חברת רשת 13, שבשליטת האוליגרך לן בלווטניק, פרסמה קמפיין השפעה במימון רוסי – אך עצרה את הפרסומים ומחקה אותם מהרשת בעקבות פניית "העין השביעית". מדובר בקמפיין של ארגון רוסי שמנסה לקדם מסרים של "פיוס" בין משטר פוטין למדינות המערב על רקע הפלישה של רוסיה לאוקראינה. בשנה האחרונה מפיץ הארגון פרסומים באנגלית, צרפתית וגרמנית בניסיון להשפיע על דעת הקהל האירופית.

את הזרוע הישראלית של הקמפיין מפעיל העיתונאי הישראלי ממוצא רוסי ניק קוליוחין. בחודשים האחרונים פִרסם קוליוחין שתי סדרות של כתבות ממומנות באתרים "וואלה" ו"ג'רוזלם פוסט". בשיחה עם "העין השביעית" הודה קוליוחין שהמימון לקמפיין מגיע מארגון רוסי עלום בשם Russia-EU Communication Platform, שאנשיו נפגשו איתו ברוסיה והציעו לו לשתף פעולה. קוליוחין הסכים.

"הם ביקשו ממני לחבר אותם לכלי תקשורת בארץ כי קשה מאוד לעשות את זה בתקשורת המערבית, שמתחילת המלחמה באוקראינה התגייסה בצורה מאוד חריפה נגד רוסיה", אמר קוליוחין. "אני לא מכיר אותם בצורה עמוקה. הם סיפרו לי שהם עיתונאים שהקימו ארגון בשביל לקדם את השיח בין רוסיה לאירופה. זה משהו שאני מתחבר אליו, אז אמרתי: 'אוקיי, בוא נראה אם בארץ אפשר לעשות תוכן שיווקי עם מישהו', כי תוכן רגיל אף אחד לא יכתוב לכם על דברים כאלה".

האופי של הפרסומים מתעתע. קוליוחין צילם ראיונות וידיאו עם פוליטיקאים ומומחי ביטחון וגיאופוליטיקה מישראל. חלקם אמנם מתחו ביקורת על רוסיה ועל הנשיא ולדימיר פוטין, אבל בתהליך העריכה של הטקסט הועלמה הביקורת. הכותרות שניתנו לאייטמים שירתו לעתים קרובות את הסנטימנט הרוסי לגבי המלחמה וחולשת המערב. הכתבות סומנו ככאלה שפורסמו "בשיתוף" עם קוליוחין, ותוך הסתרת העובדה שהן מתפרסמות בזכות כסף רוסי. שם הארגון כלל לא הוזכר.

המדור הממומן של ניק קוליוחין, שנרכש בכסף רוסי ונמחק מהרשת בעקבות פניית "העין השביעית". מתוך אתר ערוץ 13 (צילום מסך, לחצו להגדלה)

המדור הממומן של ניק קוליוחין, שנרכש בכסף רוסי ונמחק מהרשת בעקבות פניית "העין השביעית". מתוך אתר ערוץ 13 (צילום מסך, לחצו להגדלה)

ניק (ניקיטה) קוליוחין (Nick Kolyohin) עבד בתחילת הקריירה שלו ככתב ותחקירן בערוץ 10. אחרי שעזב את הערוץ הקים "משרד תחקירים ומודיעין". בתחקיר של "העין השביעית" מ-2018 נחשף שהוא נוהג לקבל כסף מגורמים עלומים כדי לפרסם בתקשורת הישראלית "כתבות" מטעמם בלי להותיר טביעת אצבע ארגונית.

בזמן אמת אישר קוליוחין את הקביעה הזאת, אך לאחרונה – שש שנים אחרי פרסום התחקיר – חזר בו והכחיש. הוא טען שבמקרה הספציפי שבו התמקד התחקיר מ-2018, הגוף ששילם לו עבור הכנת הכתבה היה אתר "וואלה".

בשנים האחרונות הוא עובד עם שינחואה, סוכנות הידיעות הבינלאומית של המשטר הקומוניסטי הסיני, שמתפקדת כשופר שלטוני. במקביל הוא מרבה להתראיין לתקשורת הרוסית: לרשת הממשלתית Russia Today, ששידוריה נחסמו ברבות ממדינות אירופה, למהדורה המקוונת של "איזבסטיה" ולערוץ הטלוויזיה של התועמלן ולדימיר סולוביוב.

כל הפלטפורמות הללו קשורות בעבותות לקרמלין, ומתפקדות כחלק ממכונת הפרופגנדה והדיסאינפורמציה של משטר פוטין.

ניק קוליוחין, שחתום על סדרת כתבות התעמולה, מתוך אחד מהראיונות שהעניק לערוץ הטלוויזיה השלטוני Russia Today (צילום מסך)

ניק קוליוחין, שחתום על סדרת כתבות התעמולה, מתוך אחד מהראיונות שהעניק לערוץ הטלוויזיה השלטוני Russia Today (צילום מסך)

קוליוחין גם מרבה להתראיין לתקשורת הישראלית. למעשה, רק לפני כשבועיים התראיין בערוץ 13, בתוכנית "עושים שישי" בהנחיית אריק וייס. אחרי שסיים לדבר על הבחירות ברוסיה נשאל על מעורבותו בקמפיין ההשפעה שנחשף באתר "העין השביעית". קוליוחין התחמק מלהשיב ישירות לשאלה שהוצגה לו, והתלונן ש"מציירים את רוסיה כמו צפון-קוריאה, שכולם פה יש מאחוריהם יש איזשהו שלטון איום".

בסיום הראיון, הפאנליסטית קסניה סבטלובה העירה באולפן שהכתבות של קוליוחין נראו לה חשודות, וכאשר ביררה מה עומד מאחוריהן השיבו לה חבריה ש"זה נראה כמו קמפיין השפעה קלאסי של הקרמלין".

כעבור שמונה ימים, קמפיין ההשפעה עלה גם באתר ערוץ 13. קוליוחין הסביר לגולשים באתר שמדובר ב"סדרת כתבות" בשם "מלחמה ושלום" שבה "ננסה למצוא את המאחד בין רוסיה למערב, נבין מה החשיבות של האינטרסים המשותפים להן, ננסה להבין את חשיבות הפיוס בין רוסיה למערב לביטחון ושגשוג של העולם". עם השקת הסדרה, היא אף קיבלה הפניה בדף הבית לצד כתבות עיתונאיות לכל דבר.

לן בלווטניק. 2.4.2018 (צילום: מארק ניימן, לע"מ)

לן בלווטניק (צילום: מארק ניימן, לע"מ)

המרואיין הראשון היה תא"ל אמיר אביבי, מייסד תנועת "הבטחוניסטים". אביבי חזר על כמה מסרים שעלו בראיונות שהתפרסמו בקמפיין הקודם, ב"וואלה" וב"ג'רוזלם פוסט": הוא כינה את רוסיה "כוח גלובלי", קרא לטפח את היחסים בין בנימין נתניהו לפוטין ומתח ביקורת על המערב שהתברר, לדבריו, כמשענת קנה רצוץ מבחינת אוקראינה. זה גם המסר שהובלט בכותרת: "המערב חזק מבחינה צבאית, אבל בעל אפס מוכנות להשתמש בכוח".

בשיחה עם "העין השביעית" מסר אביבי שקוליוחין לא אמר לו בשום שלב שהוא מתראיין לכתבה ממומנת שמאחוריה עומד ארגון רוסי. גם חלק מהמרואיינים בכתבות הקנויות שפורסמו ב"וואלה" וב"ג'רוזלם פוסט" אמרו שלא ידעו על כך – אם כי מרואיינים אחדים דווקא כן עודכנו מראש. קוליוחין נשאל על-ידי "העין השביעית" לגבי הפנייה לאביבי, אך בחר לא להתייחס אליה. לאחר פרסום הכתבה שלח קוליוחין צילום מסך של ההתכתבות שבה הציע לאביבי להתראיין, וממנה עולה שהוא דווקא כן אמר שהראיון מיועד ל"פלטפורמה רוסית שנקראת Russia-EU Communication Platform", העוסקת ב"קידום שיח בין רוסיה לאירופה".

אביבי, בתגובה, אמר שנוסח ההצעה לא נהיר, ושהוא מקבל עשרות פניות לראיונות ביום. "אתה חושב שאפשר להבין משהו ממה שכתוב שם? מבחינתי זה עוד כתב שרוצה ראיון".

למחרת עלתה הכתבה הקנויה השנייה – ראיון עם תא"ל רליק שפיר, שכיכב גם בקמפיינים שהריץ קוליוחין ב"וואלה" וב"ג'רוזלם פוסט". בראיון שפורסם באתר ערוץ 13 קרא שפיר לכפות על אוקראינה פשרה שתותיר בידי רוסיה את השטחים שכבשה – אבל גם תיאר את הכוחות הרוסיים כ"עייפים" ו"מדולדלים" והזכיר כמה מכשלונותיהם. בניגוד לאמירות שמשרתות את האינטרס הרוסי, האמירות על הכשלונות ועל חולשת צבא רוסיה נשארו מחוץ לטקסט שהוצמד לראיון המצולם.

פנייה של "העין השביעית" לנדב טופולסקי, יו"ר רשת 13 ונציגו של בעל השליטה בלווטניק בהנהלה, הובילה תוך זמן קצר למחיקת הכתבות והמדור שאמור היה לרכז את הסדרה.

בהמשך נמסר מרשת 13 שהקמפיין עלה בגלל טעות אנוש: "הכתבות, שהופיעו תחת הכותרת 'תוכן ממומן', פורסמו באתר רשת לזמן קצר כחלק מעסקת תוכן עם עמותת Russia-EU Communication Platform. העסקה נסגרה מבלי שהאדם שסיכם אותה היה ער לפרסומים הקודמים סביבה ולבעייתיות שקיימת איתה. מיד לאחר פנייתכם הנושא נבדק, והכתבה הוסרה באופן מיידי. הנהלים לגבי סינון ובקרה שיש להפעיל ביחס לפרסום ממומן חודדו על מנת שמקרים כאלה לא יחזרו על עצמם בעתיד".

הכתבות שפורסמו ב"וואלה" וב"ג'רוזלם פוסט", שבבעלות הטייקון אלי עזור, עדיין נמצאות באוויר.

קוליוחין בתגובה: אתבע אתכם

ניק קוליוחין מסר בתגובה: "סדרת הכתבות בהשתתפותי היא בעלת חשיבות בהבנת הגיאופוליטיקה הבינלאומית. הקורא הישראלי זכאי להבין את המורכבות וההיסטוריה של הסכסוך הגלובלי בין המעצמות, סכסוך שמשפיע לא רק על אוקראינה אלא על כל העולם, כולל המזרח התיכון. אני מאמין בלב שלם במסר של סדרת הכתבות בהשתתפותי שקוראת לפיוס, הבנה הדדית, שיתוף פעולה ושלום.

‏"מהרגע שהחלה המלחמה באוקראינה התראיינתי, שידרתי, הכנתי כתבות וטורי דעה בכלי תקשורת ישראליים ובינלאומיים רבים ותמיד ניסיתי לקדם פיוס ושלום. עמדתי היתה זהה מהיום הראשון למלחמה ועד היום. כל הנסיונות חסרי תום הלב שלכם לנסות ולהפחיד את כלי התקשורת המובילים בישראל שלא לספר על המורכבות של הסכסוך בין המעצמות לא ימנעו מהאמת לצוף, כי האמת בסוף תמיד מוצאת את דרכה אל האור".

לצד הדברים הללו טען קוליוחין שאתר "העין השביעית" הוא "גוף שממומן מכספים אמריקאים של הקרן החדשה לישראל, שהינה גוף אמריקאי", והוסיף: "אתם לא פועלים בתום לב ולא חושפים את המעורבות שלכם בהשתקה של מי שמנסה לספר את האמת שלא תואמת את האינטרסים של השליחים שלכם".

הקרן החדשה לישראל, שהיא גוף ישראלי, אכן תמכה בפעילות "העין השביעית" בעבר, אך אינה שותפה במימון האתר מזה כמה שנים. כמו כן, אתר "העין השביעית" אינו מפעיל שליחים.

קוליוחין לא השיב לשאלות בנוגע למימון הקמפיין, ובחר לא להתייחס לתגובת ערוץ 13. כמו כן טען קוליוחין שהשאלות שנשלחו אליו מוציאות את דיבתו וכי מדובר ב"האשמות שקריות ולא נכונות", והוסיף שבכוונתו להגיש תביעה נגד "העין השביעית" ואנשיה בגין ה"שקרים" שפורסמו עליו.