חברי מערכת "העין השביעית", שוקי טאוסיג, אורן פרסיקו ואיתמר ב"ז, הם הזוכים בפרס סוקולוב לעיתונות כתובה של עיריית תל-אביב. זהו פרס סוקולוב הראשון שניתן לעיתונות העצמאית.

יחד עם מערכת "העין השביעית" זכתה בפרס גם עיתונאית "דה מרקר" מירב ארלוזורוב. בפרס לעיתונות אלקטרונית זכו כתב המשפט של חדשות 12, גיא פלג, והיוצרת התיעודית שני חזיזה, שסרטיה שודרו בתאגיד השידור הציבורי.

"בשלושת העשורים שחלפו מאז הקמתו סיפק 'העין השביעית' את הבמה המרכזית לדיון מעמיק, ביקורתי ובלתי תלוי בתקשורת הישראלית – על הישגיה ועל חולייה, על אודות מה שראוי לשבח ועל אודות מה שמצריך שינוי עמוק", נכתב בנימוקי ועדת הפרס.

"בין ההישגים הרבים של 'העין השביעית' ניתן למנות, בין השאר את התיעוד המתמשך של התפשטות הפרסום הסמוי בעיתונות הישראלית, את הסיקור המקיף של משפט המו"לים ואת תחקיר 'שיטת ידיעות אחרונות' חסר התקדים.

"'העין השביעית' נמצא שם תמיד בכדי להצביע על האופן הלא תמיד מספק שבו התקשורת הישראלית מתווכת את המציאות לציבור ולחשוף בפני צרכני התקשורת את המהלכים הנסתרים שמתרחשים מאחורי הקלעים ומעצבים את תכני, היקף ומסגור הסיקור של המציאות הישראלית.

"'העין השביעית' נוסדה ב-1996 ע"י עוזי בנזימן במכון הישראלי לדמוקרטיה, והיא כלי התקשורת העצמאי הוותיק בישראל", מסר שוקי טאוסיג, עורך "העין השביעית", "ב-2015 התחלנו לפעול במסגרת עמותה שהקמנו, וחמש שנים אחר כך חברנו ל'שקוף' ומאוחר יותר גם ל'מקום הכי חם בגיהנום', כך שאנחנו כעת גם כלי התקשורת העצמאית הגדול ביותר בישראל.

"'העין השביעית' פועלת כגוף ללא מטרות רווח, הממומן על-ידי תרומות קטנות מהציבור הרחב. מודל ייחודי זה מבטיח עצמאות מירבית וחוסר תלות במו"לים, במפרסמים או בשלטון. אנחנו מודים לעיריית תל-אביב ולחברי ועדת הפרס על ההכרה בעיתונות העצמאית, שזו לה הפעם הראשונה לקבלת פרס סוקולוב, ואני בטוח שלא האחרונה.

"לקבלת הפרס משמעות נוספת מבחינתנו, שכן 'העין השביעית' שונה מכל כלי תקשורת אחר בכך שהיא מפנה את מבטה פנימה, אל התקשורת עצמה, על מנת לסקר אותה באופן ביקורתי ולא מתפשר. לכן, קבלת פרס סוקולוב, אות הכבוד הגבוה ביותר של הממסד התקשורתי בישראל, מעידה על הכרת אותו ממסד בחשיבות החיונית של ביקורת עצמית".

החיים עצמם

כאמור, לצד מערכת "העין השביעית" זכתה בפרס גם הפרשנית הוותיקה מירב ארלוזורוב. "מבכירות הפרשניות והפרשנים בישראל", כתבו עליה השופטים "בטורים כלכליים שהיא כותבת לאורך שנים, שומרת ארלוזורוב על עומק עיתונאי מגובה בנתונים ומידע שיש בו כדי לחדש לציבור ולתווך לו באופן נגיש את המציאות היומיומית.

"ארלוזורוב הייתה מראשוני המעלים על סדר היום הציבורי את מה שמכונה 'החיים עצמם' והיא מרבה לעסוק בבעיות הקשורות בדמוגרפיה, תעסוקה, כלכלת חינוך, כלכלת בריאות ותחרות בתחום הבנקאות. כל אלה זוכים אצלה לחשיפה חסרת תקדים וזוכים לטיפול מתמשך ובלתי מתפשר הדוחף לשינויים של ממש שיש בהם כדי לשפר את איכות השלטון והחיים בישראל בכלל".

חברי ועדת הפרס הם העיתונאים גל גבאי (יו"ר),יפעת גליק ואוהד חמו, והפרופסורים אורן מאיירס וליאת שטייר-לבני.

על גיא פלג, הזוכה בפרס סוקולוב לעיתונות אלקטרונית, כתבו השופטים כי הוא "מהעיתונאים הבולטים והמשפיעים בישראל", מי ש"חשף וחושף פרשיות משפטיות שטלטלו ומטלטלות את המדינה. בין השאר חשף את הקלטות בנימין נתניהו, את תמלילי עד המדינה ניר חפץ בפרשת המעונות, את פרשת ההסתבכות של אפי נווה בנתב"ג ואת הקלטת שהביאה להעמדתו לדין של ח"כ דוד ביטן.

"פלג מסקר את מערכת המשפט מאז 2007. באומץ לב ובמקצוענות, ללא רתיעה, הוא מתעמת עם אישי ציבור ועם פרקליטים בידיעות שהוא מפרסם מתוך מערכת המשפט ובשידורים חיים באולפן. להישגים שלו בעבודתו העיתונאית יש מחיר: הוא תויג כאויב ראש הממשלה ונאלץ לספוג איומים יומיומיים על חייו ועל חיי בני משפחתו וחרפות וגידופים ברשת החברתית".

על שני חזיזה, שזכתה גם היא בפרס סוקולוב לעיתונות, כתבו השופטים: "עבודתה של שני חזיזה היא לב לבה של העשייה העיתונאית. בעבודה דוקומנטרית מעמיקה, פרי תחקיר משובח וחכם, הצליחה חזיזה לפתור פרשת רצח בת 30 שנה. בסרטה 'רב הנסתר – סיפורה של קהילת שובו בנים', שרטטה חזיזה דיוקן מלא ומעמיק של קהילה סגורה של הרב אליעזר ברלנד, שהורשע בעבירות מין מרובות. בעקבות הסרט, פתחה המשטרה את התיק מחדש, עצרה חשודים ואף הגישה כתבי אישום. מעטים העיתונאים שזוכים בכך, בשנות קריירה רבות.

"גם 'פולארד', הסדרה שהפיקה ואף השתתפה בכתיבת התסריט שלה, היתה פרי תחקיר מעמיק, שהוכיח יכולת ראויה להערכה להגיע לחומרים ארכיונים נדירים, ולא פחות מכך, להביא מרואיינים, אנשי מפתח בפרשת פולארד, שהסתיימה עם תפיסתו והרשעתו של ג'ונתן פולארד, יהודי-אמריקאי, בריגול לטובת ישראל. עבודתה של חזיזה, מראשית דרכה, כתחקירנית, מצביעה על התפתחות מקצועית מרשימה. וכאן, חשוב לציין, ששתי הסדרות תחקיר אלה שודרו בתאגיד השידור הציבורי 'כאן 11', שמוכיח עצמו כבית ליצירה דוקומנטרית עשירה ועשייה עיתונאית בלתי מתפשרת".

חברי ועדת הפרס הם העיתונאים נחום ברנע (יו"ר), תמי ליטני, רוני לינדר וענת סרגוסטי, ופרופ' פול פורש.

"עיריית תל-אביב-יפו מעניקה את הפרס ע"ש נחום סוקולוב, כדי לעודד עיתונאים שהצטיינו בעבודתם העיתונאית והטביעו את חותמם על העיתונות הכתובה והתקשורת האלקטרונית – טלוויזיה ורדיו, וכן לציין תחקירים וכתבות עומק שנעשו בשנתיים שקדמו להענקת הפרס, התאפיינו בחשיבות ציבורית מיוחדת וביטאו מצוינות עיתונאית", נכתב בהודעה לעיתונות של עיריית תל-אביב.

גובה הפרס עומד על 18 אלף שקל, והוא יחולק בטקס במרכז עינב ב-10 בספטמבר.