אמיר גילת, יו"ר רשות השידור (צילום: פלאש 90)

אמיר גילת, יו"ר רשות השידור (צילום: פלאש 90)

יו"ר רשות השידור, אמיר גילת, מבקש לסגור את דיוני מליאת הרשות בפני הציבור. הצעת החלטה שיגיש היום היו"ר גילת למליאת הרשות מבקשת לשנות את סדרי העבודה של המליאה, וזאת לנוכח "השינויים המהותיים אשר עברו ועוברים על הרשות, ההתפתחות הטכנולוגית ונסיון השנים", כפי שנכתב בדברי ההסבר.

כמה מהשינויים אכן מתבקשים לנוכח הזמן שחלף מאז עודכנו סדרי עבודתה של מליאת רשות השידור בפעם האחרונה. כך, לדוגמה, במקום להודיע על ישיבה שלא מן המניין באמצעות מברק, ניתן יהיה, אם תתקבל הצעתו של גילת, להודיע על ישיבה שלא מן המניין באמצעות הדואר האלקטרוני.

לצד זאת בולטים שינויים המעצימים את כוחו של היו"ר על חשבון המליאה ופוגעים בשקיפות הציבורית של הגוף המכריע ברשות השידור. בין היתר מוצע לשנות את סעיף 11 בסדרי עבודתה של מליאת רשות השידור, סעיף ה"פומביות", כך שיאסור את פומביות הדיונים כברירת מחדל.

כיום מנוסח הסעיף כך: "ישיבות המליאה תהיינה פומביות אלא אם החליטה המליאה אחרת; החלטה על קיום דיון שאינו פומבי יכול שתהיה לגבי ישיבה שלמה או לגבי חלק ממנה". לפי הצעת היו"ר, הסעיף ישונה. תיווסף לו המלה "לא" ותימחק המלה "שאינו", כך שיתקבל הנוסח הבא: "ישיבות המליאה לא תהיינה פומביות אלא אם החליטה המליאה אחרת; החלטה על קיום דיון פומבי יכול שתהיה לגבי ישיבה שלמה או לגבי חלק ממנה".

משמעות ההחלטה ברורה: הפורום שבו נפגשים נציגי הציבור כדי להתוות את מדיניות השידור הציבורי בישראל יהיה, כברירת מחדל, סגור בפני הציבור. עיתונאים ואורחים, משלמי אגרה וסתם אזרחים סקרנים לא יוכלו לקבל גישה חופשית לדיונים שבהם מוחלט על מדיניותה של הרשות המנהלת את השידור הציבורי בישראל.

שינוי נוסף שמבקש היו"ר להעביר קובע כי חברי המליאה לא יקבלו פרוטוקול מקוצר של דיוני המליאה, כפי שהם אמורים לקבל כיום, אלא "סיכום החלטות" בלבד. עוד מבקש היו"ר לשנות את סדרי העבודה כך שחברי המליאה יוכלו להגיש ערעור על ההחלטות שהתקבלו בה בתוך חמישה ימים בלבד ולא בתוך 14 יום, כפי שקובעים סדרי העבודה כיום.

שינויים נוספים שמבקש גילת להכניס מחזקים את כוחו של היו"ר, שמינויו נקבע על-ידי השר הממונה על רשות השידור (כיום מכהן בתפקיד ראש הממשלה בנימין נתניהו). כך, למשל, יוכל היו"ר להחליט על הצבעה שמית או חשאית, והוא היחיד שיקבע את סדר היום של הישיבות (כיום יכולים חברי המליאה להעלות בפתח הישיבות הצעות לסדר היום).

בתגובה לדברים נמסר הבוקר מדוברות רשות השידור כי "הנושא לא עולה על סדר יומה של המליאה", אלא שגם בנוסח ההזמנה המעודכן שנמסר לחברי המליאה הנושא השני מבין תשעה נושאים שעל סדר היום הוא שינוי נוהל עבודת המליאה.