"מסקנות הביניים של ועדת הריכוזיות צריכות להשתנות", הכריזה הכותרת שניתנה בשבוע שעבר (ד') ב"עסקים", מוסף "מעריב", לראיון עם מנכ"ל משרד האוצר לשעבר ירום אריאב. במידה רבה זהו המסר הקבוע במוסף "עסקים". בכל הנוגע לוועדת הריכוזיות, המוסף הכלכלי של "מעריב" מייצג נאמנה את עמדתו של בעל השליטה בעיתון, נוחי דנקנר, העתיד להיות אחד הנפגעים העיקריים של מסקנות הוועדה.

על הפער בין ההבטחות של דנקנר עם כניסתו לתפקיד ("העיתון לא ישרת מטרות פוליטיות, או כלכליות, או עסקיות של אף אחד") ובין התוצאה בפועל כבר נכתב לא אחת, אך הראיון עם אריאב, שהתפרסם על פני עמוד שלם, לקח את המגמה צעד אחד קדימה. קרדיט המראיין ניתן ל"אייל טל, 'הכרוז'". בטקסט עצמו נכתב כי הוא לקוח מראיון שהעניק אריאב למגזין "הכרוז" של איגוד החברות הציבוריות, ואמנם על פניו הפרסום נראה כראיון עיתונאי לכל דבר ועניין.

מתוך "עסקים", מוסף "מעריב", 23.11.11. החץ האדום הגדול לא במקור

מתוך "עסקים", מוסף "מעריב", 23.11.11. החץ האדום הגדול לא במקור

אך לא היה זה ראיון עיתונאי מן השורה. הראיון אמנם הופיע במקור בגליון נובמבר של "הכרוז", אך "הכרוז" אינו פרסום עיתונאי, אלא שופר של איגוד החברות הציבוריות. האיגוד אינו משקיף מן הצד על יישום מסקנות הוועדה, אלא הוא גוף שחבריו רואים עצמם כמי שעלולים להיפגע מהן, גוף שכבר הצהיר כי הוא מתכוון לפעול משפטית נגד מסקנות הוועדה. המראיין, שגם עורך בפועל את "הכרוז", עוסק ביחסי-ציבור. למעשה "הכרוז" כולו יוצא לאור על-ידי משרד יחסי-הציבור רונן צור תקשורת.

כל המידע הזה גם נחסך מקוראי "מעריב", שלתומם היו עשויים לחשוב כי לפניהם ראיון עיתונאי חסר פניות.

ממוסף "עסקים" נמסר בתגובה: "מדובר בעוד סיקור מגמתי ועוין של 'מעריב' על-ידי 'העין השביעית'. העובדות הן כדלקמן: בפתיחת הכתבה צוין במפורש כי מדובר בראיון שהעניק ירום אריאב למגזין 'הכרוז' של איגוד החברות הציבוריות. גם בקרדיט שקיבל המראיין – שעל-פי חוק זכויות יוצרים חייב לקבל קרדיט במקרה כזה – פורסם בהדגשה כי הטקסט נלקח מ'הכרוז'. בבדיקה שערכנו עם אריאב נמצא כי הוא עומד מאחורי הראיון במלואו. מכאן ברור שאין כל בעיה מהותית או אתית בפרסום הדברים כלשונם".