שורת מקבלי פרס סוקולוב לעיתונות השנה כללה, לצד דוקומנטריסטית שעבודתה בשידור הציבורי סייעה לפענח רצח שביצעו שלוחיו של רב כריזמטי, שני עיתונאים בכירים ואת חברי מערכת האתר המוקדש לסיקור הביקורתי - בין היתר שלהם ושל כלי התקשורת בהם הם עובדים. הפרס, שמעניקה עיריית תל-אביב, הוענק השבוע (10.9) בטקס בעיר.

היוצרת הדוקומנטריסטית שני חזיזה זכתה בפרס לתקשורת האלקטרונית יחד עם גיא פלג, הכתב המשפטי של חדשות 12. בפרס לעיתונות הכתובה זכו הפרשנית הכלכלית מירב ארלוזורוב מ"דה מרקר" וחברי מערכת אתר "העין השביעית" - שוקי טאוסיג, אורן פרסיקו ואיתמר ב"ז. פרס דוש לקריקטורה הוענק לקריקטוריסט חובש הכיפה שי צ'רקה.

תחושת המצור, מול שלטון שסימן את התקשורת כאויב, ליוותה את הנאומים השונים בטקס, שנערך בעיצומה של שנה העומדת בסימן קרע חסר תקדים בחברה הישראלית, ובתחילתו של שבוע שבו נערך דיון גורלי בבית-המשפט העליון שעלול להוביל למשבר חוקתי ראשון בתולדות המדינה.

נראה שלא בכדי הוענק הפרס לפלג ולארלוזורוב דווקא השנה. ארלוזורוב מיקדה השנה את כתיבתה בביקורת חריפה על שלטון נתניהו ופלג הוא ממבקריו הבולטים בחדשות 12. במקרה של פלג, הדבר בולט גם על רקע האמביוולנטיות של חברת החדשות בנוגע למלחמה על הדמוקרטיה: כוכב חדשות 12 הוא עמית סגל, אולי הבכיר בעיתונאים המזוהים עם נתניהו, והחברה קידמה והעניקה זמן מסך נרחב לדמויות כמו איתמר בן-גביר, יו"ר עוצמה-יהודית, או בועז ביסמוט, כיום חבר כנסת בליכוד.

מנכ"ל חדשות 12 אבי וייס וראש עיריית תל אביב רון חולדאי בטקס הענקת פרס סוקולוב, 10.9.23 (צילום: חנוך גריזיצקי)

מנכ"ל חדשות 12 אבי וייס וראש עיריית תל אביב רון חולדאי בטקס הענקת פרס סוקולוב, 10.9.23 (צילום: חנוך גריזיצקי)

יתכן גם שתחושת המצור היא שתרמה לאפשרות של הענקת פרס העיתונות הממסדי הנחשב ביותר לגוף תקשורת ביקורתי כמו "העין השביעית", המוצא עצמו בדרך כלל מן הצד השני של המתרס באירועים מסוג זה.

"מכיכר הדמוקרטיה בצומת קפלן-בגין – שסמוך לבית העיתונאים – ומכל הכיכרות והצמתים, נושבת אליכם רוח גבית של מאות אלפי אזרחים שאומרים לכם, העיתונאים, כמו למשרתי הציבור במערכות המשפט והממשל – אנחנו מאחוריכם", אמר מעל הבימה ראש העירייה רון חולדאי, שתיאר את תל-אביב כמבצר - במשתמע, המבצר האחרון - מול הסחף האנטי-דמוקרטי, "תמשיכו לעשות את שלכם ואנחנו את שלנו. עד שתעבור הגזירה מן הארץ האהובה של כולנו".

כשדיבר חולדאי על כך שראש הממשלה נתניהו ושר התקשורת שלמה קרעי מעוניינים לעצב את הדמוקרטיה הישראלית בסגנון האוטוריטרי של אורבן בהונגריה, נקטעו דבריו בקריאות "שקרן" מאחת היושבות בקהל. הצועקת המשיכה למלמל בקול נמוך במהלך הדברים שנאמרו בטקס, נציגה אופוזיציונית של השלטון בתוך האולם הקטן.

ראש העיר תל אביב רון חולדאי בטקס הענקת פרס סוקולוב 10.9.23 (צילום: חנוך גריזיצקי)

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי בטקס הענקת פרס סוקולוב, 10.9.23 (צילום: חנוך גריזיצקי)

רטינות שקטות, שנבלעו בקול מחיאות הכפיים התכופות, ליוו גם את הסרטונים שהוצגו באולם ובהם נשמעו הזוכים מדברים על עבודתם ועל הזכייה בפרס. ארלוזורוב התייחסה לאילן היוחסין שלה, כנכדתו של חיים ארלוזורוב. חזיזה, אחרי תיאור הרגע שבו שלוחו של אליעזר ברלנד מאשר בשיחת טלפון את הקשר לרצח ניסים שטרית לפני 30 שנה, אמרה: "קשה לעשות עיתונות שמשנה דברים, אבל צריך כל הזמן לשאוף לשם, גם אם זה לא קורה הרבה".

גיא פלג, בסרטון שהוצג בטקס, התייחס באופן ישיר לסיבה בגינה, בין היתר, נבחר לקבל את הפרס: "אני לא מחשיב את זה אומץ לב ולא חושב שצריכים לקבל פרס מיוחד על להגיד מה אתה חושב על שלטון או משטר שהם איומים ומסוכנים בעיניך", אמר והוסיף, "אבל אולי זה כן ראוי להערכה, אולי מעריכים את זה שחרף העוינות והפגיעה אתה לא מתכופף ולא מפחד, ואולי אנשים רוצים להגיד לך כל הכבוד".

פלג, כמו מנחה הטקס דני קושמרו, מגיע ממונופול החדשות בטלוויזיה של משפחת ורטהיים, שאנשיו מתמודדים השנה לא רק עם האיום של תזכיר חוק התקשורת של קרעי אלא גם עם הצמיחה ברייטינג של ערוץ 14, ערוץ התעמולה בשירות נתניהו.

חברי מערכת "העין השביעית" על קבלת הפרס (הפקה: NEXTV אבישי גולדשטיין)

טאוסיג, עורך "העין השביעית", התייחס בסרטון שהוקדש לחברי המערכת לכלי התקשורת הגדולים והמשפיעים בישראל, שחדשות 12 עומדת בראשם. כלי התקשורת הללו, טען, "לא ממלאים את התפקיד שהם אמורים למלא במדינה דמוקרטית. הם מושחתים, הם פועלים לפי אינטרסים זרים, בשביל הבעלים שלהם במקום למען הציבור. העיתונאים שלהם מקדמים את עצמם במקום לעסוק במקצוע".

הביקורת החריפה נשמעה ללא תגובה באולם ובו עיתונאים ישראלים ובני משפחותיהם, אם מתוך נימוס, הסכמה או אותה תחושת מצור ההופכת לרגע גם מבקרים - לשותפים לצרה, ואולי אפילו למי ששווה להקשיב לדבריהם. מאוחר יותר, על כל פנים, לאחר שהסתיים הטקס, הביע מו"ל "הארץ" עמוס שוקן את מחאתו על תיוגה של כלל התקשורת הישראלית כמושחתת, בפני מי שהיה מוכן להאזין.

"עם כל זה, יכול להיות גרוע יותר", המשיך טאוסיג בסרטון שהוקרן באולם. "מה שקורה בשנים האחרונות הוא שאנחנו רואים לנגד עינינו תקשורת חדשה, שהמחויבות שלה, אפילו מהפה לחוץ, היא לא לאמת, לא לעובדות, לא לדבר אמת לכוח, לא לבקר את הממסד. הקריטריון הוא אחד, נאמנות למנהיג, למפלגה, למחנה".

לדבריו, "עיתונות שלא רואה את עצמה מחויבת לערכים עיתונאיים - זה לא מזיז לה שאתה מוצא שהיא לא מילאה את אותם ערכים. זה לא אכפת להם שאתה כותב שהם משקרים או מסיתים. לכן האתגר מספר אחת שלנו היום הוא באיזה כלי ביקורת להשתמש מול תקשורת שאין לה ערכים עיתונאיים".

הקריקטוריסט שי צ'רקה מקבל את פרס סוקולוב, 11.9.23 (צילום: חנוך גריזיצקי)

הקריקטוריסט שי צ'רקה מקבל את פרס סוקולוב, 11.9.23 (צילום: חנוך גריזיצקי)

לצד פרסי סוקולוב, חולק בטקס גם פרס דוש לקריקטורה. הזוכה השנה היה שי צ'רקה, המפרסם באופן קבוע בעיתון הדתי-לאומי "מקור ראשון". "מה שבאמת מטריד אותי היום זה ההתפוררות החברתית שלנו, וזה מה שאני מנסה בעיקר לבטא בקריקטורות בתקופה הזאת", אמר. "בדרך כלל יש בקריקטורה את הצד המחודד יותר שמדבר על המציאות, ובמצב שלנו היום פתאום יש תחושת אחריות מאוד גדולה שגורמת לי להירתע מהתפקיד הזה של הקריקטורה, כי היא עלולה להיות מלבת שנאה, וזה הדבר האחרון שחסר פה".

בסופו של הערב, נאמה בשם הזוכים ארלוזורוב, שמתחה גם היא ביקורת, מרומזת, על חדשות 12 והמנהג לעטר את הפאנלים הפוליטיים בנציגיו של נתניהו: "יש לי בעיה עם ההתקרנפות של המקצוע שמגיעה לשיא בטלוויזיה, שם יש ניסיון להציג איזון. בשם עיקרון זה הם נטשו את העיקרון הבסיסי - החתירה לאמת. כן, יש דבר כזה שנקרא אמת מקצועית, מבוססת נתונים ועובדות. החתירה אליה היא המבדילה בין עיתונאי לפייק".

לצד זאת הוסיפה ארלוזורוב כי "בחודשים האחרונים אני מתמלאת בתקווה כשהמקצוע שלנו עבר החייאה. העיתונות העברית קמה לתחייה. אני רואה מגישים מתעקשים לעמוד על העובדות ומסייגים אמירות מתלהמות ולא מבוססות. זה מזכיר לי למה אנחנו דבקים במקצוע - כי אנחנו שומרי סף".

"תקשורת", סיכם טאוסיג את דבריו בסרטון, "היא הדבר שמחבר את החברה שלנו, בלעדיו אין דמוקרטיה. כשהוא לא עובד - שום דבר לא עובד, ואנחנו כאן בשביל לבקש 'אחריותיות', אין לזה מילה בעברית, משומרי הסף".