הרב אלי סדן הגיש תביעת דיבה נגד משה רדמן, מראשי המאבק בהפיכה המשטרית. סדן, יחד עם הרב יגאל לוינשטיין, הם מייסדי וראשי המכינה הקדם-צבאית בני-דוד שבהתנחלות עלי, המזוהה עם הזרם החרד"לי בראשות הרב צבי טאו, מנהיגה הרוחני של מפלגת נעם.

בחודש יוני האחרון התראיין רדמן בתוכנית הרדיו של ינון מגל ובן כספית בתחנת 103FM ואמר, בין היתר, כי הרב סדן היה אחד מבין כמה רבנים של הציונות הדתית "שקראו לסירוב פקודה, ליטרלי לסירוב פקודה לחיילים סדירים בהתנתקות".

סדן, באמצעות עו"ד מיכאל דבורין, טוען כי מדובר ב"שקר מוחלט" ומפנה לכתבה מאת נדב שרגאי שפורסמה ב"הארץ" בקיץ 2005, שם נכתב כי הרב סדן הכחיש פרסום לפיו הוא קורא לסרבנות.

שרגאי תיאר כיצד רבנים, ובהם מי שהיה הרב הראשי וראש ישיבת מרכז הרב, הרב אברהם שפירא, קראו לסרב פקודה כהתנגדות ליציאה החד-צדדית של ישראל מרצועת עזה, וכך גם "אנשי אקדמיה, סופרים ואנשי ציבור ורוח מן הימין".

"אולם בכל הנוגע לראשי המכינות הצבאיות", כתב שרגאי, "'חזית הסירוב' לסירוב היא בינתיים אחידה. אתמול, לשעה קלה, נדמה היה שחזית זו נסדקה. תומכי הסירוב הפיצו ידיעה ולפיה הרב אלי סדן, רבה של המכינה הצבאית בעלי (המכינה הדתית הראשונה שקמה בצה"ל) קורא לחיילי מעגל הפינוי הראשון לסרב פקודה.

אלא שסדן, כתב שרגאי, "מיהר להכחיש: 'סרבנות תפורר את צה"ל. אני מתנגד לה בכל תוקף. מי שיש לו בעיה והדבר נוגד את מצפונו, שילך וידבר עם המפקד שלו. אני בטוח שהמפקדים יגלו הבנה, ואם לא תהיה הבנה, צריך לבצע את הפקודה'".

הרב סדן טוען בכתב התביעה כי בניגוד לדבריו של רדמן, בתקופת ההתנתקות הוא "התנגד באופן מובהק לכל סרבנות שהיא". בהקשר זה מעניין לציין פרסום של הרב סדן עצמו מאותה תקופה, אוגוסט 2005, בה הדגיש כי הוא מתנגד לסרבנות מאורגנת אולם "מתיר" סרבנות אינדיוידואלית:

"אמרתי פעמים רבות, ואני חוזר ואומר- אין לנו זכות להלחם נגד החלטת הממשלה בדבר ההתנתקות ע"י סרבנות, אין לנו בכלל זכות להלחם בכח נגד החלטת הממשלה. גם אם ההתנתקות זוהי החלטה נוראה שתמיט אסון על מדינת ישראל- אנחנו מחויבים לשמור על מסגרות השלטון, ולפעול נגד ההחלטה רק באמצעים דמוקרטיים. אבל עדיין נשמרת זכותו של הפרט להיות נאמן לערכיו, ולא לבצע בעצמו מעשה שהוא בעיניו - אכזרי, לא מוסרי ולא צודק".

בהמשך הדגיש סדן כי "אין לי ספק, שאם תתפשט תופעת הסרבנות להיקפים גדולים, של חיילים ומפקדים – זה עלול לפגוע פגיעה קשה מאוד בצה"ל, וייקח שנים רבות להתאושש מזה. ולכן הבעתי דעתי פעמים רבות שצריך לעשות הכל, ממש כל מה שרק אפשר, על מנת למנוע התפשטות תופעת הסרבנות".

לפי הרב סדן כיום, קביעתו של רדמן כי תמך בסירוב פקודה בתקופת ההתנתקות היא "הוצאת לשון הרע חמורה מהזן הנחות ביותר [...] שקר גס של הנתבע אשר לא היה לו כל מקום, והוא נאמר על מנת ליתן תירוץ לנתבע להצדקת התנהגותו הנלוזה".

סדן דורש מבית-המשפט לחייב את רדמן לפצותו ב-150 אלף שקלים ולהורות לו לפרסם הבהרה בחשבון הטוויטר שלו שבה ידגיש כי הדברים שאמר אינם אמת וכי הוא חוזר בו מהם.

טרם הוגש כתב הגנה, אך רדמן הגיב לדברים ברשת החברתית טוויטר. בין היתר כתב רדמן "יהיה מעניין לשמוע את תשובותיו של הרב (שמכינתו ממומנת על ידי כספי המיסים של כולנו וידיו בכל - מהפוליטיקה, דרך גרעינים תורניים, הרבנות הצבאית ועוד…) להרבה שאלות ותהיות שעולות מהשיעורים שלו בנוגע לסרבנות, בנוגע למיזוגניה, לגזענות, לחתירה תחת הדמוקרטיה ועוד"..

52544-09-23