שוטרי משטרת ישראל ביקשו אתמול משני צלמי עיתונות את כרטיסי הזיכרון של מצלמותיהם. הצלמים – חגי אהרון, המצלם עבור ynet ו"ידיעות אחרונות", ומורן מעיין, המצלם עבור nrg ו"מעריב" – הגיעו לסקר את זירת תאונת הדרכים הקטלנית שאירעה בנשר.

הצלם חגי אהרון מובל לניידת המשטרה, 10.4.13 (צילום: שי וקנין)

הצלם חגי אהרון מובל לניידת המשטרה, 10.4.13 (צילום: שי וקנין)

במהלך עבודתם טיפסו הצלמים על כבאית כדי להשיג זווית צילום טובה של זירת האירוע, כפי שצלמים נוהגים לעשות דרך קבע. לפי עדויות שהגיעו לידי "העין השביעית", שוטרי משטרת ישראל סברו שהצלמים מתכוונים לצלם את גופות הרוגי התאונה, גידפו אותם והורו להם שלא לצלם את הגופות ולרדת מיד מהכבאית. לאחר רדת הצלמים אזקו אותם השוטרים והובילו אותם לניידת המשטרה במטרה לעצור אותם. השוטרים אף דרשו מהצלמים למחוק את התצלומים שצילמו ואיימו כי אם לא יעשו כן, ייקחו מהם את כרטיסי הזיכרון של מצלמותיהם, אולם הצלמים סירבו. כעבור דקות אחדות נרגעו הרוחות והצלמים שוחררו.

הצלם מורן מעיין מובל לניידת המשטרה, 10.4.13 (צילום: שי וקנין)

הצלם מורן מעיין מובל לניידת המשטרה, 10.4.13 (צילום: שי וקנין)

לדברי הצלם מישל דוט-קום, שנכח במקום, בעוד ששני הצלמים הובלו באזיקים אל ניידת המשטרה, היו באזור אזרחים רבים שצילמו את אזור התקרית במכשירי הטלפון שלהם בלא כל הפרעה. "כל הקצינים שם, קל להם להתעסק עם צלמי עיתונות ולא עם צלמים של השכונה", הוא אומר.

עדכון, 11.4: הצלם העצמאי שי וקנין, שהיה עד לתקרית, מספר כי הכבאית חנתה באזור שתוחם על ידי המשטרה. "כצלם עיתונות, אין מי שיחלוק עליי על חשיבות צילום העיתונות", אומר וקנין, "אבל לכוחות הביטחון יש סיבה שהם תוחמים זירה וזה לא מרוע לב. על הצלמים להבין שנסיבות החקירה מחייבים לתחום את הזירה גם בפני צלמים שעלו לרכב כיבוי, לא ליד הסס"ל [סרט הסימון הלבן] ולא בסמוך לו, אלא באמצע זירה".

מדוברות משטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל מכבדת את חופש הסיקור העיתונאי ומכירה בחשיבות עבודת צלם העיתונות בשטח. גורמי הדוברות בזירות האירועים מסייעים לצוותי העיתונאים בביצוע עבודתם ומקלים עליה. יחד עם זאת, כמו במקרה הנדון, כאשר קיימת סכנה על-פי דעתו של חבלן בשטח זירה, היה על הצלמים להיענות לדרישותיו של החבלן, ומאחר שלא נענו להנחיותיו, הפעיל החבלן את סמכותו על מנת להרחיקם מן המקום. ראוי לציין כי זמן קצר לאחר מכן שוחררו השניים ולא נפתח נגדם הליך פלילי".