הפעיל החברתי משה רדמן הגיש תביעת דיבה בסך כחצי מיליון שקלים נגד איש התקשורת אראל סג"ל וערוץ 14 וזאת בגין שני פרסומים שלדבריו מהווים כלפיו לשון הרע. בראשון הוצג רדמן כמי שחולם על מלחמת אזרחים ובשני הוצג כמי שרוצה באנרכיה.

לאחרונה השיק רדמן קמפיין גיוס המונים במטרה לממן תביעות דיבה נגד פרסומים בערוץ 14 וגלי-ישראל. המיזם זכה להצלחה וגייס עד כה כ-844 אלף שקלים. בעקבות השגת היעד הודיע רדמן: "הפרוייקט יצא לדרך, וכעת אנחנו פועלים ביחד להגדיל אותו אל מול מכונת הרעל שממומנת במיליוני דולרים בשנה".

בחודש אוגוסט האחרון, במסגרת התוכנית "הדו"ח של אראל סג"ל" המשודרת בערוץ 14, נשא המגיש סג"ל מונולוג פתיחה שבו שילב קטע מדיון שבו השתתפו שניים ממנהיגי המחאה נגד ההפיכה המשטרית שקידמה ממשלת בנימין נתניהו, שקמה ברסלר ורדמן.

בקטע ששודר נראתה ברסלר משיבה לשאלה על אפשרות של מלחמת אזרחים. ברסלר טענה כי פחות מחמישית מהציבור תומך בהפיכה המשטרית של ממשלת נתניהו והוסיפה: "רוצים להילחם בנו? שיכנסו, יאללה, שיבואו". מיד לאחר מכן שב סג"ל להמשך המונולוג כשברקע נראים דמויותיהם של ברסלר ורדמן עם הכיתוב "חולמים על מלחמת אזרחים".

הדו"ח של אראל סג"ל, ערוץ 14, 28.8.2023 (צילום מסך)

הדו"ח של אראל סג"ל, ערוץ 14, 28.8.2023 (צילום מסך)

לדברי רדמן מדובר בלשון הרע כלפיו שכן הוא אמר בפירוש דברים הפוכים: "אני מקווה ומאמין שנפעל נכון, ואנחנו פועלים נכון, יש הרבה שלבים בדרך שיכולים לעצור הידרדרות לכזה מצב", אמר רדמן במענה לשאלה בעניין. "[...] יש פה עוד הרבה מאד כוכבים שצריכים להסתדר לא נכון כדי שחס ושלום נגיע לנקודה הזו שאנחנו יוצאים למלחמת אזרחים", הוסיף ועוד אמר: "אני מסרב כרגע בכלל לחשוב אפילו על תרחיש כזה ובטח ובטח להיערך אליו".

בהמשך, אחרי שרדמן התלונן בדבר הפרסום השגוי, הודה סג"ל בטעות ואמר במסגרת מהדורה נוספת של תוכניתו: "תראה, משה, אני רוצה להגיד לך, עשינו פה טעות, אתה לא אמרת, באמת בתשובה שלך הכחשת את הדברים, אמרת מה פתאום חס וחלילה... ועל כך אני מצר".

לפני כחודש, בתוכנית נוספת של "הדו"ח של אראל סג"ל", שודרה הקלטה של ראיון שהעניק ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק לגלי-צה"ל ובו קרא לציבור "לעשות מעצור על הכנסת" וקרא לבחירות. בהמשך שודר תיעוד של רדמן  כשהוא אומר, בעת שהוא משתחרר ממעצר לאחר שהפגין נגד ההפיכה המשטרית: "מדינת ישראל נחטפה על ידי כהניסטים שחברו למושחת שמנסה לברוח מאימת הדין". עם תום הסרטון הופיעה הכותרת "'לוחם החופש' משה רדמן שוחרר ממעצר" וכן תצלום של ברק ורדמן יחדיו לצד הכותרת "רוצים אנרכיה".

בתביעה שהגיש רדמן, באמצעות עורכי-הדין גיא גיסין, יואל פרייליך ואמיר פז, נטען כי שני הפרסומים, לפיהם הוא חולם על מלחמת אחים או מייחל לאנרכיה בישראל, הם פרסומים שקריים המהווים לשון הרע.

הדו"ח של אראל סג"ל, ערוץ 14, 25.02.2024 (צילום מסך)

הדו"ח של אראל סג"ל, ערוץ 14, 25.02.2024 (צילום מסך)

ביחס למקרה הראשון, שבו הושמטה תשובתו בדבר האפשרות של מלחמת אזרחים, טוען רדמן: "קשה להלום כי מדובר בשגגה שנפלה בעריכת התוכנית או במעשה רשלנות שנעשה בהיסח הדעת. מדובר בעריכה מגמתית, אשר קיימת מאחוריה מטרה ברורה והיא יצירת דה-לגיטימציה לתובע ודרכו ליתר ציבור המוחים כנגד המהפכה המשפטית".

ביחס למקרה השני, שבו נטען כי רדמן שואף לאנרכיה, מציין התובע כי בסרטון שהוצג לא קרא להפר את החוק ובוודאי שלא הטיף לאנרכיה. "מטרת הפרסום היא כמובן להתסיס את קהל הצופים כנגד התובע ולהציגו כנבל ופורע חוק, אשר מטרתו להביא לכאוס ואנרכיה", נטען בכתב התביעה, "כאמור, אין ולו בדל של אמת בדברים ומדובר בלשון הרע במלוא כובדה והיקפה".

מלבד פיצוי בסך 518 אלף שקלים דורש רדמן מביהמ"ש להוציא צו שייאלץ את ערוץ 14 להסיר את הפרסומים מכל הפלטפורמות שבשליטתו.

41656-03-24