אין כל שינוי בחרם של ראש הממשלה נתניהו על חדשות 12, מוסר גורם בחברת החדשות בעקבות הפגישה בין נתניהו לבין ראשי החברה, המנכ"ל אבי וייס וסמנכ"ל התוכן גיא סודרי. נתניהו מחרים מזה שנים את ערוץ 12, כמו גם את יתר התקשורת הישראלית מלבד ערוץ התעמולה 14.

ביום שבת, שבוע אחרי פרוץ הלחימה בדרום, דיווח דוד ורטהיים ב"וואלה" כי נתניהו יזם פגישה עם מנכ"ל חדשות 12 אבי וייס וסמנכ"ל התוכן של החברה גיא סודרי. הפגישה התקיימה כשהביקורת על סרבנות נתניהו להשיב לשאלות עיתונאים בנוגע למלחמה הולכת וגדלה.

היו מי שפירשו את הפגישה כהתקרבות בין הצדדים, אולי לקראת ראיון בלעדי בערוץ. כך למשל כתב ירון טן-ברינק ב"טיים אאוט": "כבר למחרת הפגישה אפשר היה להבחין בשינוי משמעותי של הטון הדומיננטי במשדרי האקטואליה של 12, הביקורת נגד הממשלה הוחלשה, פרשנים ביביסטים קיבלו מחדש את הפוקוס והטיחו את האשמה ברמטכ"ל, בראש השב"כ וכמובן שגם בארגוני המחאה שהצילו למדינה את התחת בשבוע וחצי החולף".

הגורם הבכיר בחדשות 12 אומר כי הדברים אינם נכונים: אין התקרבות, ואין סיכום על ראיון. לראיה הוא מפנה לביקורת שמתח אתמול הפרשן המשפטי גיא פלג על נתניהו במהדורת החדשות. לדבריו, הפגישה עם נתניהו לא היתה שונה מפגישות אחרות שנערכו בינו לבין בכירי חברת החדשות בזמן מבצעים צבאיים, לפני הנתק הארוך מצידו של נתניהו.

בחברת החדשות, הוא מספר, הופתעו מבקשתו של נתניהו לקיים את הפגישה. הרקע לפגישה, לטענתו, הוא כישלונו של נתניהו במלחמה שלו בערוץ, שבנו, שריו ונאמניו מתקיפים באופן תדיר ונוהגים לכנות בכינוי "אל ג'זירה". נתניהו, כך הגורם הבכיר בחדשות 12, הבין "שהמכונה שלו שניסתה במשך שנים לחסל אותנו, קרסה ברגע האמת ואילו אנחנו עומדים חזק על הרגליים".

בכך מכוון הגורם, ככל הנראה, לערוץ 14. הערוץ, שנוסד כערוץ המורשת בשם "ערוץ 20", זכה במהלך השנים להטבות והקלות בשווי עשרות מיליוני שקלים מממשלות נתניהו השונות, והוא מסור לו ומשדר ללא הרף תעמולה עבורו. תעמולה שחלק מרכזי בה הוא מתקפה מתמשכת על התקשורת.

מסוף השנה שעברה החל הערוץ גם לצבור רייטינג, לאחר שבמשך שנים צפה בו נתח זניח של האוכלוסיה. עם זאת, מלחמת סוכות איששה שוב את מעמדו הדומיננטי של ערוץ 12 כמדורת השבט הישראלית. ערוץ 14 שומר השבת, המכנה את עצמו "ערוץ החדשות של ישראל", החל לשדר ב-7 באוקטובר רק במוצאי שמחת תורה, יותר מ-12 שעות אחרי שהחלה המתקפה הרצחנית של חמאס.

לדברי הגורם, "האסטרטגיות שלנו ארוכות טווח ולכן הוא מתקשה מאוד לרסק אותנו, לעומת מה שקורה לאחרים". בתשובה לשאלה מדוע בחרו בחדשות 12 שלא להצטרף לפנייה שיזם ארגון העיתונאים והעיתונאיות בדרישה מנתניהו שיקיים מסיבות עיתונאים פתוחות לשאלות, אמר הגורם כי התחושה בחברת החדשות היתה כי הציבור לא יראה בעין יפה חתימה על עצומות בשעת מלחמה, וכי החליטו ש"עדיף לדבר על המסך".

"ביום שאצלנו תהיה תוכנית חרפה כמו שיש כל ערב בתאגיד", עוקץ הגורם, בכוונו לתוכניתה של אילה חסון בכאן 11, "אז אפשר יהיה לדבר על התקרבות מחודשת".

תנועת החרם

את הבקשה של נתניהו לפגישה עם ראשי חדשות 12 ניתן לקרוא כניסיון נואש לבנות גשרים מחודשים לערוץ החדשות הפופולרי בישראל, לאחר שפתח בחרם ראיונות שנמשך למעלה משנתיים וחצי, על הערוצים 12 ו-13. את הערוץ הציבורי מחרים נתניהו כבר יותר מארבע שנים.

הקונספציה של נתניהו להשתלטות על התקשורת כללה, לצד החרם על העיתונות הישראלית, את טיפוח ערוץ 14 בנוסח הערוץ האמריקאי "פוקס ניוז", ככלי תקשורת שיהווה עבורו שופר ויסייע לו בחיסול יריביו הפוליטיים משמאל ומימין. מהלכי חקיקה שונים סייעו לערוץ 14, כשבמושב הכנסת שנפתח כעת היתה ממשלת נתניהו אמורה להמשיך ולקדם את חוק התקשורת של שר התקשורת שלמה קרעי, שיפגע עוד בערוצים 12 ו-13 וייטיב עם ערוץ 14.

המלחמה טרפה את הקלפים ופגעה, מטבע הדברים, פגיעה קשה בפופולריות של נתניהו שגם כך היתה בנסיגה על רקע המאבק הנרחב נגד תוכנית החקיקה של ההפיכה המשטרית. נתניהו מבין, ככל הנראה, שלא תהיה לו ברירה אלא לחזור ולפנות לכלל הציבור מעל פלטפורמות עיתונאיות שאינן ערוץ תעמולה דל רייטינג.

עד כה, 12 יום מאז תחילת הלחימה והמחדל הביטחוני החמור בתולדות ישראל, נתניהו טרם העז להתייצב מול עיתונאים ולענות על שאלות. אך גם לו ברור כי בסופו של דבר יהיה חייב לבחור בפורמט בו ישיב לשאלות עיתונאים, אם באמצעות ראיון אחד-על-אחד באחד הערוצים המרכזיים, או באמצעות מסיבת עיתונאים כמו שקיים לבסוף ב-2020 במשבר הקורונה כשאולץ לחדול מהצהרות סגורות לשאלות.

עוד קודם למלחמה נראה היה כי חרם הראיונות של נתניהו נגד שלושת ערוצי החדשות המובילים בישראל מתקרב לסופו. לפני פחות מחודש, בעת ביקורו של נתניהו בניו-יורק בעצרת האו"ם, דיווחנו כי למשך מספר שעות התכוון ראש הממשלה לסיים את מדיניות החרם: בערב ה-21 באוגוסט הודיעו מלשכתו לעורכי החדשות בערוצים 12, 13 וכאן 11 שבכוונתו להעניק להם ראיון. אולם בבוקר למחרת עורכי החדשות קיבלו הודעה על ביטול הראיונות.