"נקשיב למנהיג אחד וזה לא לשר הביטחון ולא לרמטכ"ל, זה לראש הממשלה". את תושבי עזה יש להשמיד, כולל "הילדים הקטנים". "רציתם הפיכה צבאית? הנה אנחנו חיילי המילואים שלא יכולים כבר לחזור הביתה אנחנו נראה לכם מה זה הכרעה".

זוהי תמצית המסרים בסרטון שפורסם על-ידי איש התקשורת ינון מגל ברשתות החברתיות וזכה למאות-אלפי צפיות. מגל הוא דמות בולטת ברשת עניפה של אנשי תקשורת ופעילי רשת התומכים ברה"מ בנימין נתניהו ומהווים את שדרת מה שמכונה "מכונת הרעל". לאחרונה הגדיר מגל את עצמו כ"כלי שהוא [נתניהו] מעביר דרכו דעות לציבור" וסיפר כי הוא עומד עימו בקשר קבוע.

גם יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שיתף את הסרטון בערוץ הטלגרם שלו, אך מחק אותו לאחר הודעת הפרקליטות הצבאית על פתיחת חקירה פלילית. מדובר בפרקטיקה המאפיינת את נתניהו הבן, המשמש כמוקד מרכזי להפצת מסרים ב"מכונת הרעל": פרסום מסר מתסיס, מסית או מכפיש באופן קיצוני, ומחיקתו לאחר שהוא כבר נפוץ ברשת.

בסרטון נראה אדם לבוש מה שנראה כמדי צבא, רעול פנים, חבוש קסדה ואוחז בנשק אוטומטי, המדבר אל המצלמה מתוך בית שרוף, המדמה לכאורה בית ברצועת עזה, כשברקע קיר ועליו הגרפיטי "יקיר מימוני", "כהנא", "עם ישראל חי" ו"לוזון". גם על רצועת הנשק נכתב "לוזון". לצד הסרטון כתב מגל "קרדיט עורך: ידידיה חממי".

הסרטון נמשך 2:29 דקות, במהלכן מאיים הדובר כי אם לא ייענו לדרישותיו (שלא למסור את השליטה בעזה לגורם פלסטיני ולא לעצור את המלחמה עד ל"הכרעה"), הוא ו"מאה אלף מילואמניקים" יפתחו ב"הפיכה צבאית", יפסיקו לציית לפיקוד הצבאי או לממשלה ויענו רק ל"מנהיג אחד", ראש הממשלה בנימין נתניהו. עוד קוראת הדמות בסרטון להשמיד את תושבי עזה, כולל "הילדים הקטנים".

"ההתנהגות המתועדת בסרטון היא הפרה חמורה של פקודות צה"ל וערכי צה"ל, ומהווה חשד לעבירות פליליות", מסר דובר צה"ל לאחר שהתעוררה סערה תקשורתית בעקבות הפרסום של הסרטון על-ידי מגל ונתניהו, "בגין האירוע הורתה הפרקליטה הצבאית הראשית על פתיחת חקירה של המשטרה הצבאית החוקרת. במקביל לחקירה, לנוכח חומרת האירוע, הרמטכ"ל הנחה על קיום שיח פיקודי מיידי בכל הרמות".

החוק הראשון של מכונת הרעל הוא כי ראש הממשלה בנימין נתניהו אינו מתייחס אליה. אולם באירועים יוצאי דופן, עת המסרים במכונה הם קיצוניים באופן שעלולה להיות לו חשיפה משפטית פלילית או אזרחית, או כאלה המעוררים שאט נפש אפילו בקרב תומכים פוטנציאליים של נתניהו, הוא מספק התנערות רפה.

כיממה לאחר פרסום הסרטון, היום (25.5) בשבע בערב, פירסם נתניהו הודעה בלשון זו: "ראש הממשלה הזהיר פעמים רבות מפני הסכנות שבתופעת הסרבנות והגישה המתירנית כלפיה. ראש הממשלה עקבי בעמדתו זו, הוא דוחה על הסף כל גילוי של סרבנות מצד כלשהו, ומצפה מכל המערכות לטפל בהם באופן שוויוני".

ההודעה של נתניהו משמשת כ"משרוקית כלבים" לקהל תומכיו. לצד התנערות כביכול מהמסרים שפירסמו בנו יאיר ותומכו מגל, מקביל נתניהו למעשה בין אותם מסרים לבין הקריאות להפסקת ההתנדבות של טייסים ולוחמים במהלך המחאה נגד ההפיכה המשטרית.

הדמות הנראית בסרטון עברה לכאורה בדבריה על מספר עבירות. החוק הישראלי אוסר על קריאה למרד צבאי, אם כי הפרקליטות ממעטת להגיש כתבי אישום בעבירה זו. האמנות עליהן חתומה ישראל אוסרות על קריאה לביצוע פשעי מלחמה, כפי שקוראת הדמות. אם כי מדובר בנוהג רווח בישראל, גם על-ידי אנשי תקשורת, חברי כנסת ושרים בממשלה.

החוק הישראלי אוסר גם על הסתה לאלימות. בנוסף, מאחר שהדמות בסרטון ככל הנראה אינה חייל בסדיר או בשירות מילואים פעיל, הרי שהיא ביצעה לכאורה גם עבירת התחזות.

מגל, בתגובה לביקורת עליו, פירסם מספר ציוצים בהם כתב כי גם "השמאל" קורא לסרבנות ולמרד. בסופו של אחד הציוצים הוסיף, בתוך סוגריים, כי חיילים "צריכים למלא פקודות, גם אם הן לא לרוחם".