הסופרת שירי כץ תובעת כ-2.5 מיליון שקלים מיוצר הטלוויזיה חגי לוי בטענה שהעתיק ממנה את התסריט לסדרה "בטיפול".

כץ טוענת בתביעתה כי לפני למעלה מעשרים שנה כתבה תסריט לסרט בשם "טיפול", העוסק בפסיכולוג ובטיפול שעוברים מטופליו בקליניקה, בתהליך שאותו הפסיכולוג עצמו עובר ובהתאהבות שלו באחת המטופלות.

כץ מוסיפה וטוענת כי לוי קיבל לידיו את התסריט שלה והעתיק ממנו חלקים מהותיים, תוך שהוא מעבד אותו לסדרת הדרמה זוכת הפרסים "בטיפול", שבהמשך הופקה גם במדינות אחרות. "מדובר בהעתקה בוטה, מובהקת וחמורה", טוענת כץ, ומצרפת לתביעתה מסמך המשווה בין דמויות התסריט שלה לדמויות הסדרה, ורשימה של נקודות דמיון בין התסריט לבין העונה הראשונה של סדרת הדרמה.

לפי כץ, "כל היסודות העיקריים בתסריט הועתקו: המיקום והצילום בחדר הטיפולים; הדמויות, כולל מאפיינים ספציפיים מאוד שלהן, ושל הדינמיקה בינן לבין הפסיכולוג ובינן לבין עצמן; נושא מרכזי שהוא התאהבות הפסיכולוג במטופל; נסיבות ייחודיות שבהן הפסיכולוג מטפל במאהב של אותה מטופלת שהוא מאוהב בה; ועוד יסודות רבים מאוד, ואפילו היבטים ויזואליים כמו סצנת הפתיחה, תיאור המרפאה, עיסוק במשך הטיפול ובתשלום עליו, ועוד".

חגי לוי עם אסי דיין, כוכב "בטיפול", 3.1.13 (צילום: משה שי)

חגי לוי עם אסי דיין, כוכב "בטיפול", 3.1.13 (צילום: משה שי)

לפי כץ, היא העניקה ללוי את התסריט שלה "בשנת 2002 או בסמוך לאחר מכן", לאחר שנודע לה מפי הבמאי רוני פינקוביץ' כי לוי עובד על סדרה בנושא טיפול פסיכולוגי. כץ מתארת כיצד הגיעה עם בן זוגה העיתונאי אביב לביא, שהכיר את לוי מעבודתם המשותפת ב"העיר", אל כתובת בתל-אביב שבה נקב לוי. שם, בעודה נשארה ברכב לשמור על בנה, העניק לביא ללוי את התסריט. כץ מוסיפה וטוענת שפגשה בלוי גם בשנת 2000 במשרדי קרן הקולנוע הישראלית, ביום שבו הגיעה עם התסריט לשם הגשתו בתקווה לזכות בתמיכה כספית (התסריט נדחה).

כץ דורשת בסך 2,500,800 שקלים, צו מניעה קבוע שיאסור על לוי לעשות שימוש נוסף בסדרה וצו נפרד שיחייבו לציין את שמה של כץ כיוצרת הסדרה

כמו כן טוענת כץ כי לוי אף שוחח על התסריט שלה עם הבמאי ארי פולמן שעבד איתו על פיתוח הסדרה. פולמן, טוענת כץ, התקשר לבן זוגה לביא ואמר לו כי היא צריכה להיות אחת הכותבות בסדרה. כששוחחה בעצמה עם פולמן טלפונית שמעה ממנו דברים דומים. פולמן הוסיף לדבריה כי לוי ייצור עמה קשר כדי להזמין אותה להצטרף לצוות הכותבים של הסדרה. "התובעת ציפתה בכיליון עיניים להזמנה שלא הגיעה", נכתב בכתב התביעה. פניות שלה בהמשך אל לוי לא נענו, היא טוענת.

בכתב התביעה אין התייחסות מפורשת לשיהוי בהגשת התביעה, אולם נכתב כי לוי הוא "איש בעל השפעה וקשרים" וכי כץ "פחדה" ממנו שכן הוא "יכול היה לחרוץ את גורלה".

מלבד פיצוי בסך 2,500,800 שקלים דורשת כץ מבית-המשפט להוציא צו מניעה קבוע שיאסור על לוי לעשות שימוש נוסף בסדרה וצו נפרד שיחייבו לציין את שמה של כץ כיוצרת היצירה שעליה מבוססת הסדרה. את התביעה הגישה כץ באמצעות עו"ד תמיר אפורי.

לוי: אם היה ממש בטענות, היתה פונה בזמן אמת

טרם הוגש כתב הגנה, אולם במענה למכתב ההתראה לפני נקיטת הליכים משפטיים ששלחה כץ ללוי השיב הבמאי, באמצעות עו"ד מורן מאירי, כי התסריט של כץ הוא "יצירה שונה ומובחנת מן הסדרה, כעולה, למשל ובין היתר, מן הפורמט, הדמויות, הדיאלוגים והעלילה בכל אחת מן היצירות". עוד נטען כי "גם קיומם ביצירה של דפוסים דרמטיים מקובלים, המופיעים לפי העניין באופן חוזר באינספור יצירות מאז ומתמיד, אינם יכולים להוליד כל זכות".

לוי טוען כי אינו זוכר שפגש אי פעם את כץ וכי קרא את יצירתה לפני שכתב את הסדרה. הוא גם מכחיש כי נתקל בתסריט שלה בזמן שכיהן כדירקטור בקרן לקולנוע בשנת 2000. "כל טענות מרשתך כיום הן לאירועים כביכול מלפני כ-20 שנה", נכתב מטעם לוי. "חזקה על מרשתך כי אילו היה ממש בטענותיה, היתה פונה בזמן אמת למרשי או לצד שלישי אחר בעניין".

30770-11-22