הסופרת שירי כץ הגישה תביעה בסך 2.5 מיליון שקל נגד העורכת שירה חדד וחברת שידורי קשת בע"מ בטענה כי הסדרה "גוף שלישי", שאותה כתבה חדד, מבוססת על כתב יד שהגישה בעבר כץ לעיונה של חדד. זו התביעה השנייה שהגישה כץ נגד יוצרי סדרות טלוויזיה בטענה כי התבססו על כתבי יד שלה.

לפי התביעה הנוכחית, שהוגשה באמצעות עורכי-הדין נרדה בן צבי וירין אליהו, בשנת 2012 הגישה כץ לחדד כתב יד בשם "קומפוסט" כדי שתוציא אותו לאור. חדד, שעבדה אז כעורכת ספרות המקור בהוצאת כתר, החמיאה לכץ על הספר אך כתבה שהיא "קוראת טקסט שהיה אמור להיות תסריט אבל עובד משום מה לספר" ובחרה שלא להוציאו לאור.

בשנת 2021, לאור פרסומים כי חדד עובדת על סדרת דרמה שבמרכזה זוג שפונה לפונדקאית, פנתה כץ אל חדד וביקשה ממנה שלא תשתמש באלמנטים מתוך כתב היד שלה, שכן נושא זה עמד במרכז הספר שהגישה לה כעשור קודם לכן. חדד השיבה לה שהסדרה "מבוססת על סיפרה האישי, בעקבות לידתו של בני בלידת פונדקאות".

בשנת 2023, כאשר הסדרה "גוף שלישי" עלתה לאוויר, "נדהמה התובעת לגלות כי הסדרה מבוססת באופן מהותי על כתב היד שחיברה ושחלק מהותי מהעלילה המרכזית והמשנית בכתב היד פשוט הועתק", לשון התביעה.

חלק נכבד מכתב התביעה מוקדש להשוואה בין עלילת כתב היד שחיברה כץ לבין עלילת הסדרה שכתבה חדד (יחד עם דרור משעני). כץ טוענת כי חדד וקשת הפרו את זכויות היוצרים שלה, ומלבד פיצוי כספי דורשת גם צו שמונע מחדד וקשת לעשות כל שימוש בסדרה וצו שיורה לחדד ולקשת להוסיף לקרדיט של הסדרה את השורה "הסדרה מבוססת על היצירה 'קומפוסט' שנכתבה על ידי שירי כץ".

טרם הוגש כתב הגנה אך במענה למכתב ההתראה שנשלח טענה חדד, באמצעות עו"ד רקפת פלד, כי הסדרה "גוף שלישי" "היא יצירה מקורית, אשר לא הועתקה מכל מאן דהוא, והיא מבוססת על חוויותיה האישיות". חדד טענה עוד כי מסיכום כתב היד שחיברה כץ, אשר הועבר יחד עם כתב היד, עולה ש"כלל אין מדובר בספר שנושא המרכזי הוא פונדקאות. למעשה, המילה 'פונדקאות' אינה מוזכרת" בסיכום כתב היד. עוד טענה חדד בין היתר כי חלק מהסיטואציות שלטענת כץ הועתקו על ידי חדד מספרה נהגו על ידי שותפיה ליצירה.

כץ נגד לוי

לפני כשנתיים הגישה כץ תביעה דומה, אף היא בסך 2.5 מיליון שקלים, נגד יוצר הטלוויזיה חגי לוי בטענה שהעתיק ממנה את התסריט לסדרה "בטיפול". כץ טענה, באמצעות עו"ד תמיר אפורי, כי לפני למעלה מעשרים שנה כתבה תסריט לסרט בשם "טיפול", העוסק בפסיכולוג ובטיפול שעוברים מטופליו בקליניקה, בתהליך שאותו הפסיכולוג עצמו עובר ובהתאהבות שלו באחת המטופלות.

לדבריה, לוי קיבל לידיו את התסריט שלה והעתיק ממנו חלקים מהותיים, תוך שהוא מעבד אותו לסדרת הדרמה זוכת הפרסים "בטיפול", שבהמשך הופקה גם במדינות אחרות. "מדובר בהעתקה בוטה, מובהקת וחמורה", טענה כץ, וצירפה לתביעתה מסמך המשווה בין דמויות התסריט שלה לדמויות הסדרה, ורשימה של נקודות דמיון בין התסריט לבין העונה הראשונה של סדרת הדרמה.

בתביעה נגד לוי כבר הוגש כתב הגנה, ובו נטען בין היתר להתיישנות (התביעה הוגשה 17.5 שנים ממועד עליית הסדרה) וכן טענות סף נוספות. לגופן של טענות זכויות היוצרים השיב לוי, באמצעות עורכי-הדין עידו חיטמן, אידן רגב וטליה סלנט, כי הוא יצר את "בטיפול" על סמך השכלתו, ניסיונו האישי ועבודתו בטלוויזיה.

לוי טען עוד כי "אין כל אלמנט של 'העתקה' או דמיון מהותי בין התסריט לסדרה, וכל טענות התובעת 'לדמיון' נוגעות לאלמנטים שטחיים, גנריים ומקריים שמקורם בכך שהן התסריט והן הסדרה עוסקים בטיפול פסיכולוגי".

לוי גם הכחיש שקיבל לידיו את התסריט שכתבה כץ בטרם החל ביצירת הסדרה. לדבריו, "בנקודת הזמן אשר מציינת התובעת כי העבירה לנתבע את התסריט - העבודה על הסדרה 'בטיפול' כבר הייתה בעיצומה".

48470-09-24
30770-11-22