בבוקר יום שבת ה-7 באוקטובר 2023 התעוררו אזרחי ישראל בשעה 6:30 לאזעקות מלחמה שהופעלו מדרומה של ישראל ועד מרכזה. מערך ההגנה של ישראל מול הגבול החם עם רצועת עזה קרס, מאות מחבלי חמאס פלשו לישובים בישראל, רצחו מאות אזרחים וחיילים ולקחו בשבי רבים. לא רק מערך ההגנה הצבאית קרס, גם מערך ההסברה.

במציאות התקשורתית של 2023, כשמידע מופץ בתוך דקות מתחילת כל אירוע ברשתות החברתיות, מערכי ההסברה הלאומיים השונים נותרו משותקים ופיגרו בשעות ארוכות אחרי הדיווחים החיים מהשטח. מערך הדוברות הענק של צה"ל, מערך הדוברות של משטרת ישראל, משרד ראש הממשלה נתניהו וגם משרד ההסברה שהוקם מחדש לכבוד גלית דיסטל-אטבריאן, הותירו את הישראלים לחפש אחרי מידע בטוויטר. זאת בעוד החמאס מצוות עיתונאים לכוחות הפולשים.

מעקב אחרי חשבונות המדיה החברתית של רה"מ נתניהו, הודעות דוברות ראש הממשלה בווטסאפ, ערוץ הטוויטר של ynet וחשבונות המדיה החברתית של שרת ההסברה דיסטל-אטבריאן, מצייר תמונה קשה של הפקרת הסברת המצב לאזרחי ישראל והותרת הזירה למידע שהופץ על ידי ישראלים בשטח או על-ידי החמאס.

בשעה 7:10, אחרי שמטחי טילים מטווחים את המדינה מהדרום ועד לגוש דן במשך כ-40 דקות, מתפרסם בחשבון הטוויטר של ynet דיווח קצרצר, בסגנון המוכר מדיווחי עבר על ירי טילים לישראל. "בעקבות מטח הרקטות הכבד: בכירי מערכת הביטחון יתכנסו הבוקר", נכתב בציוץ, מעל לתמונתו של שר הביטחון יואב גלנט. מהדיווח עולה כי לאותם בכירי מערכת הביטחון אין כל מושג לגבי היקף הזוועות המתחוללות בדרומה של ישראל. בשעה 7:43 מתפרסם דיווח לפיו "מספר מחבלים חדרו לשטח ישראל" ותושבי עוטף עזה מתבקשים להישאר בבתים.

"בכירי מערכת הביטחון יתכנסו הבוקר", הציוץ של ynet (צילום מסך)

"בכירי מערכת הביטחון יתכנסו הבוקר", הציוץ של ynet (צילום מסך)

בשעה 8:08 מדווח בערוץ על חדירות מחבלים בכמה מוקדים שונים בגבול הרצועה ועל הכרזת "מצב כוננות מלחמה". חצי שעה לאחר מכן מדווח כי השר גלנט אישר גיוס מילואים נרחב בשל היערכות למלחמה בדרום. לצה"ל לקח לפחות שעתיים עד שהחלה לחלחל ההבנה לגבי היקף האירועים בעוטף עזה ובדרום הארץ.

במשך שלוש וחצי השעות הראשונות מאז הישמע האזעקות בבוקר, קולה הרשמי של מדינת ישראל נדם. לאזרחי ישראל לא נמסר מידע רשמי מול שטף הדיווחים מהשטח של אזרחים ישראלים ושל החמאס. יואב זיתוני, הכתב הצבאי של ynet, החל לשתף סרטוני וידיאו של חמאס עם דיווח לא רשמי על מאות מחבלים שפשטו על עוטף עזה, שחלקם חזרו לעזה עם ג'יפים של צה"ל.

דוברות צה"ל נותרת בשתיקתה, וכך גם דוברות ממשלת ישראל, דוברות המשטרה ומשרד ההסברה. השטח מופקר לדיווחי זוועה בווטסאפ, בטוויטר ובפייסבוק, תמונות וקטעי וידיאו המתארים השתלטות לוחמי חמאס על ישובים, אירוע טבח במסיבת טבע, לקיחת שבויים רבים כולל תמונות של אימהות וילדים מועמסים על רכבי המחבלים ונלקחים בשבי, וקריאות רבות לעזרה של אזרחי עוטף עזה המסתתרים בבתיהם כשמחוץ לבתים נמצאים מחבלי חמאס. הדיווחים רק הולכים ומתרבים, הולכים ומתעצמים לאורך שעות היום כשמערך ההסברה הישראלי איננו מאשר או מכחיש חלק גדול מהם באופן מסודר.

למרות ההפתעה והאלם המתמשך, בדוברות יודעים לעדכן כי ל"מבצע" ניתן שם: "חרבות ברזל"

בשעה 9:50 מתפרסמת הודעת משטרת ישראל המורה לאזרחי עוטף עזה להישאר בבתים. שעות אחרי שאזרחים ישראלים נרצחו ונחטפו. הודעת דובר צה"ל הראשונה מתפרסמת בערוץ ynet בטוויטר רק ב-10:30, ארבע שעות אחרי אזעקות הבוקר הראשונות. דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי מדווח כי מעל 2,200 רקטות שוגרו מהרצועה וכי בשטח ישראל ישנם שבעה מוקדי לחימה, כולל בבסיסים וביישובים. למרות ההפתעה והאלם המתמשך, בדוברות יודעים לעדכן כי ל"מבצע" ניתן שם: "חרבות ברזל".

את החלל ההסברתי שנוצר עם היעלמותם של גופי הדוברות, לא מילא ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. רק בשעה 11:35 ניתן אות חיים מצידו של ראש הממשלה. נתניהו מפרסם בטוויטר סרטון קצר בן פחות מדקה בו הוא חושף: "אזרחי ישראל, אנחנו במלחמה".

בשעה 13:39 מתפרסמת הודעה לעיתונות של משטרת ישראל. היא כוללת אינפוגרפיקה הקוראת, תחת הכותרת "לא מסייעים לאויב", לא להעביר מידע לא מאומת, סרטונים ותמונות שמפיץ חמאס. ההודעה לא כוללת מידע רשמי על המצב, שהיה יכול להוות כלי יעיל למאבק מול שטף התמונות וקטעי הווידיאו המתפרסמים ברשתות המדיה החברתית ובערוצי חדשות בעולם הערבי ובעולם בכלל.

מתפרסמות תמונות של מוצבי צה"ל שנכבשו ודגל פלסטין מתנופף מעליהם, בסיסים נבזזים ומועלים באש, כל זאת מבלי שהדברים זוכים להתייחסות רשמית כלשהי גם תשע שעות אחרי תחילת האירועים

ראש ממשלת ישראל, שמחרים כבר שנים את ערוצי החדשות הישראלים, לא משנה ממנהגו בשל המלחמה ולא עולה לשידור. באופן סמלי, ערוץ הטלוויזיה הישראלי היחיד שנתניהו מתראיין אליו מזה שנים, ערוץ 14, כלל אינו פועל בשבת. גם ההופעה הפומבית הבאה של נתניהו, ב-14:45, אינה מסיבת עיתונאים או אפילו נאום, אלא סרטון מוקלט מישיבת הקבינט הביטחוני שמתפרסם בערוץ הטוויטר שלו.

ב-15:00 בצהריים יואב זיתוני מפרסם קטע וידיאו בו נראה דחפור חמאס ממוטט את גדר המערכת בעוטף עזה, באין מפריע. הדיווח לא כולל התייחסות של דוברות צה"ל. עוד שעתיים עוברות ומתפרסם ציוץ ובו תמונות של מוצבי צה"ל שנכבשו ודגל פלסטין מתנופף מעליהם, בסיסים נבזזים ומועלים באש, כל זאת מבלי שהדברים זוכים להתייחסות רשמית כלשהי גם תשע שעות אחרי תחילת האירועים.

אחרי שבמשך כל היום אזרחי ישראל נחשפו לדיווחים וקטעי וידיאו המראים שבויים ישראליים בידי לוחמי החמאס, רק בשעה 17:36 מתפרסם כי דובר צה"ל מודה בדבר קיומם של שבויים וחטופים, ורק בחלוף 12 שעות מהפעלת האזעקות בבוקר, עולה דובר צה"ל לשידור ישיר ראשון למסירת פרטים לציבור.

ישיבת הממשלה אחרי צאת השבת (צילום: חיים צח, לע״מ)

ישיבת הממשלה אחרי צאת השבת (צילום: חיים צח, לע״מ)

בשעה 16:25 מתפרסם כי ישיבת הממשלה נדחתה בפעם השלישית, לשעה 18:00. לפי הודעת משרד ראש הממשלה לעיתונאים, הממשלה התכנסה לבסוף לראשונה רק עשרים דקות אחרי צאת השבת, בשעה 19:10, למעלה מ-12 שעות אחרי אזעקות הבוקר שהעירו מיליונים מאזרחי ישראל, מאות ההרוגים ואלפי הפצועים בדרום.

רק בשעה 22:15 בלילה, כמעט 19 שעות אחרי האזעקות הראשונות ודיווחי החמאס השוטפים לאורך היום, מתייצב נתניהו לתת הצהרה לאזרחי ישראל. גם כאן, ללא מתן אפשרות לשאלות מצד התקשורת.

בישראל פועל גם משרד ממשלתי שלם האמון על הסברה, שהוקם רק כדי שניתן יהיה להעניק לגלית דיסטל-אטבריאן, נאמנתו של נתניהו, משרת שרה. המשרד היה לבדיחה מרגע שהוקם, בדיחה שדיסטל-אטבריאן הפכה לפארסה באמצעות לשונה המשתלחת וחוסר היכולת שלה למנות מנכ"ל למשרד.

שרת ההסברה גלית דיסטל-אטבריאן משאירה מספר טלפון (צילום מסך)

שרת ההסברה גלית דיסטל-אטבריאן משאירה מספר טלפון (צילום מסך)

למשרד ההסברה חשבון טוויטר ולו 1,338 עוקבים. מאז פרוץ המלחמה צייץ המשרד 11 ציוצים, רובם ציוץ מחדש של דובר צה"ל או סרטון של נתניהו. הציוצים המקוריים היחידים, פרי עבודתו של משרד ממשלתי שהוקצב לו תקציב של כ-100 מיליון שקל, היו שני סרטונים קצרים ובהם מונטאז' תמונות זוועה מהסוג שדוברות המשטרה ביקשה שלא להפיץ.

בשעה 15:50 פירסמה דיסטל-אטבריאן בחשבון הטוויטר שלה ציוץ המודיע על פתיחת "חמ"ל חירום" שמטרתו הפצת תכני הסברה ישראלים ומבקש מ"משפיעני רשת מהארץ ומהעולם" להתקשר למשרד. בין הגולשים שהגיבו לציוץ התמוה היו מי ששאלו מה עשתה שרת ההסברה מרגע כניסתה לתפקיד ומדוע רק בפרוץ מלחמה היא פונה לגייס משפיעני רשת למערך ההסברה הלאומי.