בתלונה שהגישה ממשלת דרום אפריקה לבית הדין הבינלאומי הגבוה לצדק בהאג נגד ישראל בטענה לביצוע רצח עם בעזה, ישנה התייחסות נרחבת להתבטאויות פומביות של פוליטיקאים, אנשי תקשורת ואנשי ציבור הקוראות, במפורש או במשתמע, לביצוע פשעי מלחמה ברצועת עזה.

התלונה מפרטת עשרות התבטאויות שנאמרו על-ידי קשת של דוברים, מראש הממשלה בנימין נתניהו ועד לזמר אייל גולן, מנשיא המדינה יצחק הרצוג ועד לכוכב ערוץ 14 ינון מגל, מהאלוף בדימוס גיורא איילנד ועד לפרשן הפונדמנטליסט אליהו יוסיאן.

החלק הנרחב שתופסות התבטאויות כאלו בתלונה הדרום-אפריקאית ממחיש את הנזק הביטחוני שהן גורמות, מעבר לתרומתן להתבהמות של החברה הישראלית.

דרום אפריקה הגישה בשבוע שעבר (29.12.23) לבית הדין תלונה נגד ממשלת ישראל בטענה כי זו מבצעת רצח עם (Genocide) באוכלוסיה הפלסטינית ברצועת עזה. התלונה מתייחסת לפעולה הצבאית הנרחבת ברצועה, במהלכה נהרגו, גם לפי דוברים ישראלים רשמיים, אלפי אזרחים, בהם נשים וילדים רבים. אולם התלונה מקדישה מקום נרחב גם להתבטאויות פומביות של ישראלים.

בתלונה מפורטות עשרות התבטאויות של נבחרי ציבור, עיתונאים ודמויות ציבוריות, בכלי התקשורת וברשתות החברתיות. ההתבטאויות נעות על הקשת שבין קריאות פשוטות וברורות לביצוע פשעי מלחמה ורצח עם ועד לאמירות כלליות המתירות את דמם של כלל תושבי רצועת עזה. רובם של הציטוטים המובאים בתלונה עוסקים בשיח הציבורי המתייג את כלל אוכלוסיית עזה כמחבלים ומתייחס לאזרחים כבני מוות.

לטענת ממשלת דרום אפריקה, העובדה שהתבטאויות כאלו נאמרות על ידי בכירים בממשלה, נפוצות בשיח האזרחי ומשודרות בתקשורת הישראלית שוב ושוב ללא גינוי או בקרה, מגבירה את החשש מהשפעתן על החיילים בשטח ועל ההתנהלות הישראלית ברצועה, והן מבטאות את כוונתה האמיתית של ממשלת ישראל בנוגע לתושבי הרצועה.

"הצהרות הכוונות הללו - כשהן משולבות עם עוצמת ההרג, העקירה וההרס בשטח, יחד עם המצור על עזה - מעידות על ביצוע פשע של רצח עם", נכתב בתלונה.

מדברים בלי חשבון

ישראל טרם הגיבה באופן רשמי לתלונה, אולם היא מתכוונת להתייצב לדיון בשבוע הבא ולהתמודד עם ההאשמות. משרד החוץ מסר לעיתונות כי מדובר ב"עלילת דם משוללת יסוד עובדתי ומשפטי ומהווה ניצול שפל וזילות של בית הדין", הזכיר כי ארגון הטרור חמאס ניסה לבצע רצח עם ב-7 באוקטובר והצהיר כי "‏ישראל מחויבת לדין הבינלאומי ופועלת לפיו, ומכוונת את מאמציה הצבאיים נגד ארגון הטרור חמאס וארגוני הטרור המשתפים עימו פעולה ורק נגדם" וכי ‏"ישראל הבהירה כי תושבי רצועת עזה אינם האויב ועושה מאמצים לצמצום הפגיעה בבלתי מעורבים ולאפשר כניסת סיוע הומניטרי לרצועה".

משרד החוץ הגיב בתגובה לתלונה כי ישראל מחויבת לדין הבינלאומי וכי תושבי הרצועה "אינם האויב", אולם התבטאויות של שרים וחברי כנסת יקשו על ישראל לעמוד מאחורי קביעות אלו

גם לכל לאורך התקופה מאז טבח חמאס ב-7 באוקטובר עמדתה הרשמית של ישראל היתה כי היא פועלת לפי הדין הבינלאומי ונזהרת מפגיעה מיותרת באזרחים, אולם התבטאויות של שרים, חברי כנסת, אנשי תקשורת ואחרים, שקראו באופן מפורש או עמום לביצוע פשעי מלחמה ברצועה, יקשו כעת על ישראל להתמודד עם התלונה.

במקרה שבית הדין יקבל את התלונה, יקבע כי ישראל מבצעת רצח עם ויוציא צו המורה לה להפסיק את הלחימה, יהיו לכך השלכות, בין אם ישראל תקבל את הפסיקה ובין אם לאו. פסיקה כזו עלולה להוביל לחקירה של בית הדין הפלילי בהאג, לסנקציות כלכליות על ישראל ועל חברות ישראליות ולבידוד מדיני של ישראל. הדבר יקשה גם על המשך התמיכה האמריקאית בפעולות ישראל, וזאת בזמן שצה"ל תלוי באופן מוחלט באספקת תחמושת וחלפים מארה"ב על מנת שיוכל להילחם.

האוסף הנכבד של ההתבטאויות המובא בתלונה ממחיש את ההקצנה בשיח הציבורי בישראל, שמובילים נבחרי ציבור, בעיקר מסיעות הליכוד, הציונות הדתית ועוצמה יהודית.

יו"ר הציונות-הדתית השר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר עוצמה-יהודית השר איתמר בן-גביר (צילום: אוליבייה פיטוסי)

יו"ר הציונות-הדתית השר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר עוצמה-יהודית השר איתמר בן-גביר (צילום: אוליבייה פיטוסי)

עוד ממחישה התלונה את החלק המשמעותי שתופס ערוץ 14 בשיח הג'נוסייד הישראלי. מבין כלי התקשורת המצוטטים בתלונה, ערוץ 14 תופס את מספר הציטוטים הגדול ביותר: שישה ציטוטים (שניים של ח"כ קטי שטרית וציוץ של אחד מהם, אחד של אליהו יוסיאן, אחד של ראש המנהל האזרחי ואחד של הזמר אייל גולן) וציוץ של מגיש "הפטריוטים" ינון מגל.

לשם השוואה, ynet מופיע כמקור לארבעה ציטוטים; כאן 11, חדשות 12, "ידיעות אחרונות" ואתר "כיפה" כמקור לשני ציטוטים כל אחד (אחד הציטוטים של כאן 11 הוא למעשה ציטוט של השר עמיחי אליהו מראיון ברדיו קול-ברמה); ואתר mako, ה"ג'רוסלם פוסט" (שפירסם ראיון שניתן ברדיו 103FM) ותחנת הרדיו גלי-ישראל כמקור לציטוט אחד כל אחד. רוב הציטוטים בכלי תקשורת אלו הם של פוליטיקאים.

גם אנשי תקשורת חשופים לתביעה בגין רצח עם

תחת האמנה למניעת רצח עם אותה ישראל אישררה ב-1950, ואף במסגרת החוק הישראלי למניעת רצח עם מ-1949, מוגדרת "השמדת עם" כ"­אחד המעשים המפורטים להלן שנעשה בכוונה להשמיד, השמדה גמורה או חלקית, קיבוץ לאומי, אתני, גזעי או דתי, באשר הוא קיבוץ כזה. ואלה המעשים: הריגת אנשים הנמנים עם הקיבוץ; גרימת נזק גופני או רוחני חמור לאנשים הנמנים עם הקיבוץ; העמדת הקיבוץ בכוונה תחילה בתנאי ­חיים שיש בהם כדי להביא להשמדתו הגופנית, כולו או מקצתו; קביעת אמצעים שכוונתם למנוע את הילודה בקיבוץ; העברת ילדי הקיבוץ לקיבוץ אחר בדרך כפייה".

הקריאות של שרים וחברי כנסת למחוק את עזה או ההצהרות כי כל עזתי באשר הוא דינו מוות - מחזקות את הטענה לרצח עם, נטען בתלונה, שכן קריאה להרג או עקירה כפויה של קבוצת אנשים רק בשל מוצאם משמעותה רצח עם. בנוסף, קריאות אלו גם מהוות הסתה ישירה, פומבית וברורה לביצוע רצח עם, ללא ביקורת או ענישה.

איש התקשורת ינון מגל, לפני עדותו במשפט המו"לים, 18.7.23 (צילום: יונתן זינדל)

איש התקשורת ינון מגל (צילום: יונתן זינדל)

לפי התלונה, התקשורת הישראלית נתנה במה פתוחה ללא צנזורה או סנקציות, לאמירות הקוראות לביצוע פשעי מלחמה ורצח עם. שידור של קריאות לביצוע פשעי מלחמה עלול לחשוף גם את כלי התקשורת והעיתונאים מבחינה משפטית. החוק קובע במפורש כי "הסתה ישירה ופומבית לבצע השמדת עם" היא עצמה פשע של השמדת עם.

בדין הבינלאומי אף קיים תקדים של אנשי תקשורת שהואשמו והורשעו בהסתה לרצח עם. שלושת אנשי "הרדיו החופשי של אלף הגבעות" הורשעו בהסתה לרצח העם ברואנדה ונשפטו לעונשי מאסר כבדים. במקרה שהתלונה תוביל לחקירה שתקבע כי ישראל אכן אשמה בפשעי מלחמה, התקשורת הישראלית עשויה להיות חשופה גם היא לתביעות.

ממשלת נתניהו השישית מציגה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא האישיות הממשלתית הבכירה ביותר המככבת בתלונה, המצטטת שורת ציוצים והודעות לעיתונות שלו כראיות לכך שהאמירות הרשמיות בדבר מדיניות הלחימה ועמידתה בדין הבינלאומי הינן כוזבות. "אני מתחייב לפעול בכל הכוח בכל מקום", אמר נתניהו במסיבת עיתונאים לפי התלונה, ולאחר תקיפה אווירית נרחבת בה נהרגו 2,670 פלסטינים וביניהם 724 ילדים, הצהיר נתניהו כי "החיילים מבינים את היקף המשימה שלנו ועומדים מוכנים להביס את המפלצות צמאות הדם שיצאו להשמידנו".

בתלונה נטען גם כי הרטוריקה העקבית של רה"מ נתניהו, בגרסאות שונות, לפיה המלחמה נגד חמאס היא "מלחמה של בני האור מול בני החושך" מביאה לדה-הומניזציה של הפלסטינים בעזה. מוטיב נוסף אליו התייחסו בתלונה הוא השימוש של נתניהו במונח "עמלק" בהזדמנויות שונות, כגון: "התנ"ך אומר שאל לנו לשכוח מה עמלק עשו לנו, ואנחנו לא שוכחים". בתלונה מצטטים מהתנ"ך את הציווי בעניין עמלק לפיו יש להרוג את כל אנשיו, גברים נשים וילדים, ולא לחוס אף על אחד מהם.

שר המורשת עמיחי אליהו (צילום: אוליבייה פיטוסי)

שר המורשת עמיחי אליהו (צילום: אוליבייה פיטוסי)

התלונה מצטטת גם את נשיא המדינה יצחק הרצוג כאומר: "זו אומה שלמה שם שאחראית. השיח על אזרחים לא מודעים ולא מעורבים הוא לא נכון, זה פשוט לא נכון". יצוין כי ממשלת דרום אפריקה אינה מציינת בתלונה כי הרצוג אמר את הדברים בצמוד לאמירה כי ישראל מתנהלת ברצועה לפי הדין הבינלאומי (בראיון ל-ITV). הרצוג גם מצוין בתלונה כ"אחד מבין ישראלים רבים שכתב מסר על טיל המיועד להפציץ את עזה". שר הביטחון יואב גלנט מצוטט גם הוא באומרו כי יש לכפות מצור מלא על הרצועה, בלי חשמל, מים, מזון או דלק. "אנחנו נלחמים בחיות אדם ואנחנו מתנהגים בהתאם לכך".

התבטאויות נוספות המצוטטות בתלונה הן קריאות ברורות לביצוע פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות כמו קריאתו של שר המורשת עמיחי אליהו (עוצמה יהודית) ברדיו "קול ברמה" להטיל פצצת אטום על עזה וציוץ של חבר הכנסת מהליכוד ניסים ואטורי "עכשיו כולנו במטרה אחת משותפת - מחיקת רצועת עזה מעל פני האדמה. מי שלא מסוגל יוחלף".

עוד מצטטת התלונה את שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) שצייץ: "אסור לרחם על אכזרים, אין מקום לשום מחווה הומניטרית - יש למחות את זכר עמלק!".

שר החקלאות אבי דיכטר (צילום: אבשלום ששוני)

שר החקלאות אבי דיכטר (צילום: אבשלום ששוני)

ציטוט זכור נוסף שמופיע בתלונה הוא של שר החקלאות אבי דיכטר (הליכוד), שאמר בתוכנית "פגוש את העיתונות" בחדשות 12, לעיתונאים בן כספית ועמית סגל, כי צה"ל מבצע בעזה "נכבה" וכי זו "נכבת 2023". כספית וסגל ראיינו גם את השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר (עוצמה יהודית) ב"פגוש את העיתונות", שם אמר: "כשאנחנו אומרים שאנחנו רוצים להשמיד את חמאס, אנחנו מתכוונים גם לאלו שחגגו, תמכו וחילקו ממתקים - הם כולם טרוריסטים וגם אותם צריך להשמיד".

התלונה הדרום-אפריקאית מציינת גם את תרומתה של חברת הכנסת גלית דיסטל-אטבריאן, שרת ההסברה לשעבר, להסברה הישראלית. דיסטל-אטבריאן צייצה לאחר הצפייה ב"סרטון הזוועות" מה-7 באוקטובר: "תשקיעו את האנרגיה הזאת בדבר אחד; מחיקת כל עזה מעל פני האדמה. שהמפלצות העזתיות יטוסו אל הגדר הדרומית וינוסו לתוך שטח מצריים. או שימותו. ושימותו ברע. עזה צריכה להמחק. ואש ותמרות עשן על ראשם של הנאצים ביהודה ושומרון. חרון אף יהודי שירעיד את אדמת העולם. דרוש כאן צה"ל נוקם ואכזר. כל דבר פחות מזה הוא לא מוסרי".

ח"כ בועז ביסמוט (צילום: יוסי אלוני)

ח"כ בועז ביסמוט (צילום: יוסי אלוני)

אריאל קלנר, חבר כנסת מטעם הליכוד, צייץ ב-8.10: "נכְּבָּה לאויב עכשיו! היום הזה הוא פרל הארבור שלנו. את הלקחים עוד נפיק. כרגע, מטרה אחת: נַכְּבָּה! נַכְּבָּה שתאפיל על הנַכְּבָּה של 48. נַכְּבָּה בעזה ונַכְּבָּה לכל מי שיעז להצטרף! נַכְּבָּה שלהם, כי כמו אז ב-48, האלטרנטיבה ברורה".

חבר הכנסת מהליכוד בועז ביסמוט, לשעבר עורך העיתון הנפוץ בישראל, "ישראל היום", צייץ: "אסור לשכוח שגם 'האזרחים התמימים'- האכזריים והמפלצתיים מעזה לקחו חלק פעיל בפוגרום בתוך יישובי ישראל, ברצח השיטתי של יהודים ושפיכת דמם, בחטיפת ילדים, קשישים, ואמהות ובכפיתת תינוקות ושריפתם חיים! אסור לרחם על אכזרים, אין מקום לשום מחווה הומניטרית - יש למחות את זכר עמלק!".

חברת הכנסת מהליכוד קטי שטרית אמרה בערוץ 14: "אם אתה שואל אותי ברמה האישית - אני משטחת את עזה, אין לי סנטימנטים. כי אין להפריד בין הרוצחים של הנשים והילדים לבין אזרחי עזה".

חברת הכנסת מהליכוד קטי שטרית בראיון בערוץ 14, 1.11.23 (צילום מסך)

חברת הכנסת מהליכוד קטי שטרית בראיון בערוץ 14, 1.11.23 (צילום מסך)

חברתה למפלגה, ח"כ טלי גוטליב, צייצה: "אין בלתי מעורבים לא בחאן יונס לא בסג'עייה. כולם שם בני מוות. זו הנחת העבודה שחייבת להיות. להפגיז ללא רחם מהאוויר! תימרון קרקעי רק אחרי שיטוח בניינים. כל עזתי שלא שעה לבקשת צהל לעזוב הוא סייען טרור. ואם לביידן או לכל יפה נפש יש בעיה עם הנחת העבודה הזו הוא מוזמן להיכנס בעצמו לעזה".

בציוץ אחר הסבירה חברת הכנסת את משמעות השיר "שישרף לכם הכפר": "'שישרף לכם הכפר' !! כן כן מבחינתי אחלה מורל לאחל לעזה להימחק ולהעלות באש. אמרתי לא פעם נקמה היא ערך. כמעט כבשו את קיבוצי הדרום שחטו אנסו ערפו ראשים ועקרו עיניים, כמעט 1400 נרצחים בשבת אחת. אז שישרף להם הכפר. ואם 'לה פמיליה' שרים את זה זה כי הם מבינים שהאוייב מבין רק כח! ועוד כח".

התלונה מצטטת גם חברי כנסת מהאופוזיציה: חברת הכנסת מירב בן-ארי (יש עתיד) שאמרה במליאת הכנסת כי "הילדים בעזה הביאו את זה על עצמם" והציוץ הפשוט והישיר של אביגדור ליברמן, יו"ר מפלגת ישראל-ביתנו: "אין חפים מפשע בעזה".

ראיון עם אייל גולן, שיר של ינון מגל

התלונה לבית הדין בהאג כוללת, כאמור, לא רק אמירות של נבחרי ציבור אלא גם של דמויות ציבוריות.

התלונה מונה מספר התבטאויות של האלוף בדימוס גיורא איילנד, כמו טור פרשנות שפורסם ב-N12 תחת הכותרת: "מדינת עזה פתחה במלחמה נגד ישראל - ואיתה צריך להילחם בהתאם. שלושה מעגלים של פעילות צה"ל מצטיירים כרגע ככישלון צורב • התוצאה ההכרחית של פעולה חמאס היא אחת - תגובה בסדר גודל שלא נראה כמותו, והבאת עזה למצב של סף חוסר תפקוד". בכאן 11 אירחו את איילנד שאמר כי "לישראל אין אינטרס שרצועת עזה תשוקם וזו נקודה חשובה שצריך להבהיר לאמריקנים" והציע להפוך את עזה לסומליה. מאתר "גלובס" באנגלית מצוטטת עמדתו של איילנד לפיה "ישראל חייבת ליצור משבר הומניטרי בעזה".

האלוף במילואים גיורא איילנד בראיון לכאן 11, 17.11.23 (צילום מסך)

האלוף במילואים גיורא איילנד בראיון לכאן 11, 17.11.23 (צילום מסך)

עדויות נוספות לתפקידה של התקשורת שהובאו בתלונה כוללות את רדיו 103FM שראיין את ראש עיריית מטולה דוד אזולאי שקרא למחוק את עזה ולהפוך אותה למוזיאון כפי שעשו במחנה הריכוז אושוויץ וציטוט של הדברים ב"ג'רוסלם פוסט", ועיתונאי "וואלה" דוד ורטהיים שצוטט מצייץ: "ואחרי שדיברתי על אחדות, עקרון אחד שצריך לזנוח היום: מידתיות. צריך תגובה לא מידתית. שישראל תראה מה היא מחביאה במרתף. אם לא מחזירים במיידי את כל השבויים, להפוך את הרצועה למשחטה".

ערוץ 14 מככב, כאמור, בתלונה, עם המספר הגדול ביותר של התבטאויות, ביניהן ראיון עם אייל גולן בו קרא כוכב הפופ הים-תיכוני "למחוק את עזה, לא להשאיר שם בן אדם אחד", ראיון עם אליהו יוסיאן בו הסביר לצופים ש"אין אוכלוסייה בעזה, יש 2.5 מיליון טרוריסטים - לכן אין משמעות ל'הקש בגג'", וגם שיר שצייץ כוכב הערוץ, ינון מגל:

"את עזה אני בא לכבוש ולחיזבאללה נותן בראש / ובמצווה אחת דבק למחות את זרע עמלק / את הבית השארתי מאחור ועד הניצחון אנ'לא אחזור / את הססמה שלנו מכירים אין בלתי מעורבים".

*  *  *

להורדת הקובץ (PDF, 1.19MB)