מלחמת סוכות: אחד המשברים הקריטיים בשלב זה של המלחמה הוא אי הוודאות בנוגע לישראלים שנחטפו לרצועת עזה והחשש לחייהם. העובדה שרבים מהחטופים הם בעלי אזרחות זרה כבר עוררה יוזמות ציבוריות שנועדו להפעיל לחץ על חמאס מצד מדינותיהם.

גורם באחד ממשרדי הממשלה ששוחח עם "המקום הכי חם" מצביע על כשל מובהק של משרד שאמור היה ליטול חלק במאמצים הללו: משרד התפוצות בראשות השר עמיחי שיקלי (הליכוד), שמופקד על תחזוקת הקשר של ישראל עם קהילות יהודיות בחו"ל.

לדברי הגורם הממשלתי, במקום שהמשרד יגייס את הארגונים היהודיים בחו"ל כדי ליזום משא-ומתן להשבת החטופים, או לפחות לשם קבלת סימני חיים מהם – משרד התפוצות מתרכז כרגע בעיקר בהסברה, תחום שבו האימפקט הציבורי של המשרד הקטן אינו משמעותי. לפי הערכות, כ-15% מהחטופים הישראלים הם גם אזרחי ארצות-הברית, המדינה העיקרית שבה פועל משרד התפוצות.

כמו כן, אומר אותו גורם, משרד התפוצות אפילו לא הצליח לגייס מיהדות התפוצות כספים בהיקף משמעותי למען המאמץ המלחמתי וההומניטרי. במשרד, מנגד, מציינים שמבצע גיוס הכספים החל וצפוי לצבור תאוצה בזמן הקרוב.

"במשרד של שיקלי קורה משהו מוזר", אומר הגורם, שמתוקף תפקידו עובד עם משרד התפוצות. "הפעולה המשמעותית היחידה שעליה הם הכריזו היא הקמת חמ"ל הסברה. הם החליטו להתמקד בחלק זניח יחסית בתחומי הפעילות של המשרד, יחידה קיימת שמתמחה בעיקר במאבק ב'דה-לגיטימציה' ותנועת החרם. הם הפיקו עד עכשיו כמה סרטונים. זה בסדר, הסרטונים האלה לא מזיקים – אבל הסברה יש עכשיו בכל מקום, ממשלתית ואזרחית. לא צריך את משרד התפוצות בתחום הזה. יש אחרים שעושים את זה, והסנטימנט העולמי כבר איתנו".

גורם בסביבתו של השר שיקלי מציע הסבר לתופעה: "השר שיקלי אוהב הסברה. הוא נהנה לקחת את זה מהידיים של גלית דיסטל-אטבריאן, שרת ההסברה, שהיתה אמורה לעסוק בזה אבל כידוע לא מתפקדת".

בהודעה לעיתונות שהופצה לפני ימים אחדים נמסר שעובדי משרד התפוצות הונחו לגייס את "מירב היכולות" של המשרד למען המאמץ ההסברתי. כתוצאה מכך נפגעה יכולתם להשפיע באפיקים אחרים, קריטיים יותר. "במקום שמשאבי המשרד יוקצו להסברה, מה שצריך היה לעשות זה להפעיל את הקהילות היהודיות בחו"ל ואת הארגונים – לארגן מגביות, לשקם את הדרום. אבל כל המערכות הללו משותקות עכשיו", אומר הגורם הממשלתי שצוטט בפתח הכתבה.

"העובדה היא שלא הוקם בתוך המשרד חמ"ל שנועד לגייס משאבים מהתפוצות – ולא מנסים לעזור בשחרור החטופים בעלי האזרחות הכפולה, אלה שאפשר לרתום למענם את מדינות המוצא שלהם ואת החברה האזרחית שם. משרד התפוצות היה צריך להפעיל עכשיו את כל הקהילה היהודית בכל רחבי העולם, ובמקום זה הוא משקיע את משאביו בהפצת סרטונים שממילא נמצאים ברשת ומופצים כבר על-ידי גופים ואנשים שיכולת ההשפעה שלהם על דעת הקהל העולמית גדולה בהרבה".

השר שיקלי עצמו התחייל, הפיץ במדיה חברתית תמונה שלו עם מדים ורובה והגיע להלוויות של קורבנות הלחימה – צעד שחברים אחרים בממשלה נמנעים ממנו. בהתכתבות עם "המקום הכי חם" מסר שיקלי שהוא ממשיך לנהל את המשרד גם כשהוא שוהה בשטח. "רמת המעורבות שלי עשויה להשתנות בהתאם להתפתחות המערכה", הוסיף השר.

"אני לא עוסק בנושא החטופים", אישר שיקלי, אך ביקש להבהיר שהמשרד בראשותו עוסק בגיוס כספים, ואף צפוי להגביר את המאמצים בתחום זה. "יש חמ"ל שעוסק בגיוס משאבים והפניה לצרכים רלבנטיים, כרגע בעיקר עבור כיתות כוננות ביישובים ומתן מענה מיידי להוצאות של הלנת תושבי העוטף במלונות באזור מצפה-רמון", מסר השר. לדבריו, עד כה גויסו למעלה ממיליון דולר ממקורות פרטיים. מתוך סכום זה, הוסיף השר, "כ-100 אלף דולר כבר יצאו לתחום של כיתות כוננות, ו-300 אלף דולר ייצאו בימים הקרובים לכיסוי הוצאות הלנת תושבי העוטף".

דוברת המשרד, אניה לאוס, ציינה בשיחה עמה שהמשרד עצמו לא מגייס את הכסף – אלא ארגון בשם Mosaic, שמוחזק ומופעל במשותף על-ידי ממשלת ישראל וארגונים יהודיים מחו"ל. משרד התפוצות הוא המשרד הממשלתי שמופקד על הקשר עם ארגון זה. השר שיקלי ציין כי ב-Mosaic עובדים בימים אלה על מנגנון שיאפשר להכפיל את סכום התרומות שיגויסו, במתכונת של "מצ'ינג".

עם זאת, אף שכבר עבר כמעט שבוע מאז פרוץ המלחמה – ויוזמות אזרחיות לגיוס תרומות וציוד כבר פועלות במרץ – כרגע מיזם התרומות של משרד התפוצות עדיין נמצא בחיתוליו. הדוברת לאוס אמרה שהמערכת נמצאת בשלב הבטא שלה, ולא ברור אם היא שמישה לציבור הרחב. "עוד משחקים עם הפלטפורמה, מזינים אליה יוזמות – מעבירים להם בווטסאפ, כי יש המון-המון יוזמות. אבל זה בבדיקה", אמרה.

לאוס אישרה שבשלב זה הפעילות המרכזית של המשרד היא הסברה. "פתחנו חמ"ל, ושם מופקים הרבה סרטונים. אנחנו מאחדים כוחות עם מטה ההסברה הלאומי, ובמקביל מחברים את התפוצות. אנחנו כל יום מדברים עם התפוצות. כל יום קהילה אחרת: רבנים, מרכזי תרבות. יש לנו ניוזלטר עם מידע מדובר צה"ל, ממטה ההסברה, עם פרויקטים והתנדבויות. זה ניוזלטר שהמטרה היא שיפתחו אותו".