שרון גל, מגיש התוכנית "לילה כלכלי עם שרון גל" בערוץ 10, השיק באחרונה מיזם בשם "מועדון לילה כלכלי עם שרון גל". המועדון החדש מבטיח להיות "המועדון הכלכלי הראשון בישראל שילמד אתכם איך באמת עושים כסף!". דמותו של גל, שעון על כורסה מהודרת, מלווה את פרסומיו.

חברות במועדון מקנה הזדמנות להשתתף בסדרת מפגשים בהנחייתו של גל עם בכירים במשק. "בכל ועידה תזכו בטיפים בלעדיים והמלצות אישיות ששווים לכם הרבה כסף", מוסבר בעמוד הפייסבוק של המועדון. בינתיים התקיים כבר מפגש אחד של המועדון, ובעמוד הפייסבוק שלו הועלו סטטוסים הנעים על המסלול שבין מידע כלכלי (מדוע המדד יורד בעת שמחירי מוצרים מתייקרים?) לאימון בחשיבה חיובית ("משתמשים הרבה ב'אולי', 'אנסה', 'לא יכול'? רעננו את מילון המונחים שלכם במלים הבאות: אני מסוגל. אני אצליח. אני יכול").

תחילה הוגדר המיזם כשיתוף פעולה בין התוכנית "לילה כלכלי עם שרון גל", אתר ביזפורטל ומכללת מגמות (השייכת לבעלים המחזיק גם באתר ביזפורטל). לאחר פניית "העין השביעית" עודכן דף המידע של המועדון, וכעת המיזם מתואר כשיתוף פעולה בין שרון גל, ביזפורטל ומכללת מגמות.

נראה כי בערוץ 10 לא היו שבעי רצון מהשימוש שעשה גל במותג התוכנית. שרון סירב להשיב לשאלות והפנה את "העין השביעית" לדוברות ערוץ 10. גם שם סירבו להגיב באופן רשמי, אולם בשם גורם בערוץ נמסר כי המותג "לילה כלכלי" שייך לערוץ ולא למנחה התוכנית, שקיבל מהערוץ אישור להשתמש בשם "מועדון לילה כלכלי" לפעילות הנחיית פאנלים אחת לכמה שבועות ולמשך שנה.

בערוץ 10 לא השיבו לשאלה אם הם מקבלים תמורה כלשהי בעד האישור שנתנו לשימוש בשם, אולם מסרו כי "שרון גל פועל לנתק הקשר לכאורה העולה מן הפרסומים בין פעילות ההרצאות ובין המותג 'לילה כלכלי'".

גם כעת, לאחר השינוי בהגדרת השותפים להקמת המועדון, "הקשר לכאורה" עודנו מובהק. שם המועדון זהה כמעט לחלוטין לשמה של תוכנית הטלוויזיה, ואירוע הפתיחה של המועדון, שאמור להתקיים ביום שישי הקרוב, מבטיח מפגש של רמי לוי עם שרון גל ו"פרשני 'לילה כלכלי'". כך, לא רק שמגיש התוכנית עומד במרכז המיזם, הוא מביא עימו את צוות הפרשנים הקבוע בתוכנית. ממש כפי שהבטיחה מודעת קידום למועדון: "לילה כלכלי יוצאת מהטלוויזיה".

נוסף לשימוש שעושה מנחה התוכנית במותג השייך לערוץ שבו היא משודרת, מעלה המיזם החדש קושייה אתית. סעיף 17 בתקנון האתיקה המקצועית של העיתונות אוסר על עיתונאי לעסוק בכל עיסוק או עבודה "המעוררים חשש או מראית עין לניגוד אינטרסים או להטעיית הציבור".

האם אין חשש לניגוד עניינים כאשר מנחה תוכנית כלכלית של ערוץ 10 ממלא תפקיד מרכזי בשיתוף פעולה עם חברה מסחרית העוסקת בתחום התמחותו? האם אין חשש להטעיית הציבור כשעיתונאי מוביל מיזם המבטיח למצטרפים אליו כי ילמדו "איך באמת עושים כסף"?

מערוץ 10 לא נמסרה תגובה המתייחסת לסוגיה האתית.