שותפיו של איש העסקים יצחק מירילשוילי בתחנת הרדיו החרדית רדיו קול-חי טוענים כי הם מופלים לרעה וכי החברה בבעלותו התעשרה על חשבונם שלא כדין. השותפים דורשים, בתביעה שהגישו לאחרונה לבית-המשפט המחוזי בתל-אביב, לחייב את החברה של מירילשוילי לרכוש את מניותיהם בחברה המשותפת בסכום של 5 מיליון שקלים. על התביעה דיווחה לראשונה יסמין גואטה ב"דה מרקר".

לטענת השותפים של מירילשוילי, החברה שלו רוקנה מתוכן את השותפות שיצרו להפעלת רדיו קול-חי ואף הפעילה את התחנה באופן שמנוגד לאינטרס המשותף, אך ורק כדי לתמוך באינטרס האישי של בעל השליטה, כולל במאבקיו הפוליטיים והעסקיים.

בשנת 2020 ערכה הרשות השנייה מכרז לתחנת הרדיו האזורי רדיו קול-חי. על הזכות להפעיל את התחנה התמודדו שתי קבוצות עיקריות, האחת של המיליארדר יצחק מירילשוילי, הבעלים של ערוץ 14 (וזאת באמצעות חברת רדיו קול חי משדרים באמונה בע"מ), שהפעילה את התחנה גם קודם לכן. הקבוצה השנייה היתה בבעלות משותפת של איש העסקים עידו מור, מו"ל "משפחה" אלי פלאי ואיש התקשורת יוסי אליטוב, יחד עם שותפים זוטרים אחרים (וזאת באמצעות חברת חרדים אף. אם. בע"מ).

בסופו של דבר, על רקע התפרצות מגפת הקורונה וביוזמת הרשות השנייה, חתמו שתי החברות על הסכם משותף להפעלת הרדיו. הם הקימו שותפות מוגבלת בשם ערוץ קול חי חרדים אף. אם ולצדה את חברת קול חי חרדים אף.אם. בע"מ, כדי שזו האחרונה תנהל את השותפות המוגבלת. מירילשוילי קיבל 80% מחברת הניהול ו-80% מרווחי השותפות ואילו הקבוצה של מור, פלאי ואליטוב קיבלה את 20% הנותרים מחברת הניהול ואמורה היתה לקבל 20% מהרווחים.

רדיו קול-חי (צילום: פלאש 90)

רדיו קול-חי (צילום: פלאש 90)

לפי התביעה שהגישה חרדים FM, באמצעות עו"ד עודד שטייף, החברה של מירילשוילי וחברת הניהול שהוקמה פעלו מאז "במטרה לרוקן את השותפות מתוכן", להדיר את חרדים FM ולהמשיך בפועל להפעיל באופן עצמאי את רדיו קול-חי, כפי שעשתה לפני המכרז ותוך עקיפת השותפים החדשים וגריפת כל הרווחים לעצמם.

בחרדים FM טוענים כי הקשרים העסקיים של תחנת רדיו קול-חי הם כולם לחברה של מירילשוילי ולא לשותפות, כך שחברת חרדים FM אינה זוכה לרווח כלשהו. גם הציוד שנרכש עבור התחנה נרכש על ידי החברה של מירילשוילי והופך למעשה לציוד שלה ולא לציוד של השותפות שאמורה להפעיל את התחנה.

התובעת טוענת בנוסף כי לוח השידורים נותר כשהיה, בלי שיתקבלו השינויים להם התחייבה במכרז. החברה של מירילשוילי, טוענים התובעים, "השתלטה על לוח השידורים של הרדיו, ותוך העמדת מצגי שווא לרשות השנייה, הדירה את התובעת מעמדת השפעה על התכנים ברדיו", נכתב בתביעה.

צילום מסך מתוך אחד המשדרים בערוץ 14 שהוקדשו למתקפה על חברת שטראוס

צילום מסך מתוך אחד המשדרים בערוץ 14 שהוקדשו למתקפה על חברת שטראוס

התובעים מביאים כדוגמה את הסיוע שנתנה תחנת הרדיו קול-חי לערוץ 14, שבבעלותו המלאה של מירילשוילי, כשיצא למאבק פומבי בחברת שטראוס. באותה עת, אחרי ששורת פרסומים מסיתים וקיצוניים בערוץ משכו תשומת לב ציבורית, הפסיקה החברה לפרסם בו. בתגובה, יצא הערוץ לקמפיין נגד החברה על מנת להכריח אותה להמשיך ולפרסם בערוץ.

"אם לא די בכך", מוסיפה חרדים FM, "הנתבעת 2 פגעה במודע ובמכוון באינטרסים הכלכליים של השותפות, ושיתפה פעולה עם ערוץ 14 במאבקו בחברת הענק שטראוס, וזאת לא משום ראיית טובתה של השותפות, אלא אך ורק בהיותה זרוע ביצוע לבעל השליטה בערוץ 14, השולט גם בנתבעת 2".

לדברי חרדים FM, "אילו נוהלה השותפות על ידי מי שטובת השותפות נגד עיניו, קשה להלום שהייתה מוותרת על הכנסות פרסום משטראוס לשם נקיטת עמדה פוליטית לטובת קידום ענייניו של בעל השליטה בנתבעת".

בעד שלום ובעד סושי

בשלהי 2021 נערכה פגישה בין הצדדים שבה התברר, כך נטען בכתב התביעה, כי החברה של מירילשוילי מכרה זמן שידור פרסומות לתקופת הזיכיון המשותפת אך לא העבירה את הרווחים, בסכום של כמיליון וחצי שקלים, לידי השותפות.

בעקבות זאת ובעקבות מהלכים נוספים שיזמה החברה של מירילשוילי כדי שהיא זו שתספק בפועל את כל השירותים להפעלת התחנה, התגלע סכסוך בין הצדדים.

לתביעה צורף פרוטוקול ישיבת הדירקטוריון של השותפות המסחרית, מפברואר 2022. הדירקטור יהודה נחשוני, אחד מנציגי חרדים FM, אמר בישיבה: "אנחנו נמצאים חצי שנה אחרי הזיכיון. בחצי שנה הזו אין הכנסה אחת שנכנסה לזיכיון החדש, אין חשבונית אחת שהתקבלה בזיכיון החדש, ראינו רק שידורים שעלה [כך במקור, א"פ]. אנחנו בסוף נמצאים בשותפות שקיבלה זיכיון, ושהיא ריקה מתוכן. עדיין רדיו קול חי למשל, מנהל את כל הביזנס בחצר שלו, עם לוח השידורים שלו, עם השדרנים שלו, עם ההכנסות שלו, והדבר היחיד שהוא בינתיים עושה בשותפות זה שהוא דואג לרוקן את השותפות".

דליה איציק, בזמן שהיתה חברת כנסת, במסיבת עיתונאים של מפלגת קדימה נגד רה"מ בנימין נתניהו, 2009 (צילום: מרים אלסטר)

דליה איציק, בזמן שהיתה חברת כנסת, במסיבת עיתונאים של מפלגת קדימה נגד רה"מ בנימין נתניהו, 2009 (צילום: מרים אלסטר)

הדירקטור אלי פלאי הוסיף "עידו [מור] ויהודה [נחשוני] ישבו על הדוחות של החצי שנה האחרונה. התברר שמאות אלפי שקלים הועלמו מהשותפות לטובת רדיו קול חי הקודם. אירוע חמור, אירוע קשה".

פלאי פנה אל יו"ר הדירקטריון דליה איציק ואמר: "אני מאוד בעד שלום ואני בעד סושי", אולם לנוכח מה שהתגלה, "אי אפשר להמשיך לנהל את האירוע בסושי הזה ובשיחות על שלום". פלאי פנה לחברי הדירקטוריון ואמר: "רבותי, אתם לא דירקטורים של מירילשוילי ולא של אלי פלאי. אתם דירקטורים שנאמנים לשותפות, ואחריות שלכם כדירקטורים היא להבטיח שאנחנו כשותפות נמקסם את טובת בעלי המניות".

הדירקטור אבי שמידט, מנציגי החברה של מירילשוילי, הגיב: "הדברים מתנהלים בשקיפות [...] זה שלא נכנס כסף לשותפות כי מה לעשות, כבר במשך שנתיים הרדיו מפסיד".

מתעלמת לחלוטין מהאינטרס המשותף

במכתב ששיגרה איציק אל פלאי בפברואר 2022, כמה ימים לפני ישיבת הדירקטוריון, הסתייגה מהעובדה שנציגי חרדים FM שלחו מכתב ובו תלונותיהם לחברת של מירילשוילי במועד סמוך לישיבה, כך שלא ניתן היה לעיין בו כראוי טרם תחילתה. איציק הבטיחה בישיבה לנסות ולתווך בין הצדדים, אולם לאור הגשת התביעה ברור כי מאמציה כשלו.

במהלך הסכסוך בין הצדדים, כך מוזכר בתביעה, פנתה החברה של בעלי ערוץ 14 אל עו"ד יובל קרניאל וקיבלה ממנו חוות דעת ולפיה אין כל פגם באופן ניהול השותפות (עו"ד קרניאל הוא שותפם למשרד של עורכי-הדין אילן יונש ויובל יועז, המספקים שירותים משפטיים ל"עין השביעית").

העיתונאי והעסקן החרדי יוסי אליטוב (במרכז), באירוע בר המצווה של בנו הבכור של יאשיהו פינטו. מימין: איש העסקים נוחי דנקנר, 9.5.13 (צילום מסך)

העיתונאי והעסקן החרדי יוסי אליטוב (במרכז), באירוע בר המצווה של בנו הבכור של יאשיהו פינטו. מימין: איש העסקים נוחי דנקנר, 9.5.13 (צילום מסך)

בחרדים FM טוענים כי חוות הדעת של עו"ד קרניאל מציבה את האינטרסים של בעל השליטה בשותפות בעדיפות עליונה תוך התעלמות מהאינטרס המשותף של חברי השותפות. לכן מבקשת התביעה מביהמ"ש לקבוע כי לאור התנהלות החברה של מירילשוילי יש מקום לפרק את השותפות.

בהסכם השותפות נקבע בין היתר כי חברת חרדים FM, של מור, פלאי ואליטוב, תוכל לחייב את החברה של מירילשוילי לרכוש את כל חלקה בשותפות במחיר של 5 מיליון שקלים לאחר שהשותפות תגיע לרווח EBITDA מצטבר של 9 מיליון שקלים בשנת מס.

על סמך סעיף זה מבקשת כעת חרדים FM לחייב את החברה של מירילשוילי בתשלום בסך 5 מיליון שקלים כחלק מפירוק השותפות.

לטרפד את הוראות ההסכם

טרם הוגשה תגובה לתביעה אולם לנספחיה צורף בין היתר מכתב מטעם החברה של מירילשוילי. עו"ד אלי הלם, בא-כוחה של רדיו קול-חי משדרים באמונה בע"מ, כותב שם כי "במשך כשנה וחצי מיום קבלת הזיכיון חרדים FM עושה כל אשר לאל ידה על מנת לטרפד את הוראות ההסכם, וחמור מכך - את מטרתה של השותפות".

לדברי החברה של מירילשוילי, חרדים FM פעלה בחוסר תום לב, ללא כל היגיון עסקי, חזרה בה מהסכמות שהושגו בעבר ודרשה כי השותפות תתנער ממסמכי היסוד שמכוחם היא פועלת. התביעה, טוענים בחברה של מירילשוילי, נועדה להכריח אותה לקנות את חלקם של התובעים בתחנה.

"נדמה כי מטרתה האמיתית של חרדים FM בסיכול פעילות השותפות כאשר הציעה לרדיו קול חי לוותר על החזקותיה בשותפות תמורת תשלום וכך להביא לסיום הפרעתה המתמשכת לפעילות השותפות ולמסע ההכפשות האישי נגד נושאי המשרה בה", טען עו"ד הלם.

בחברה של מירילשוילי דחו גם את הטענות על קיפוח בעלי מניות המיעוט בשותפות והתעקשו כי השותפות פועלת בהתאם להסכם לכתב הזיכיון ולדין המחייב אותה.

לפי דירוג העשירים של "דה מרקר" לשנת 2023, שווי הנכסים של יצחק מירילשוילי ואביו מיכאל, עומד על 3.2 מיליארד דולר.

42447-05-24