-4.6.08, הודיע המשרד על התייקרות התעריפים של קווי השירות ב-13% ותעריפי הנסיעה במוניות ב-7.3%, "בהתאם לצו הפיקוח על מצרכים ושירותים שנחתם על-ידי שרי האוצר והתחבורה". זהו האזכור היחיד של השר מופז בהודעה. שמו המלא לא מופיע, כמובן.