העיתונאי אמיר זוהר, מו"ל אתר "פוסטה", ישלם כ-7,500 שקלים לצלם בגין הפרת זכותו המוסרית, כך פסק לאחרונה בית-המשפט. הפיצוי נובע בין היתר ממחיקת פני מצולמת שלדברי זוהר נעשתה דווקא כאמצעי זהירות, כדי שלא תזוהה עם תוכן הכתבה שבה הופיע התצלום.

בספטמבר 2021 פורסמה באתר פוסטה כתבה תחת הכותרת "המשטרה ואמנות אחזקת האופנוע של מזוהה עם ארגון פשע מרמת גן". לכתבה צורף תצלום של אופנוען ודוגמנית שפניה מחוקים ותחתיו הכיתוב: "צילום מתוך עמוד הפייסבוק של MC מוטורס".

הצלם גלב סמירנוב טען, באמצעות עו"ד אביתר שומר, כי הוא צילם את התצלום וכי זה פורסם בלא רשותו. עוד קבל על כך שהתצלום נחתך כך שרק אופנוען אחד מופיע מבין השניים בתצלום המקורי וכן כי במקור פניה של הדוגמנית אינם מחוקים. סמירנוב דרש פיצוי בסך 35 אלף שקלים וצו המורה לאתר שלא לפרסם את תצלומיו.

התצלום נשוא התביעה כפי שהופיע במקור באתר "פוסטה" (צילום מסך)

זוהר טען, באמצעות עו"ד רון לוינטל, כי אנשי בית העסק שבמרכז הכתבה הפנו את אתר "פוסטה" לתצלומים שבעמוד הפייסבוק של העסק. בתחתית התצלום אמנם הופיע הקרדיט SMIRNOV PRODUCTION, אך באתר הסיקו כי מדובר בהפקת פרסום ועל כן נתנו קרדיט לבית-העסק בלבד. עוד טען זוהר כי עם פנייתו הראשונית של סמירנוב נוסף שמו לקרדיט בכיתוב התצלום וכי מחיקת פני הדוגמנית נבעה מרצון שלא תשויך בטעות לתוכן הכתבה.

השופטת אביגיל פריי מבית-משפט השלום ברמלה קיבלה את התביעה. בפסק-דינה היא מציינת כי סמירנוב העיד שצילם את התצלום בהפקה למגזין "מוטו" בלא שקיבל כל תמורה ומתוך אהבתו לתחום האופנועים בלבד. בנוסף קבעה כי זוהר הוכיח את גרסתו לפיה קיבל אישור מבעלי-בית העסק לעשות שימוש בכל תצלום שמופיע בדף הפייסבוק שלהם, ללא מגבלה. לפיכך נקבע כי מגזין "מוטו" הוא בעל זכויות היוצרים בתצלום, ולא הצלם סמירנוב.

עם זאת, השופטת קבעה כי טשטוש פני הדוגמנית "בוצע באופן גס, שיש בו כדי לפגוע באומנותיות הצילום". על כן קבעה כי זוהר הפר את זכותו המוסרית של סמירנוב וחייבה אותו לפצות את הצלם ב-5,000 שקלים בתוספת 2,650 שקלים עבור שכר-טרחת עורך-דין. עוד חייבה השופטת את זוהר להסיר את התצלום מאתר "פוסטה".

28794-11-21

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 354KB)