טרם שככה סערת התלונות על הטרדותיו המיניות של עמנואל רוזן, הנחקרות במשטרה, וכבר נאלצים בערוץ 10 להתמודד עם עזיבה של טאלנט נוסף בנסיבות מטרידות. הפעם הכוכב הוא שרון גל, מגיש התוכנית הפופולרית "לילה כלכלי", שהתפטר מן הערוץ. סמיכות הזמנים בין היחשפותן של שתי הפרשות אולי מקרית, וגם נסיבות העזיבה של שני הטאלנטים אינן זהות, אולם עיתוי עזיבתו של גל נראה כראשיתו של תהליך הפקת לקחים כללית בערוץ.

ביום רביעי, 15.5.13, התפרסם בכלי התקשורת כי גל, מנחה "לילה כלכלי" ופרשן בפאנל של מהדורת "שישי" החדשה של ערוץ 10, יעזוב את הערוץ לאחר שהודיע למנכ"ל רפי גינת על התפטרותו. ההתפטרות הפתאומית, לאחר עשר וחצי שנים בערוץ, שנכנסה לתוקף באופן מיידי, עוררה מיד סערה תקשורתית. בערוץ 10 סירבו להתייחס לנסיבות עזיבתו של גל, ומקורביו מיהרו להבהיר בתקשורת כי סיבת ההתפטרות היא מחלוקת בינו לבין הנהלת הערוץ בנוגע לעניינים עסקיים, בין השאר על רקע דרישתו להעביר את הפקת "לילה כלכלי" לידי חברת הפקה חיצונית שבבעלותו, וסירובה של ההנהלה לעשות כן.

במקביל התברר כי נגד גל נפתחה לפני יותר משישה שבועות בדיקה פנימית בערוץ. על הבדיקה הופקדה היועצת המשפטית הממונה על הטרדות מיניות בערוץ, איילת בן-חיים–גת, ובהמשך השתתף בה גם מנכ"ל חברת החדשות גולן יוכפז. הבדיקה נסובה סביב שלושה נושאים: עדויות של כמה עובדים בערוץ הטוענים להטרדות מצדו של גל; עדויות על יחסי עבודה בעייתיים שכללו השפלות ואלימות מילולית כלפי כפופים לגל; ונושא נוסף שנבע מבדיקה יזומה של הערוץ, בנוגע להתנהלות אתית בעייתית בתוכנית "לילה כלכלי", בין היתר בנוגע לפרסום תוכן שיווקי.

הבדיקה עסקה בהתנהלותו הכוללת של גל בערוץ לאורך השנים, ולא התמקדה בנקודה מסוימת. גם בעניינו של גל, בדומה להתנהלות חברת החדשות בפרשת עמנואל רוזן, הטענות על התנהגות בעייתית היו ידועות במסדרונות הערוץ זה זמן, ועד לאחרונה לא טופלו. חשיפתה של פרשת עמנואל רוזן לוותה בביקורת ציבורית על הנהלת ערוץ 10, ששכרה וקידמה אותו חרף הרינונים סביבו והפסקת עבודתו בחברת החדשות של ערוץ 2. בכירים בערוץ 10, בעבר ובהווה, מסבירים כי הרקע לבדיקה בעניינו של גל הוא שינוי האקלים התקשורתי בעקבות פרשת עמנואל רוזן. אחרים אומרים כי היתה זו דווקא כניסתה של הנהלה חדשה לערוץ בתחילת השנה: המנכ"ל רפי גינת ומנכ"ל חברת החדשות גולן יוכפז.

"אם באמת היו רוצים בערוץ לבדוק את הדברים, היו מרימים את הטלפון כשהתחיל הליך הבדיקה. ברגע שהם פונים לבדוק כשגל כבר לא עובד, זה מראה שהליך הבדיקה אינו מטעמים של רצון להגיע לחקר האמת"

בימים שאחרי ההתפטרות עלתה הבדיקה שלב. החל מיום שני שלפני חג השבועות תושאלו כמה מעובדי הערוץ על התנהלותו של גל. במהלך התשאול ביום חמישי התמוטט איש מערכת התוכנית ופונה לבית-החולים. באותו יום (16.5.13), לאחר שכבר פורסם דבר עזיבתו של גל, טילפנו גורמים בערוץ לכמה עובדים לשעבר בחברה, בניסיון לברר אם חוו הטרדות מיניות ואחרות מצדו של גל. היו מי שהפנייה המאוחרת עוררה בהם תרעומת. אחד מהאנשים שתושאלו אומר: "אם באמת היו רוצים בערוץ לבדוק את הדברים, היו מרימים את הטלפון כשהתחיל הליך הבדיקה. ברגע שהם פונים לבדוק כשגל כבר לא עובד, זה מראה שהליך הבדיקה הזה הוא כסת"ח, או שנעשה רק בגלל שהרשות השנייה דרשה הבהרות על נסיבות ההתפטרות, אבל לא מטעמים של רצון להגיע לחקר האמת".

אחרי שהתפרסם דבר הבדיקה בעניינו, כתב גל בעמוד הפייסבוק שלו כי הסיבה היחידה להתפטרותו היא אי-הסכמה עם הערוץ בדבר תנאי העסקתו, שלא נפתרה במשך חודשים ארוכים. רצונו של גל היה כי התוכנית "לילה כלכלי" תעבור לחברת הפקה חיצונית שבבעלותו, בדומה לחברות ההפקה של אמנון לוי ורפי רשף, האחרונה גם מספקת תכנים לחברת החדשות.

על-פי העיתונאי יואב יצחק באתר "ניוז1", חברת ההפקה של רשף, נינה-הפקות, קיבלה סכום של כמיליון שקל לחודש עבור הפקת תוכנית האקטואליה "חמש בערב" של רשף, גם בתקופות המשבר הקשות ביותר של הערוץ, ומתוכו, העריך, הסתכם חלקו האישי של רשף במאות אלפי שקלים לחודש. גל, שנחשב מקורב לרשף ואף החליף אותו לעתים בהגשת התוכנית, הכיר את הפורמט ורצה גם הוא להגדיל את רווחיו מהתוכנית "לילה כלכלי", שהוא אחד ממפתחיה. לפני כשנתיים וחצי החל גל להפעיל לחצים בנושא על ההנהלה הקודמת, והובטח לו כי בקשתו תיבחן.

ראודור בנזימן, מנכ"ל חברת החדשות דאז, ומי שרבים רואים בגל בן-טיפוחיו, תמך בהיענות לדרישתו של גל, בתנאי שיצליח להוריד את עלויות הפקת התוכנית (לעומת עלויותיה במסגרת הערוץ). מנכ"ל הערוץ יוסי ורשבסקי התנגד לכך. גם סמנכ"ל התוכן של חברת החדשות, אורי רוזן, שהיה לממלא-מקום המנכ"ל עם התפטרותו של בנזימן (בעקבות פרשת ההתנצלות בפני שלדון אדלסון), התנגד ככל הנראה להיענות לדרישתו של גל.

בעקבות כל זאת נוצרה מתיחות בין גל לבין ורשבסקי וכנראה גם מול רוזן, מתיחות שהלכה וגברה ככל שחלף הזמן – ואף התעצמה בעקבות אי-ההיענות של רוזן לבקשתו של גל להתמנות למגיש החדשות (ובחירתה של תמר איש-שלום לתפקיד). נוסף לכך, לפני כחצי שנה החליט דירקטוריון הערוץ על קיצוץ שכר משמעותי לטאלנטים, שטרם בוצע קיצוץ בשכרם, וגל נדרש לספוג קיצוץ של כ-30% בשכרו, שעמד, לפי מקור בכיר בערוץ, על כ-80 אלף שקל בחודש. גם חילופי ההנהלה האחרונים בחברה לא פעלו לטובתו של גל. לאחרונה הבין גל כי המנכ"ל החדש של הערוץ, רפי גינת, לא ייענה לדרישתו להעביר את "לילה כלכלי" להפקה חיצונית, כך שגם במישור זה נכזבה תקוותו להגדיל את רווחיו מהתוכנית.

בעת התפטרותו ידע גל על הטענות החמורות הנבדקות בעניינו, ואף השמיע את גרסתו לדברים בשיחה שהתקיימה עימו, ובה הושמעו באוזניו העדויות

ואולם, חרף העובדה שהמחלוקות הכספיות מול ההנהלה החדשה נמשכו יותר מארבעה חודשים, הגיש גל את התפטרותו רק לאחרונה, כאשר הבדיקה הפנימית על אודותיו התרחבה והעמיקה. במכתב מטעמו של גל, שמוען להנהלת ערוץ 10 והתפרסם בתקשורת, נדרשת ההנהלה לפרסם הבהרה מיידית "שתנקה את שמו" בעקבות הפרסומים על בדיקה בעניינו. עוד כתב בא-כוחו של גל כי "עד שעה זו ממש גל אינו יודע כלל במה מדובר, הערוץ לא מסר לו מעולם הודעה על בדיקה מסוג זה, ובוודאי שהוא לא זומן למסור עמדה". גם במכתב תגובה שנשלח ל"העין השביעית" מכחיש גל באופן פרטני וגורף כי ידע על הליך בדיקה כלשהו או על טענות כלשהן נגדו.

ערוץ 10 לא הגיב לדרישה במכתב שפורסם בתקשורת, אולם ל"העין השביעית" נודע כי בעת התפטרותו ידע גל על הטענות החמורות הנבדקות בעניינו, ואף השמיע את גרסתו לדברים בשיחה שהתקיימה עימו ובה הושמעו באוזניו העדויות. בשיחה נכחו היועצת המשפטית איילת בן-חיים–גת ומנכ"ל חברת החדשות גולן יוכפז. גל טען בשיחה כי הטענות נגדו אינן נכונות.

אווירה רעילה

אז מה באמת היה שם, מלבד המחלוקות הכספיות? אנשים שעבדו עם גל בתוכנית הכלכלית, שעלתה לאוויר בשלהי מרץ 2009, חוזרים ומתארים את סביבת העבודה שיצר כמינית מאוד, ואף פוגענית ואלימה מבחינה מילולית. גל עצמו מכחיש את הדברים מכל וכל. "טענות בדבר אווירה מינית וזהותם המינית של עובדי המערכת – מדובר בטענות הנגועות בהכפשה, וברמיזות שהן שקר מפגיע. הזהות המינית של אנשי הצוות היא לא ענייני ולא עניינו של איש – עצם העיסוק בדבר על-ידיכם פסול בעיני! מעולם לא התעניינתי בהעדפות מיניות של עובדים ומעולם לא התבטאתי באופן המצוטט. טענה כזו היא בבחינת הוצאת דיבה, כמו רוב רובן של הטענות המועלות בפנייתכם".

עובדים בערוץ מספרים כי גל אף שיתף את קהלו בהזיות ארוטיות. "זה היה מאוד חריג ולא נעים, אבל אף אחד לא העז להעיר לו"

"הוא יצר אווירה מינית רעילה שבה כל היום דיברו על סקס", מספר מנגד אחד האנשים שעבדו איתו בתוכנית תקופה ארוכה. "נוגעני" ו"מתלטף", מתאר אותו בכיר לשעבר בערוץ, הטוען כי גל נהג לפלרטט ולנגוע גם באנשים מצוותו הכפופים לו מבחינת תפקידם. עובדים בערוץ מספרים כי גל אף שיתף את קהלו בהזיות ארוטיות. "זה היה מאוד חריג ולא נעים, אבל אף אחד לא העז להעיר לו". גל גם ניהל מערכות יחסים עם עובדות בערוץ 10, ובהן עורכת בכירה וכתבת. ב"לילה כלכלי" נהג להקיף את עצמו בחבורה של עובדים צעירים ונאים, המוכרים בין אנשים במערכת כ"חבורת המיוחדים".

גם עובדים אחרים מספרים על שפה בוטה ופוגענית מבחינה מינית מצדו של גל כלפי עובדים בתוכנית, שמבחינת ההייררכיה הפנימית של הערוץ והעובדה שגל היה מוסמך לפטרם, היו כפופים לו. "ההתנהגויות שלו היו מוכרות לכל, שום דבר לא נעשה בחדרי חדרים. היו דיבורים מלוכלכים, לא רק כלפי גברים", אומר איש טלוויזיה אחר שעבד עם גל. עובד אחר מספר כי גל נהג לשאול עובד במערכת שוב ושוב בנוגע להעדפותיו המיניות, והיה נוהג להסתובב במערכת ולספר לעובדים הכפופים לו בפרוטרוט על יחסי מין שקיים עם עובדת בערוץ. בכיר לשעבר בערוץ אומר אף הוא כי היה עד לכך שגל משתמש בשפה בוטה ופוגעת מינית.

"אתה אפס, אתה כלום, אתה מטומטם"

עובדים רבים שעבדו עם גל מתארים בעיות קשות של יחסי אנוש, התפרצויות זעם, ובאופן כללי "מערכת מאוד כוחנית שנבנתה בדמותו. הכל היה מתנהל בצעקות ובצרחות, הכל היה איתו בווליום מאוד גבוה", מתאר אחד העובדים לשעבר. גל עצמו מתאר מציאות שונה: "מערכת 'לילה כלכלי' הינה מערכת יציבה ביותר מבחינת כוח אדם, יצירתית והישגית במיוחד", הוא מוסר ל"העין השביעית". "אני לא מכחיש שיש לי דרישות גבוהות בכל הנוגע לאיכות ודיוק העבודה העיתונאית, לכן לעתים מדובר בעבודה תחת לחץ. יחד עם זאת – כל מי שמגיע לעבודה ב'לילה כלכלי' עושה זאת עם חיוך ובסיפוק".

"כל מי שעובד בקומה 23, קומת התוכניות [של חברת החדשות], יודע כי מספיק לשהות שם כמה שעות כדי לשמוע את הצעקות והצרחות שלו", מספר, לעומת זאת, עובד אחר שעבד עם גל בתוכנית. העיתונאי שעבד עימו בתוכנית תקופה ארוכה מתאר מסכת השפלות מצדו של גל, שכללה אלימות מילולית ונפשית, עלבונות וצרחות.

"זה לא צעקות נורמליות של בוס עצבני, זה היה משהו מטורף וחולני, מאיים ומפחיד, שאתה יוצא רועד. זה היה יום-יום, זה לא היה דבר אחד שעיצבן אותו, הוא חיפש איפה להוציא את הטירוף שלו ופשוט עשה את זה עלי"

"הוא צעק עלי מלים כמו: אתה אפס, אתה כלום, אתה מטומטם. זה לא צעקות נורמליות של בוס עצבני, זה היה משהו מטורף וחולני, מאיים ומפחיד, שאתה יוצא רועד. זה היה יום-יום, זה לא היה דבר אחד שעיצבן אותו, הכל היה מביא לו את הקריזה, הוא חיפש איפה להוציא את הטירוף שלו ופשוט עשה את זה עלי. הוא ריסק לי את הביטחון העצמי והמקצועי, הייתי בחרדות. סבלתי וסבלתי ובסוף עזבתי".

לדבריו, "כולם ידעו שהוא ברוטלי, אבל פחדו לדבר, הוא הטאלנט, הוא היה ידוע כבן-טיפוחיו של [ראודור] בנזימן". אך ככל שההצלחה של התוכנית גדלה, מספר העובד, התנהגותו של גל הקצינה, "כאילו כלום לא יכול לקרות לו".

בעקבות ההצלחה אף שכר גל עוזר אישי שעבד עימו כפרילנסר והיה אחראי על ניהול יומנו, קביעת פגישות ואף ביצוע סידורים אישיים עבורו, כגון הכנסת הרכב למוסך. אחד מאותם עוזרים אישיים תבע את גל בנובמבר 2010. לטענתו, גל פיטר אותו מיד לאחר שחזר משבעה על אחיו שנפטר, בטענה שהוא אינו מתפקד כנדרש. אותו עובד תבע מגל תשלום על ימי העבודה שעבד בחודש שבו פוטר. בסופו של דבר פסק בית-המשפט כי על גל לשלם לעוזר 500 שקל. "הייתי צריך לשלוח לו סמסים כל שבוע ולשאול מה קורה עם הכסף, רק אחרי כחודש שלח לי את הצ'ק", מספר אותו עוזר.

גורם בכיר לשעבר בערוץ מתאר את גל כ"איש אגרסיבי, הוא היה רב עם כל האנשים, גם בתוכנית שלו וגם בתוכניות אחרות, צועק, משפיל, מאיים, זה היה עם במאים, צלמים, מפיקים, יחצנים, מרואיינים, כולם". כמה עובדים בצוותו ביקשו מההנהלה אחרי תקופה לעבור לתפקיד אחר, ואכן הפסיקו לעבוד עימו. לדברי הבכיר לשעבר, ההנהלה ידעה על התנהגותו החריגה של גל, ואף התנהלו עימו שיחות על כך מדי פעם, ובהן אף נאמר לו כי התנהגותו עלולה לעלות לו בפיטוריו. גל הבטיח, אך לא שינה את דרכיו.

תלוי על לוח המודעות

כל זאת לא מנע מגל להמשיך להוביל את התוכנית "לילה כלכלי" במשך למעלה מארבע שנים, ואף להביא אותה להצלחה ולרייטינג גבוהים יחסית, במיוחד לנוכח  מועד שידורה הבעייתי, ברצועת הלילה המאוחרת (23:30). אולי זו הסיבה שבערוץ 10 נמנעו עד לאחרונה להתעמת עם גל, מחשש שהמגיש הפופולרי ייקח את רגליו וילך למקום אחר.

על אופן התנהלותם של מנהלי ערוץ 10 ביחס לגל מקשה כתב בכיר לשעבר בחברת החדשות: "כבר שנים מדברים על התנהגות חסרת רסן, שעוברת כל גבול, של גל נגד אנשים קטנים, מפיקים, עורכים. רק בגלל שהוא טאלנט אתם מעלימים מזה עין? אף אחד לא אומר לו 'עד כאן'? יש פה קריסה של המערכות שאמורות לפקח על הדברים האלה. זו קריסה של הניהול מלמעלה, וזה לא מקרי שזה קורה במקום שבו שדרת הניהול נמצאת במשבר ובמלחמת הישרדות כבר כמה שנים".

"בחדשות 10 מילאו אחרי הוראות החוק ברמה המינימלית. החוק אכן היה תלוי על לוח המודעות והיה כתוב שמי שרוצה להתלונן יכול לגשת ליועצת המשפטית של החברה או למשאבי אנוש, אבל הכתובת לתלונות היתה מאוד מעורפלת"

לא רק המנהלים בערוץ מואשמים כי נמנעו מלספק לעובדים החלשים הגנה מפני התנהגותו של גל. לדברי ענת סרגוסטי, מנכ"לית אג'נדה וממובילות חשיפת פרשת עמנואל רוזן בתא העיתונאיות, "בחדשות 10 מילאו אחרי הוראות החוק ברמה המינימלית. החוק אכן היה תלוי על לוח המודעות והיה כתוב שמי שרוצה להתלונן יכול לגשת ליועצת המשפטית של החברה או למשאבי אנוש, אבל הכתובת לתלונות היתה מאוד מעורפלת, מעולם לא נאמר באופן ברור מי זו האשה שאליה צריך לפנות. פרסום כזה לא באמת מאפשר את קיומה של סביבה מוגנת שהחוק מכוון אליה. אם אין כתובת מובהקת לתלונות וצריך לשאול מסביב מי זו היועמ"שית, זה לא באמת יקרה שמישהו יתלונן".

ואכן, התנהלות זו עשויה להסביר כיצד ייתכן שבדיון שהתקיים לאחרונה בוועדה לקידום מעמד האשה בכנסת, בעקבות התפוצצותה של פרשת רוזן, אמרה היועצת המשפטית של הערוץ, דבורה קמחי, שלדבריה היא הממונה בחברה על נושא ההטרדות המיניות, כי מאז שהיא בתפקיד הגיע אליה "רק מקרה אחד, שטופל לפני שנים רבות". קמחי הודתה בדיון כי "לא עשינו שום פעולה הסברתית בנושא", אבל ציינה כי "אנחנו מקיימים את כל הוראות החוק והתקנות. בכל הסכם עבודה כתוב בדיוק מי ממונה על הטרדה מינית". מערוץ 10 נמסר בתגובה לטענות: "ערוץ 10 מקיים את כל הוראות החוק והתקנות בעניין, כולל מסירת המידע הנחוץ לעובדי הערוץ".

תקדים חריג ומזיק

אבל לא רק הטענות על יחסי האנוש הבעייתיים של גל היו יכולות להדליק מזמן נורה אדומה אצל קברניטי הערוץ. נגד גל והתוכנית שהוביל עלו לאורך שנות שידורה גם טענות וביקורות קשות מן הצד המקצועי, בנוגע להתנהלות בעייתית מבחינה אתית ועיתונאית. בשל התנהלות כזו התוכנית ספגה פעם אחר פעם קנסות כבדים מן הרשות השנייה. כבר באפריל 2010 פירסם איתי רום ב"גלובס" כי יו"ר חברה לקורס מסחר בבורסה, מאיר ברק, שילם לערוץ עבור הגשת פינה בתוכנית. כשברק נשאל על-ידי "גלובס" אם היה קשה לשכנע את הערוץ להעלות את פינתו בשל תכניה, השיב: "מובן שכן, חד-משמעית. בגלל זה גם שילמתי", זאת על אף שלפי כללי הרשות השנייה, אסור לגבות כסף תמורת הופעה בטלוויזיה. ערוץ 10 מסר אז תגובה מכחישה.

"נגד התוכנית 'לילה כלכלי' ננקטו צעדים חריפים, כגון נטילת זמן פרסום ודרישה להפרדה מוחלטת בין תוכן לפרסום. כמו כן, יש הפרות-לכאורה נוספות בתוכנית הנמצאות בטיפול בימים אלה"

ביוני אותה שנה פורסמה ב-ynet כתבה תחת הכותרת "עסק כלכלי", שהעלתה חשדות לחשיפה פרסומית אסורה במסגרת תוכניתו של גל. בכתבה נכתב כי "סלבריטאים נותנים טיפים ומתראיינים על מוצרים שהם מקדמים, ערוץ 10 מספק את הבמה – אולפן 'לילה כלכלי'". "בחודשים האחרונים ניתן לראות יותר ויותר אייטמים בתוכנית שמזכירים יותר פרסומת של ג. יפית או משדרים בערוץ הקניות", נכתב בכתבה. בתגובה מסר ערוץ 10 כי "בתוכנית אין שום הפרה של אף לא אחד מכללי הרשות השנייה". הרשות השנייה עצמה מסרה ל-ynet דווקא כי "נגד התוכנית 'לילה כלכלי' ננקטו צעדים חריפים, כגון נטילת זמן פרסום ודרישה להפרדה מוחלטת בין תוכן לפרסום. כמו כן, יש הפרות-לכאורה נוספות בתוכנית הנמצאות בטיפול בימים אלה, ונבחנת מחדש ההכרה שהזכיין מבקש לז'אנר רלבנטי" (ערוץ 10 דרש כי "לילה כלכלי" תוכר כתוכנית מ"סוגה עילית").

למרות ההכחשות החוזרות ונשנות של הערוץ בדבר הפרות של כללי הרשות השנייה או כללי אתיקה עיתונאיים, המשיכה "לילה כלכלי" לספוג עוד ועוד ביקורות על התנהלות אתית לקויה. בכתבה שפורסמה ב"דה-מרקר" בפברואר 2011, כתבה כתבת המדיה דאז, אופיר בר-זהר, כי עובדת ערוץ 10 הציעה לגורם בתחום התיירות לשלם 200 אלף שקל בתמורה ל"25–30 פינות לבחירתכם בתוכנית 'לילה כלכלי'". תגובת ערוץ 10 לכתבה היתה: "מדובר בהתכתבות ישנה והיפותטית שבוטלה לאלתר".

ביולי 2012 קבעה הרשות השנייה כי "לילה כלכלי" אכן הפרה את כללי הרשות. לפי הרשות השנייה, התוכנית קידמה חברת השקעות של אחד מחברי הפאנל הקבועים, שלמה מעוז, ופירסמה חסויות של אתר כלכלי, "ביזפורטל", שאחד מפרשניו הוא גם אחד מפרשני התוכנית, יוסי פינק. שידור החסות "מעלה את החשש לקיומו של שיתוף פעולה האסור על-פי הכללים בין האתר לבין הפקת התוכנית", מסרה הרשות.

"הרשות רואה את ההפרות הללו בחומרה רבה. הרשות מקפידה על העיקרון החשוב של שמירה על עצמאות התוכן, בייחוד כאשר מדובר בתוכנית העוסקת בענייני היום"

אילת מצגר, מנכל"ית הרשות השנייה, אמרה אז בעקבות הפרסומים על ההפרות כי "הרשות רואה את ההפרות הללו בחומרה רבה. הרשות מקפידה על העיקרון החשוב של שמירה על עצמאות התוכן, בייחוד כאשר מדובר בתוכנית העוסקת בענייני היום – ז'אנר המחייב שמירה על איזון ואובייקטיביות ללא חשש למשוא פנים ולהטיה על-ידי אינטרסים מסחריים". בערוץ 10 המשיכו להגן על גל, ועל עצמם: "אין שום שיתוף פעולה מסחרי", טענו, "אין ב'לילה כלכלי' אייטמים בתשלום או כל תוכן שיווקי משום סוג שהוא".

הפרסום על ההפרות ב"לילה כלכלי" הופיע כיממה לאחר שבאתר "העין השביעית" פורסמו ממצאים מספרה של חוקרת התקשורת ענת באלינט, לשעבר כתבת התקשורת של "הארץ" וכתבת "העין השביעית", שעניינו פרסום סמוי בטלוויזיה המסחרית בישראל. בין היתר חשפה באלינט מחירון מ-2009 המפרט סכומים שנדרשו לכאורה עבור הופעה של מרואיינים בתוכניות שונות, כשעבור הופעה ב"לילה כלכלי" הסכום שננקב היה 15 אלף שקל.

גם בהמשך, לפי דו"ח הרשות השנייה ל-2010, נמצאו בתוכנית "לילה כלכלי" תשעה מקרים של "חשיפה פרסומית חורגת וממושכת מגבול הסביר". "זה בעצם שם קוד לפרסום סמוי", מסבירה באלינט, "כלומר למופעים שנעשו ככל הנראה בתשלום". בשל החריגות הללו נקנס הערוץ בנטילת זמן פרסום של 20.5 דקות. "קנס עצום במושגי הטלוויזיה", מגדירה זאת באלינט.

דומה כי הקנס הגבוה לא השפיע על הערוץ ומערכת התוכנית, ופרסומים אסורים המשיכו להופיע בתוכנית. לפי נתוני הרשות השנייה, בשנה החולפת נמצאו כמה מקרים של פרסומת-אגב אסורה ב"לילה כלכלי", וזאת בניגוד לכללי הרשות. כתוצאה מהפרות כללי הרשות הוחלט ליטול מהערוץ 17.5 דקות פרסום בפריים-טיים.

כל הפרסומים הבלתי מחמיאים הללו לא גרמו לגל לעצור, להפך. נישא על גלי הצלחת התוכנית, הקים גל בדצמבר 2012 מיזם בשם "מועדון 'לילה כלכלי' עם שרון גל". המועדון החדש הבטיח להיות "המועדון הכלכלי הראשון בישראל שילמד אתכם איך באמת עושים כסף!". דמותו של גל, שעון על כורסה מהודרת, ליוותה את פרסומיו.

"'לילה כלכלי' נתפסת כתוכנית מצליחה שהביאה הרבה רייטינג לערוץ 10, אבל בפועל היא גרמה לערוץ נזק תדמיתי וכספי"

תחילה הוגדר המיזם כשיתוף פעולה בין התוכנית "לילה כלכלי עם שרון גל", אתר "ביזפורטל" ומכללת מגמות (שבעליה מחזיק גם באתר "ביזפורטל"). לאחר פניית "העין השביעית" בנושא, עודכן דף המידע של המועדון כך שהמיזם תואר כשיתוף פעולה בין שרון גל, "ביזפורטל" ומכללת מגמות. ואולם גם לאחר השינוי בהגדרת השותפים להקמת המועדון, הקשר בין תוכניתו של גל למועדון נותר מובהק. שם המועדון זהה כמעט לחלוטין לשמה של תוכנית הטלוויזיה, ובאירוע הפתיחה של המועדון, שהתקיים ב-28.12.12, דיברו מעל הבמה "פרשני 'לילה כלכלי'". מי שפתח את האירוע היה יאיר לפיד, כיום שר האוצר, שדיבר על "הרפורמות הכלכליות וההשפעה על הכיס שלנו". מאז התקיימו עוד שלושה מפגשים, שהאחרון שבהם התקיים בחודש מרץ, ולפי עמוד הפייסבוק של המועדון, מאות משתתפים נכחו בכל מפגש.

"האם אין חשש לניגוד עניינים כאשר מנחה תוכנית כלכלית של ערוץ 10 ממלא תפקיד מרכזי בשיתוף פעולה עם חברה מסחרית העוסקת בתחום התמחותו? האם אין חשש להטעיית הציבור כשעיתונאי מוביל מיזם המבטיח למצטרפים אליו כי ילמדו 'איך באמת עושים כסף?'", הקשה אורן פרסיקו באתר "העין השביעית" לנוכח סעיף 17 בתקנון האתיקה המקצועית של העיתונות, האוסר על עיתונאי לעסוק בכל עיסוק או עבודה "המעוררים חשש או מראית עין לניגוד אינטרסים או להטעיית הציבור".

מערוץ 10 לא נמסרה תגובה בשעתו. עם זאת, נראה היה כי בערוץ לא היו שבעי רצון מהשימוש שעשה גל במותג התוכנית. גל סירב אז להשיב לשאלות והפנה את "העין השביעית" לדוברות ערוץ 10. גם שם סירבו להגיב באופן רשמי, אולם בשם גורם בערוץ נמסר כי המותג "לילה כלכלי" שייך לערוץ ולא למנחה התוכנית, שקיבל מהערוץ אישור להשתמש בשם "מועדון לילה כלכלי" לפעילות הנחיית פאנלים אחת לכמה שבועות ולמשך שנה. בערוץ 10 לא השיבו לשאלה אם הם מקבלים תמורה כלשהי בעד האישור שנתנו לשימוש בשם, אולם מסרו כי "שרון גל פועל לנתק הקשר לכאורה העולה מן הפרסומים בין פעילות ההרצאות ובין המותג 'לילה כלכלי'".

"'לילה כלכלי' נתפסת כתוכנית מצליחה שהביאה הרבה רייטינג לערוץ 10, אבל בפועל היא גרמה לערוץ נזק תדמיתי וכספי", אומרת באלינט, "נזק תדמיתי, מפני שאני וגם אחרים חשפנו מקרים שבהם הסתמן כי אנשים נדרשו לשלם עבור הופעתם בתוכנית. נזק כספי, מפני שערוץ 10 נקנס באופן חמור מאוד על-ידי הרשות השנייה בשל כך.

"יכול להיות שהפרסום הסמוי השתלם כלכלית, אבל לא הכל זה כסף. האופן שבו 'לילה כלכלי' נערכה, בלי גבולות אתיים ברורים, פרץ גדרות שלא נפרצו לפני כן"

"יכול להיות שהפרסום הסמוי השתלם כלכלית", מסבירה באלינט, "אבל לא הכל זה כסף. 'לילה כלכלי' יצרה תקדים חריג ומזיק בשוק הטלוויזיה הישראלית. למרות שהכל כאן פרוע, ויש פרסום סמוי כמעט בכל תוכנית, חברות החדשות באופן כללי נקיות. האופן שבו 'לילה כלכלי' נערכה, בלי גבולות אתיים ברורים, פרץ גדרות שלא נפרצו לפני כן. הנורמות האתיות שהתוכנית שלו יצרה מזיקות לערוץ 10 ולחברת החדשות שלו ולכל שוק הטלוויזיה, כי בתחום הזה, ברגע שנעשה דבר כזה, הוא מהר מאוד נהפך לנורמטיבי, ואף אחד לא מבין מה פה הבעיה".

גל עצמו מסר ל"העין השביעית" כי "'לילה כלכלי' היא אחת התוכניות ההגונות בטלוויזיה, נטולת תוכן שיווקי. גורמים שעבדו איתי יעידו שהגינות ונקיון כפיים הם ערכים עליהם אני שם דגש, וכי ביקשתי גם מאנשי המערכת ההגונים להקפיד על כך, קלה כחמורה. גם כאן, מעולם לא נדרשתי להתמודד עם טענה קונקרטית, לא הובאה בפני תלונה, לא נתבקשתי להגיב לטענה מסוג זה. לעניין רמיזות על פגמים אתיים בניהול התוכנית – מעולם לא גביתי כספים ממרואיינים, כך שתמוה שהדבר 'נודע לכם'.

"מעולם לא פורסם במזיד פרסום אסור בתוכנית ומעולם לא פעלתי לטובת אינטרסים אישיים או של מקורבים ולא ניצלתי את התוכנית לצרכי האישיים. יתרה מכך, עבדתי בערוץ במשך כ-11 שנים. מעולם לא קיבלתי כל הערה או נזיפה על התנהלותי מכל סוג שהוא. נכון ליום עזיבתי, קיבלתי הצעות בלתי פוסקות – פורמליות ובלתי פורמליות – להישאר בערוץ, ואין בהן מלבד ביטוי להערכה ולעידוד המקצועיות שלי".

כאמור, עד היום נחלץ ערוץ 10 להגנתו של גל. יתרה מכך, הטענות החוזרות והנשנות על התנהגות אתית לקויה מצדו של גל, שאף הוחל בבדיקתן באופן יזום כאמור על-ידי הערוץ, לא מנעו את קידומו של גל ושילובו כפרשן בפאנל של מגזין "שישי" החדש של הערוץ, תוכנית בעריכת טלי בן-עובדיה. גל עצמו השתמש בעובדת שילובו במהדורת שישי כעדות תומכת לכך שבערוץ העריכו אותו וכי לא היתה כל תלונה באשר לתפקודו. יצוין כי גל ובן-עובדיה היו בעבר במערכת יחסים. בתגובה לפניית "העין השביעית" הודיעה בן-עובדיה כי היא אינה מתכוונת להגיב והפנתה לדוברות הערוץ.

גל: הדברים כוזבים; ערוץ 10: לא היה תוכן שיווקי

גל התייחס לאחרונה, כאמור, לטענות שהושמעו נגדו ולנסיבות עזיבתו במכתב שבו דרש מערוץ 10 לפרסם הבהרה ולנקות את שמו. הדרישה לא נענתה. לדברי בא-כוחו של גל במכתב, "בחודש ינואר 2013 הסתיים החוזה בין הערוץ לגל, והצדדים נכנסו למשא-ומתן מתמשך, שבמהלכו המשיך גל לשמש בתפקידו בתוכנית 'לילה כלכלי', מתוך אמונה הדדית שהצדדים יגיעו להסכם באשר לתנאי העסקתו, ובכלל זה שיחות קודמות שבהן דובר על העברת הפקת התוכנית 'לילה כלכלי' לחברה בבעלותו של גל.

"במקביל למשא-ומתן, לפני כחודש נמסר לגל כי יש 'שמועות ורחשים' בעניינו. גל דרש לקבל פירוט, ונדחה. לפיכך הוא דרש בתוקף כי העניין יבורר לאלתר כדי להסיר כל עננה. גם פנייה זו נדחתה במסר מרגיע ומבטל כי מדובר ב'קשקוש', שאין כל צורך בחקירה, ובכלל 'תרד מזה, אין סיפור'. גם לאחר אותה פגישה המשיך המשא-ומתן בין הצדדים, והערוץ אף העביר לבא-כוחו של גל, עו"ד צלי רשף, הצעה לחידוש החוזה והמשך העסקתו.

"[...] ביום 10 במאי שיבצתם את מרשי כחבר פאנל בתוכנית החדשות החדשה ביום שישי, ואילולא התפטרותו היה ממשיך לכהן בתפקיד נכבד זה. ביום 13 במאי, משהבין כי המשא-ומתן אינו מתקדם עוד, שלח גל מכתב ובו הודיע על סיום עבודתו בערוץ, ואף תוך שהסכים להמשיך בעבודתו עד למציאת מחליף. יש לציין כי גורמים מטעם הערוץ היו מודעים להחלטה זו של גל עוד טרם שליחת המכתב ואף ניסו להניא אותו מכך, אך ללא הצלחה.

"למחרת מכתב ההתפטרות התקשר אל גל מנכ"ל הערוץ, מר רפי גינת, הביע את צערו ואת הערכתו, בין היתר במלים 'אתה בין אלה שבניתי עליהם', המדברות בעד עצמן"

"למחרת מכתב ההתפטרות התקשר אל גל מנכ"ל הערוץ, מר רפי גינת, הביע את צערו ואת הערכתו (בין היתר במלים 'אתה בין אלה שבניתי עליהם', המדברות בעד עצמן), הוסיף שהוא מקבל את הבקשה להשתחרר מן העבודה בערוץ, ואמר שהוא חייב להוציא הודעה לעיתונות שבה הערוץ יודיע שקיבל את ההתפטרות. באותה נשימה הוסיף גינת כי בהודעה יצוין כי יש עניין שמצוי בבדיקה. גל נדהם למשמע האמור, שעמד בסתירה למהלך העניינים שתואר לעיל, ושהיה בו כדי לצבוע את הפרשה בצבע פוגע מאין כמותו, והביע את התנגדותו התקיפה לכך.

"מר גינת ביקש לבחון את העניין, ולאחר כשעה חזר והסכים לעמדתו של גל בדבר הודעה לקונית. גל לא הסתפק בכך והבהיר כי אם תצא הודעה לקונית שלאחריה כתבים יתודרכו בדבר קיומה של 'בדיקה' (שגל לא ידע אודותיה דבר), הרי שהנזק יהיה גדול יותר. מר גינת הבטיח לו מפורשות כי איש מן הערוץ לא יתדרך שום כתב מעבר להודעה הלקונית המוסכמת.

"יצוין כי גם בשיחה זו לא נמסר לגל דבר על עצם קיומה של בדיקה, על תוכנה או על אופייה. סמוך לאחר מכן החלו פרסומים על עזיבתו של גל באתרים שונים ברשת. [...] קשה להבין איך תוך שעות ספורות הפך גל מגורם שמנכ"ל הערוץ 'בנה עליו' לגורם שנבדק בשל אי-תקינות כביכול בהתנהלותו. בנסיבות העניין ובעיתויו, קשה להימנע מההנחה שמאחורי הפרסומים עמדה יד מכוונת, שמטרתה לפגוע בגל", נטען במכתב.

בתגובה לפניית "העין השביעית" מסר גל בין היתר כי "הדברים שנמסרו לכם – כולם וללא יוצא מן הכלל – הם לשון הרע פוגענית, חמורה ומשוללת כל הגנה, ושיש בה גם פגיעה בפרטיותי ובכבודי, ובפרטיותם ובכבודם של משפחתי ושל אנשים נוספים שהוזכרו על-ידיכם. פרסום הדברים הכוזבים יגרום לנזקים עצומים, ואני דורש שתימנעו מפרסום ואעמוד על כל זכויותי בעניין זה.

"הטענות שהצגתם הובאו לידיעתי לראשונה על-ידיכם. הערוץ מעולם לא הציג בפני טענות אלו או אחרות, ממילא אין בידי לאשר שהן אכן נבדקות. אולם החשוב הוא – שהן הגיעו לידיכם תוך הפרת זכויותי ורמיסת הוראות החוקים הנוגעים לדבר.

"ככל שעלו רמיזות בדבר עניין שמצוי בבדיקה – הן נולדו אך לאחר מתן ההודעה בדבר סיום עבודתי בערוץ. למעשה, עד שעה זו ממש אינני יודע כלל במה מדובר, הערוץ לא מסר לי מעולם הודעה על בדיקה מסוג זה ובוודאי שלא זומנתי למסור עמדה".

מערוץ 10 נמסר בתגובה לכתבה: "איננו מגיבים לעניין בבדיקה". באשר לטענות בנוגע לתוכן שיווקי בתוכנית "לילה כלכלי" נמסר מהערוץ: "אין ולא היה תוכן שיווקי בתוכנית 'לילה כלכלי'".