רוחות ערות נושבות בספורט ynet. מכל עבר קמים ועולים "פרסומים ראשונים", תחת כל אבן תמצא "חשיפה" וכמעט כל שיחה היא "ראיון מיוחד". הקורא חש בר-מזל: עובדים בשבילו שעות נוספות, עושים הכל כדי להיות ראויים לאמונו. מחלקת הספורט מתנערת הקיץ כדי לתת פייט ל-one ולערוץ הספורט, להשאיר אבק ל"וואלה" ולבלוע בלי מלח את "הארץ" ו-nrg.

אלא שמהר מאוד מתברר שבשיפודים של ynet נעוצות בעיקר שאריות, והאוויר החם מופק באמצעים מלאכותיים. דוגמאות מהימים האחרונים מכופפות בקלות כמה טייטלים גאים.

ספורט ynet. פרסום ראשון

ספורט ynet. פרסום ראשון

"פרסום ראשון: אוסקר גרסיה סגר בברייטון". הידיעות כי מאמן מכבי תל-אביב בעונה שעברה נמצא בדרך לקבוצה האנגלית פורסמו יומיים קודם לכן ב-one ויום לפני כן ב"וואלה" וב"הארץ". ynet לקח למעשה ידיעה שלא היתה לו מלכתחילה, וברגע שהתרחשה הטביע עליה חותמת כאילו היה בעניינים כל הזמן. גניבת דעת שאמנם נפוצה גם במקומות אחרים, ועדיין גניבה.

"פרסום ראשון: תמיר כהן חתם ברעננה". הידיעה עלתה ב-21:39, אלא שדקה קודם לכן היא התפרסמה ב-one, שגם הוא לקח לעצמו, כרגיל, את תואר המפרסם המהיר ביותר. לא סקופ של ynet.

ומה זה הטייטל "ראיון מיוחד" עם רענן כץ ביום ראשון? המיליונר הישראלי רואיין בעקבות זכייתה של מיאמי היט באליפות ה-NBA. כץ, שחי בארה"ב, הוא בעל מניות בקבוצה, ובעבר היה שותף במכבי תל-אביב. כל חודשיים בערך מתפרסם איתו ראיון בכלי תקשורת בארץ. בספורט "ידיעות אחרונות" ו-ynet הפכו עוד ראיון שגרתי עימו לאקסקלוסיבי רק בגלל נוכחותו של הכתב אורי קופר במשחק הגמר במיאמי, שבסיומו ריאיין את כץ פנים אל פנים.

כל צד היטיב לעשות את שלו. קופר ועורכיו הקדישו שער ושני עמודים בעיתון, ובהמשך כותרת ראשית ב-ynet, וכץ ניפק תשובות צפויות. הקוראים היו מעריכים יותר ראיון מיוחד עם אחד משחקני מיאמי. בכל מקרה, כץ אינו הפרזנטור הראוי לסיקור גמר ה-NBA, וגם השימוש באמצעים עיצוביים לא שיפר את טעמו של המוצר.

גם שבוע קודם לכן יצאו "ידיעות" ו-ynet עם "ראיון מיוחד", הפעם עם ליאור אליהו, בעקבות הפסד האליפות של מכבי תל-אביב. כמו במקרה רענן כץ, גם כאן אין מדובר בראיון יוצא דופן, למשל של אחד ששובר שתיקה ארוכה. אולי העובדה שקפטן מכבי תל-אביב הואיל להיפגש עם כתבי "ידיעות אחרונות" כבר למחרת המשחק היא שהפכה את הראיון איתו למיוחד במינו.

בשעות שבהן כיכב הראיון המיוחד עם אליהו ב-ynet, התפרסם ב"וואלה" ראיון דרמטי – ראשון, מיוחד ובלעדי – עם גור שלף, מנהל מכבי תל-אביב שפוטר בבושת פנים. כדאי לשים לב לבמה שעליה בחר שלף להשמיע לראשונה את טענותיו. ספורט "וואלה" אינו ידידותי לסביבה של מכבי תל-אביב. למרות זאת בחר שלף להתראיין דווקא אצל אוהד גרינוולד, עושה צרות ידוע להנהלת הצהובים.

בערוץ הספורט התעשתו במהירות: זמן קצר לאחר "וואלה" הם פירסמו את עיקרי הראיון בכותרת הראשית שלהם. רגע נדיר שבו אתר מייחד כותרת ראשית לציטוט פרסום מאתר אחר, כולל מתן קרדיט. כמו ביקשו לאותת לשלף, שכנראה השיב את פניהם ריקם, שהם לא פראיירים. ואיך התייחסו ב-ynet לפצצה ב"וואלה"? דום שתיקה. הראיון עם אליהו הפך אצלם באותן שעות למיוחד באפרוריותו.

מדור הספורט של ynet השבוע. לא נגענו (24.6.13)

מדור הספורט של ynet השבוע. לא נגענו (24.6.13)

ב-ynet החרוץ מצאנו השבוע גם "חשיפה": "כך סילקנו את גאידמק מבית"ר ירושלים". ראיון עם דודי מזרחי, ראש מטה המאבק של האוהדים נגד הבעלים. בספורט "ידיעות" הסיפור הוצג באופן מינורי, כראוי לו: "מזרחי מספר איך הכל התחיל ומרוצה מהתוצאה הסופית". לא חשיפה, לא גילוי ולא ראיון מיוחד. אלא שבאתר האינטרנט הסיפור הוקפץ בשתי דרגות, כאילו המרואיין נחשף לראשונה. מחאת האוהדים, שכללה הפגנות, מאבק בפייסבוק ותליית מודעות, סוקרה בהרחבה במהלך החודש האחרון בכל כלי התקשורת. הטייטל "חשיפה" היה מיותר ונלעג.

והנה "פרסום ראשון" נוסף מהמפעל התוסס של ספורט ynet – אליניב ברדה חתם בבאר-שבע לשלוש עונות. שעת הפרסום היתה 22:49. אלא שב-one התפרסמה אותה ידיעה באותו יום בשעה 22:09. דפדוף לערוץ הספורט גילה שכאן התפרסם הסיפור בשעה 22:14 ואפילו ב"וואלה" (22:15) היו זריזים יותר. אז מדוע ynet לקח לעצמו קרדיט שלא הגיע לו? התשובה ניתנה בגוף הידיעה, שם ניפנפו ynet בקלף מנצח: הלינק "כפי שפורסם לראשונה ב-ynet ספורט".

לא עמדנו בפיתוי ולחצנו על הלינק, שהוביל לידיעה יום קודם לכן, ב-23 ביוני. מתברר שב-ynet לא קוראים את ספורט "וואלה". עובדה: הסקופ על ברדה שנמצא בדרך לבאר-שבע פורסם ב"וואלה" כבר ב-10 ביוני, כשבועיים לפני כן. יתרה מכך, הידיעה הראשונית הרחיקה לכת עד ל-6 במאי, גם היא ב"וואלה". כלומר, ה"פרסום הראשון" ב-ynet על ברדה הוא בלוף מהדהד, מראשיתו ועד סופו.

מכל שלל הטייטלים בשבוע האחרון ב-ynet, הקרדיט הראוי היחיד שאפשר לזקוף לזכותם הוא הפרסום בשבת בצהריים של הניסיון להעברת טל בן-חיים מהפועל תל-אביב למכבי תל-אביב. מה שנראה תחילה כמו ספין התממש והפך לסיפור הגדול של השבוע.

ynet של הימים האחרונים מתבלט בחריצות יתרה בהענקת קרדיט עצמי נדיב, בזכות עורכים שאפתנים ותוך שימוש מוגבר בפסים אדומים לרוחב, לאורך ובאלכסון. ynet לבדד ישכון. עד כמה אין בלתו? ביום חמישי שעבר (19 ביוני) הם פירסמו ידיעה שבה צוטט ג'ף רוזן, הבעלים של האלופה מכבי חיפה בכדורסל: "חגגתי כמו משוגע בדירה שלי". הידיעה נלקחה כל כולה מאתר מינהלת הליגה, אבל באתר הספורט של "ידיעות אחרונות" בחרו לתת קרדיט דווקא לכותב החרוץ והמוכשר "ynet ספורט". מקור הידיעה לא הוסגר. לזכותם של עורכי ynet ייאמר שהפעם הם ויתרו על "פרסום ראשון" או איזה "מיוחד".

אתר מינהלת הליגה. כתב ynet

אתר מינהלת הליגה. כתב ynet

פסטיבל הגאווה שספורט ynet מארגן לעצמו בימים האחרונים מזכיר באופן מופלא אתר ספורט אחר הנכלל באימפריית נוני מוזס. על אמינות ז'אנר ה"פרסום ראשון" ב-one נכתב כמעט הכל, ובכל זאת הנה שתי דוגמאות מהשבוע. ב-one פירסמו בשבת האחרונה בגאווה כי השוער דני עמוס סיכם בהפועל תל-אביב, כפי שפורסם אצלם לראשונה. לידיעה צורפה הוכחה מלונקקת כמיטב המסורת. הלינק לאמיתות דבריהם הוביל לידיעה שפורסמה יום קודם לכן, ב-21 ביוני.

גם ב"וואלה" פירסמו ידיעה על דני עמוס, וגם שם הכריזו כפי שפורסם אצלם בלעדית. הלינק שלהם הוביל את הקוראים ליום רביעי, ה-19 ביוני, יומיים שלמים לפני one. אלא שב-one סומכים שהקוראים לא יכתתו אצבעותיהם למזמרות כדי לבדוק מי באמת היה קודם. במסגרת המשחק המלוכלך מכופפים מציאות ומעוותים עובדות.

ב-ynet רואים איך עובדים קרובי המשפחה מ-one ולומדים דבר או שניים. הנה עוד פטנט לתשומת לבם. בשבת פורסם ב-one כי טל בן-חיים שובר שתיקה ומגיב אצלם לראשונה. שלוש פעמים הוזכרה העובדה כי השחקן סיפר ל-one. האומנם? הציטוטים שיוחסו לשחקן היו ציוצים שלו בטוויטר, שאותם העלה שעה קלה לפני הפרסום בצהובון הספורט.

ספורט ynet בדרך להיות מהדורה חיוורת של one. כדאי לזכור שהוא בסך-הכל גלגל שיניים במפעל הרייטינג של האתר כולו. השימוש המוגבר באלמנטים צעקניים, שרובם אינם מוצדקים, פועל בסופו של דבר לרעת אלה שמפעילים אותם. אפשר לגלות סלחנות להתנהלות כזו כשהיא נעשית באופן מינורי, אלא שהדוגמאות האחרונות מצביעות על איבוד שליטה. הלהיטות להפגין מראית עין של אנחנו-חזק-בעניינים היא אבן ריחיים, שמטביעה את ynet בשלולית של חוסר אמינות.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il