מועצת העיתונות תבחן אם יש מקום להצטרפותה כידידת בית-המשפט לתביעה שהגיש העיתונאי דן מרגלית נגד הטלוויזיה החינוכית ומשרד האוצר, כך נקבע היום בישיבת מליאת מועצת העיתונות שהתכנסה בבית סוקולוב בתל-אביב. מרגלית ידרוש בבית-המשפט המחוזי בתל-אביב להשיבו לתפקיד מנחה התוכנית "ערב חדש", המשודרת בטלוויזיה החינוכית, ולהחזיר לתנאיו המקוריים את המכרז לתפקיד שעליו הורה החשב הכללי במשרד האוצר.

מרגלית עצמו הוזמן להשתתף בישיבת המליאה, ועם פתיחתה הציג בפני חברי המועצה את גרסתו לאירועים שהובילו להגשת עתירתו. לדבריו, זה כשנתיים פועל החשב הכללי במשרד האוצר ליישום חובת מכרז לתפקיד מנחה "ערב חדש". דרישה זו, אמר מרגלית, מכוונת אישית כלפיו, בעוד שמנחים אחרים בטלוויזיה החינוכית אינם נדרשים לעמוד בתנאי דומה לפני חידוש החוזה שלהם.

דן מרגלית, היום בישיבת מועצת העיתונות (צילום: "העין השביעית")

דן מרגלית, היום בישיבת מועצת העיתונות (צילום: "העין השביעית")

"מועצת העיתונות צריכה לקום על הרגליים האחוריות מפני האפשרות שהחשב הכללי של מדינת ישראל יתערב בשאלת מינוי מנחים בטלוויזיה או ברדיו", אמר מרגלית. "אם החשב היה אומר, 'אני קובע להנחיה סכום תקרה כזה וכזה, כי אני ממונה על הכסף', ניחא. הייתי חי עם זה בשלום. אבל שהוא יקבע את הצורך לקיים מכרז? אני חושב שזה דמוקרטיה של צ'אוצ'סקו, אני חושב שמועצת העיתונות צריכה להתנגד לזה".

מרגלית גולל בפני הנוכחים את ההתפתחויות בפרשה וציין כי החשב הכללי התנגד להצעתו להמשיך להנחות את התוכנית "ערב חדש" במשך שבועיים-שלושה, בלא תמורה ותוך התחייבות שלא לדרוש תמורה בעתיד, עד לקיומו של המכרז המדובר. "אני חושב שפה יש מקום לחשד שיש זדון", אמר מרגלית. "זה לא מובן, איך אני יכול לעבוד כל-כך הרבה שנים ולא יכול לעבוד עוד שבועיים-שלושה? לא יכול להבין את זה".

מרגלית נדרש בדבריו לטענות ש"מעלים שני אנשים שיש להם איתי חשבון ממקום אחר", כלשונו, בדבר השפעתו לכאורה על פוליטיקאים לטובת המשך קיום הטלוויזיה החינוכית. בדבריו כיוון מרגלית, ככל הנראה, למתי גולן מהעיתון "גלובס" ולנחום ברנע מ"ידיעות אחרונות". "אני לא הלכתי לכנסת, כי אני יודע איך זה יופיע בעיתון אחד כלכלי ובעיתון אחד שהיה פעם העיתון של המדינה", אמר מרגלית.

"פעמיים הלכו אנשי הטלוויזיה החינוכית לכנסת, לפוליטיקאים, כדי לשכנע אותם לא לפגוע בתחנה. בשתי הפעמים האלה אני סירבתי ללכת. אמרתי ליפה ויגודסקי [מנכ"ל החינוכית], לכעסה, אמרתי לה, 'יפה, אני לא הולך, משום שאם אני אלך לשם, אני מכיר את הנפשות הטובות, בעיקר שני שמות, שלמחרת בבוקר יגידו, הנה ההוכחה שדן מפעיל את השפעתו על פוליטיקאים'".

בתשובה לשאלה שהפנתה אליו נשיאת מועצת העיתונות דליה דורנר, "למה מתאנים אליך?", השיב מרגלית: "We had too many lunches together in recent years". בהמשך הוסיף: "יש לי את המחשבות שלי ואני לא אביע אותן כאן. לי יש רק חשדות, שנוגעים בעיסוקים שעסקתי בהם בארבע השנים האחרונות. אגב, זה לא התחיל באולמרט, אלא בחוות שרון. אני לא יכול להגיד את החשדות שלי כאן בפורום מכובד, יש בזה מרכיב של דיבה אפילו".

יוסי בר-מוחא, מנכ"ל אגודת העיתונאים תל-אביב, הרגיש חופשי יותר להסביר את המניעים לפרשה. "אנחנו יודעים בדיוק כיצד דן סיקר פרשיות כאלה ואחרות, אנשים כאלה ואחרים, במסגרת הטור הקבוע שלו או במסגרת 'מועצת החכמים'", אמר בר-מוחא, וציין באופן ספציפי את הסיקור שהעניק מרגלית לחשב הקודם ירון זליכה. "פקידי האוצר לא אוהבים את דן מרגלית", פסק בר-מוחא. "השנאה התהומית לזליכה היתה ידועה, וכאן באה הנקמה בדן, באופן ברור. ויכולים גם לתבוע אותי אנשי האוצר. יש כאן אלמנט של נקמה אישית. מקרה קלאסי של נקמה, של חיפשו אותו בפינה ואכן חיכו לפינה הזו".

בן דרור ימיני הגדיר את פעולות פקידי האוצר כ"על גבול ההתנכלות הפוליטית" וקבע שהחשד צריך להיבדק, אך לא על-ידי מועצת העיתונות. "משהו פה מריח מאוד לא טוב, עד כדי פגיעה בחופש הביטוי", אמר.

עמוס שוקן ביקש מהמועצה להצהיר עקרונית כי "הרעיון למנות מנחה של תוכנית עיתונאית על-ידי מכרז מנוגד לחופש העיתונות". שוקן ציטט את אביו, גרשם שוקן, שאמר: "מה זה חופש העיתונות? החופש של העורך הראשי מה הוא מפרסם ומה לא". לדברי שוקן, יפה ויגודסקי היא העורכת הראשית בפועל של הטלוויזיה החינוכית, ויש לעמוד על זכותה לבחור את העיתונאים שיעבדו תחתיה.

עוזי בנזימן, עורך "העין השביעית", המליץ לחברי המליאה "לנהוג בזהירות בעניין ולא להתלהם". הוא הדגיש כי בפני המועצה לא הוצגה גרסת הצד שכנגד, ואמר כי לדעתו אין מקום לפעולה מעבר לפנייה למשרד האוצר כדי לקבל את הסברו.

סגנית נשיאת מועצת העיתונות, עו"ד ארנה לין, טענה כי על המועצה לנצל כל הזדמנות הנקרית על דרכה כדי להצטרף כידיד בית-המשפט במהלכים שבהם מתקיים דיון הנוגע לחופש העיתונות, והציעה לבדוק משפטית אם יש מקום להליך כזה במקרה הנוכחי. בסופו של הדיון החליטה נשיאת המועצה, השופטת בדימוס דורנר, להטיל על היועצת המשפטית של המועצה, עו"ד יעל גרוסמן, לבדוק את המקרה ולמסור חוות דעת לגבי הצטרפות אפשרית של המועצה לעתירתו של מרגלית.