הרחבה

נולד ב-1941 בכפר פקיעין. בוגר אוניברסיטת חיפה בספרות אנגלית והיסטוריה של המזרח התיכון. בשנים 1987–1992 ערך את היומון הקומוניסטי "אל-איתיחאד". בשנים 2000–2004 ערך את שבועוני החדשות "אל-עין" ו"אל-אהאלי" וכתב מאמרי הגות וביקורת ליומון הלבנוני "א-נהאר", ל"הארץ", ל"ידיעות אחרונות" ול"מעריב". היה חבר מליאת רשות השידור והתפטר במחאה על האופן שבו היא מתייחסת לצופיה הערבים. "רשות השידור היא דוגמה מאלפת לכך שחושבים שיש צורך באפוטרופוס לערבים", טען אז. "השידורים בערבית מונחים על-ידי מנטליות של שב"כ ומג"ב ואינם משקפים את הציבור הערבי. רוב הערבים לא רואים ולא שומעים את השידורים".

מרצה בכיר במרכז לחינוך הומניסטי בבית לוחמי הגטאות, בקורס למחנכים יהודים וערבים על הלקחים האוניברסליים של השואה, וגם באוניברסיטאות, במכללות ובמרכזי תרבות. מנהל-עמית ומרצה במרכז היהודי-ערבי לשלום בגבעת-חביבה. היה בין היוזמים והמשתתפים בתוכנית ייחודית ללימוד השואה (יחד עם נזיר מג'לי ואמיל שופני).

בהרצאה שנשא בכנס "החינוך במבחן הזמן" ב-2003 אמר: "כל זמן שאנחנו שני מחנות צבאיים, זה מול זה, והמגע היחיד בינינו לצערי הוא יריות ותעמולה ודברים כאלה, אנחנו לא מסוגלים לחדור לאדם שבתוך העם ממול, לגוונים האינסופיים של בני-אדם [...] אנחנו צריכים להכין את עצמנו. גם בחברה היהודית וגם בחברה הערבית יש הרבה מאוד מה לשפר. בין יהודים לערבים בתוך מדינת ישראל צריך לעשות הכל כדי להרוס את הסטריאוטיפ המתנכר, החשדן והעוין".

פירסם שלושה ספרי שירה: "מלים מן הלב", "שירים לא מרוחקים" ו"חברי השמש". שיריו תורגמו לשפות רבות, והוא זכה בפרס היצירה הספרותית בערבית של משרד התרבות לשנת 2006.

נפטר ב-19 בדצמבר 2011.

סאלם ג'ובראן ב"העין השביעית"

"מלים מהלב", דברים לזכרו, דצמבר 2011

"המזרח התיכון החדש", שחר אבירי, גיליון מס' 39

קישורים

הרצאתו של סאלם ג'ובראן בכנס "החינוך במבחן הזמן", באתר הסתדרות המורים בישראל

ביבליוגרפיה

"הכל פוליטי", לקסיקון הפוליטיקה הישראלית, עמוס כרמל. הוצאת דביר, 2001

"מדריך החברה הערבית", מרכז מוסאווא, 2005

"העיתונות הערבית בישראל כמכשיר לעיצוב זהות חדשה", ד"ר מוסטפא כבהא, מכון חיים הרצוג, 2006