ברשת האמריקאית CNN שודר הלילה (רביעי) הריאיון ה-22 של ראש הממשלה בנימין נתניהו, מאז טבח 7 באוקטובר. כמו כל הראיונות הקודמים, גם זה היה לתקשורת הזרה. המראיין, ג'ייק טאפר, הפתיע את נתניהו בסיום הראיון כשעימת אותו עם נתונים מפרויקט ניטור התנהלותו התקשורתית של נתניהו, המתפרסם דרך קבע ב"העין השביעית".

"על פי העיתונות העצמאית בישראל, אתר 'העין השביעית' המבקר את התקשורת, קיימת 24 ראיונות מאז 7 באוקטובר, אבל כולם באנגלית וכולם מחוץ לישראל. אינני רוצה לזלזל בכך, אני מעריך את זה שאתה מקיים ראיון איתנו, אבל מדוע אינך מדבר עם עיתונאים ישראלים באותה דרך שאתה מדבר איתי?", שאל טאפר את נתניהו, שגמגם לרגע לפני שהשיב.

"זה פרסום מגמתי של חלק … של הרבה מכלי התקשורת הישראליים", השיב נתניהו. "אז אני אגיד לך מה הם לא אומרים לך, וזה שקיימתי, אה, אני לא יודע אם זה 24 או 20 או 15 מסיבות עיתונאים עם כלי תקשורת ישראליים. הם יכולים לשאול כל שאלה, והם שואלים", המשיך נתניהו.

תשובתו של נתניהו אינה נכונה, באף חלק שלה. ההטעייה החשובה פחות היא במספר מסיבות העיתונאים, שעומד על 14 - לא 24, 20 או 15, אולם ההטעייה המשמעותית יותר היא שמסיבות העיתונאים שמקיים נתניהו אינן דומות בשום צורה לראיונות עיתונאיים כהלכתם, כמו אלו שהוא מעניק לתקשורת הזרה. במסיבות העיתונאים שנתניהו נאלץ לכנס, אחרי שבמשך 22 ימים אחרי טבח ה-7 באוקטובר נמנע גם מהן, הוא מגביל את הכתבים לשאלה אחת בלבד. ממילא, הם אינם יכולים לאתגר את תשובותיו כפי שקורה בראיון עיתונאי. הראיונות שהוא מעניק באנגלית, נמשכים דקות ארוכות ועד ליותר משעה.

רה"מ בנימין נתניהו משקר בתגובה לשאלת כתב CNN, 22.5.24 (צילום מסך)

רה"מ בנימין נתניהו משקר בתגובה לשאלת כתב CNN, 22.5.24 (צילום מסך)

נתניהו המשיך את ההתייחסות לשאלת כתב CNN והוסיף שני שקרים של ממש: "רק אתמול פגשתי עיתונאים ישראלים ברפיח, למעשה לפני שלושה ימים, והם שאלו אותי כל שאלה שהם רצו. אז זה פשוט שקר. אני מדבר איתם ואני מדבר איתך, ואני מברך על ההזדמנות לומר את האמת, אה, ולפזר את השקרים עם שתי, אה, עם שתי המדיות".

במציאות, המפגש בין נתניהו לבין העיתונאים הישראלים לא היה ברפיח שברצועת עזה, אלא ביישוב בני נצרים שבתוך שטח ישראל. בנוסף, לשכת נתניהו דרשה כי למפגש יגיעו רק כתבים צבאיים ואסרה על המערכות לבחור אילו עיתונאים יגיעו אליו. ושלישית, הכתבים הצבאיים שהוזמנו למפגש עם נתניהו בתוך ישראל הוגבלו כל אחד לשאלה אחת בלבד.

כתבים צבאיים, בניגוד לכתבים פוליטיים, מדיניים או כלכליים, למשל, מועדים פחות לשאול את נתניהו על שלל נושאים שאינם נוחים לו, כגון משפטו הפלילי, הורדת דירוג האשראי של ישראל, או הטענה לאי כשירותו או ניגוד ענייניו.

חרם שנמשך שנים

אחרי טבח 7 באוקטובר ניהל נתניהו מונולוג חד כיווני עם התקשורת הישראלית במשך כחודש, במהלכו פרסם שבע הצהרות סגורות לתקשורת. ב-28 באוקטובר קיים מסיבת עיתונאים לכתבי חוץ יחד עם רון דרמר, כלומר מסיבת העיתונאים הראשונה שערך אחרי פרוץ המלחמה, היתה לתקשורת הזרה ועיתונאים ישראלים לא הוזמנו אליה.

אחרי הפרסומים ב"העין השביעית" ולחצים מצד ארגון העיתונאים, נתניהו פתח את פורמט ההצהרות לפורום מוגבל של כתבים צבאיים שהתאפשר להם לשאול שאלה בודדת. תחילה היו אלה חמש מסיבות עיתונאים משותפות עם גלנט וגנץ, הראשונה ב-11 בנובמבר. מאז קיים נתניהו תשע מסיבות עיתונאים לבדו, כשהראשונה שבהן התקיימה ב-2 בדצמבר. עד כה, נתניהו קיים 14 מסיבות עיתונאים בעברית.

בכל הזמן שחלף מאז פרוץ המלחמה, סירב נתניהו לבקשות כל ערוצי התקשורת לראיון באולפן. במקביל, קיים 22 ראיונות בכלי תקשורת זרים בחו"ל, באנגלית, כשרובם כלי תקשורת הידועים כידידותיים כלפיו, שבעה מהם ברשת "פוקס ניוז". לאחרונה שודר ראיון באורך כ-50 דקות בתוכניתו של ד"ר פיל, איש תקשורת אמריקאי מפוקפק שהביע תמיכה בנתניהו. ראיון ארוך נוסף, שנמשך כ-40 דקות, התקיים עם דן סינור, יועץ פוליטי לשעבר ועיתונאי מהזרם הניאו-שמרני בארצות הברית.

מדיניות החרם של נתניהו על התקשורת המשודרת בישראל, ערוצי החדשות 12, 13 וכאן 11, נמשכת שנים, עוד בטרם החלה המלחמה הנוכחית. החרם מתחלק לשתי תקופות: ראשיתו בהחרמת תאגיד השידור, מאז ה-14 בספטמבר 2019, אז התראיין בקצרה לעיתונאית מיכל רבינוביץ' שאיתגרה אותו בשאלה שלא היתה נוחה לו.

חלקו השני והכולל של החרם החל מיד אחרי הפסדו של נתניהו בבחירות לכנסת ה-23, והופנה גם כלפי הערוצים 12 ו-13. הריאיון האחרון בערוץ 12 התקיים ב-30 במרץ 2021 מול רינה מצליח. במהלך תקופת החרם על העיתונות הישראלית המשודרת, התראיין נתניהו 23 פעמים בערוץ 14, המסור לקידום מסריו, שם הוא יכול לפגוש אנשי תקשורת כמו ינון מגל ויעקב ברדוגו, תומכיו המוצהרים (ובמקרה של ברדוגו, גם יועצו הפוליטי).