בתחקיר "המקור" ששודר אתמול (23.5) בחדשות 13 חשף העיתונאי רביב דרוקר התנהלות רקובה של שרת התחבורה מירי רגב, המנווטת לכאורה את משק התחבורה בישראל בהתאם לשיקולים פוליטיים צרים הנוגעים למעמדה בליכוד. אולם לצידה של רגב רחשה כוורת יועצים קרובים, שהתחקיר הפנה זרקור גם להתנהלותם.

אחד מהם הוא גל בייסברג, המנהל, יחד עם אחיו אלמוג, חברת יחסי ציבור  ופרסום בשם "קבוצת בייסברג" ("Baysberg Team"), הפועלת דרך מספר מותגים (גלאי תקשורת, SAY, GMEDIA, AYWA) "בכל התחומים והמגזרים, הציבורי, הפוליטי והעסקי", כפי שמצהיר סרטון התדמית של החברה. בייסברג עבד בעבר עם מפלגת ימינה.

האזכור של בייסברג בתחקיר "המקור" התמקד בעצות שלכאורה נתן לרגב, כמו למשל הכפשת שירות הביטחון הכללי של ישראל, השב"כ. "חברים והשרה, יש כאן איום שהוא הזדמנות אדירה!!! המחאה זלגה לשב"כ. שרה חשה מאוימת. לא נתן לבצע הפיכה במדינה. אז מה אם אמרה שייסע? אז מה כוס רבאק? מה מחר? הפיכה צבאית? השתגענו?". "היועץ שכותב את זה הוא גל בייסברג", אומר דרוקר.

ה"איום" הוא תיעוד מצולם של שרת התחבורה מירי רגב, שמורה לנהג שלה לנסוע קדימה ולפרוץ מעגל אבטחה של היחידה לאבטחת אישים של השב"כ. הנהג אומר לשרה כי אם ייסע קדימה הוא ידרוס את המאבטחים, אולם היא צועקת עליו שייסע, שוב ושוב. הנהג אכן נסע ומאבטח נפגע ברגלו.

גל בייסברג. צילום מסך מתוך תחקיר "המקור"

צילום מסך מתוך תחקיר "המקור"

בתגובה לסערה התקשורתית שהתחוללה, שיחררו רגב ויועציה תיעוד של האירוע, כביכול כדי להוכיח שלא נשקפה סכנה למאבטחים, אולם שכחו להוריד את פס הקול של הסרטון, שהוכיח דווקא כי רגב היתה אדישה לאפשרות שתפגע במאבטחים והורתה לנהג לנסוע למרות הפצרותיו כי תירגע.

האסטרטגיה שהציע היועץ האסטרטגי בייסברג, לפי תחקיר "המקור", היתה להפריח כזב מסוכן: לקשור בין השב"כ למחאה הציבורית נגד הממשלה ולהכפיש את שירות הביטחון כאילו הוא מעוניין ב"הפיכה צבאית". בייסברג, בתגובה ל"המקור", הצהיר: "לא עבדתי עם השרה רגב, לא קיבלתי לכיסי שקל לא ממנה ולא ממשרדה. ואיני יועץ פוליטי".

בתוככי המסמך צוין כי העוזר הוא "גל וייסברג", אולם ה"ספק" הוא דווקא "גל בייסברג"

כעת חושפת "העין השביעית" כי במשרד התחבורה דווקא כן היו מעוניינים להעסיק את בייסברג, ולהעסיק אותו כיועץ פוליטי. ב-18 בספטמבר 2023 נשלח לחשב הכללי מסמך תחת הכותרת "העסקת עוזר פוליטי לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים - מר גל וייסברג".

לפי המסמך, אותו "גל וייסברג" יועד להיות מועסק אצל השרה רגב במשרד התחבורה כ"עוזר פוליטי" לתקופה של ארבע שנים (עם אופציה להארכת החוזה לשלוש שנים נוספות"), בפטור ממכרז ובעלות של יותר מחצי מיליון שקל ("עד 528,048 ₪"). בתוככי המסמך צוין כי העוזר הוא "גל וייסברג", אולם ה"ספק" הוא דווקא "גל בייסברג".

מדוע המסמך הסתיר את זהותו של בייסברג? דובר השרה מירי רגב, דודו סאסי, מוסר בתגובה ל"העין השביעית" כי "אולי מדובר בטעות כתיב". במשרד יחסי הציבור עומדים בתוקף על הגרסה: בייסברג לא קיבל כסף ממשרד התחבורה ולא הועסק על-ידי מירי רגב. גם דוברה של רגב אומר כי "גל מעולם לא הועסק על ידי השרה או המשרד". מדוע אם כן ביקש המשרד להעסיק את בייסברג בפטור ממכרז? לפי דובר השרה, "בסוף החליטו לא להתקשר איתו".

גל בייסברג. צילום מסך מתוך תחקיר "המקור"

צילום מסך מתוך תחקיר "המקור"

לפני כשנתיים כתבה גלית הראלי ב"עין השביעית" על כך שבייסברג החל להופיע כפרשן בערוץ 14, אצל אילה חסון ותחנת הרדיו גלי-ישראל, חלק מהערבוב הפסול האופייני לתקשורת הישראלית, שנוהגת להתעלם מכללים בסיסיים של אתיקה עיתונאית ומציפה את האולפנים בפרשנים בעלי עניין ואינטרסים זרים, מסחריים ופוליטיים. גם דרוקר התייחס לכך: "תפקידו הקרוב לרגב, לא מפריע לו להתבטא בתקשורת כפרשן חיצוני, לעיתים בלי גילוי נאות", אמר בתחקיר "המקור".

ההתקשרות בין בייסברג לשרה רגב ומשרד התחבורה לא יצאה לפועל, הן לפי בייסברג והן לפי משרד התחבורה, אולם האישור להעסקה בפטור ממכרז מעיד על כך שבמשרד היו מעוניינים להיעזר בשירותיו כיועץ פוליטי, אחרי התקופה בה ייעץ לה ללא שכר. העובדה כי מערכת היחסים הזו התנהלה מאחורי הקלעים, מזכירה שוב את הבעייתיות בנוהג הרווח לאפשר ל"יועצים" למיניהם להופיע באולפנים כפרשנים.

ממשרד האחים בייסברג ביקשו למסור: "מדובר בנייר שאין לו שום ערך, לא נחתם ע"י גל או כל גורם אחר מטעמו. גל לא התקשר עם השרה רגב או המשרד".