עו"ד טלי גוטליב, חברת כנסת מהליכוד, קראה לשר התקשורת להפסיק את שידורי ערוצי הטלוויזיה המרכזיים בישראל, מלבד ערוץ 14 המשדר דרך קבע תעמולה בשירות הליכוד ויו"ר הליכוד, ראש הממשלה בנימין נתניהו.

גוטליב, שלפני שנבחרה לכנסת היתה ידועה כמגינה על חשודים באונס, צייצה את הדברים בחשבון הטוויטר שלה היום (14.5) על רקע המבצע הצבאי ברצועת עזה ("מבצע מגן וחץ"). גוטליב, שזו לה הקדנציה הראשונה בכנסת, קראה לשר התקשורת לצנזר את התקשורת המרכזית בישראל מכוח הוראות החירום בחוק הבזק.

"לשר התקשורת יש סמכות להפסיק שידורי תקשורת בעת מצב מיוחד ובעת חירום בעורף כפי שהכריזה הממשלה", צייצה חברת הכנסת מהליכוד, "אדוני השר זה הזמן להשתיק את שידורי 11, 12, 13 במסגרת סמכותך לפי ס. 13 לחוק הבזק. בשנאה ובשקרים ובפגיעה בחוסן הלאומי ע"י ערוצי תקשורת תועמלניים ופוגעניים משיבים באופן היחיד שהם יבינו".

במציאות, סעיף 13א' בחוק הבזק (חוק התקשורת, בשמו הנוכחי), אינו מתייחס לשידורי חדשות אלא לתשתיות תקשורת, אולם בין אם ניתן לפרש את הסעיף כך או אחרת, כמובן שהעניין בציוץ של חברת הכנסת אינו איכות השכלתה המשפטית. השימוש בנימוקים ביטחוניים על מנת לצנזר תקשורת ביקורתית נפוץ מאוד במשטרים דיקטטוריים ברחבי העולם, והקריאה של גוטליב היא עדות ישירה להלכי רוח דיקטטוריים במפלגת השלטון בישראל.

הציוץ הפשיסטי של חברת הכנסת טלי גוטליב

הציוץ הפשיסטי של חברת הכנסת טלי גוטליב

הציוץ ספג ביקורת, גם מצד אנשי תקשורת תומכי נתניהו כאראל סג"ל ועקיבא ביגמן. שר התקשורת שלמה קרעי, אליו הופנה הציוץ, הגיב בציוץ משלו. הוא שלל את עמדתה של עמיתתו לסיעה וכתב כי "לא הייתי רוצה לחיות במדינה שבה שר התקשורת או הממשלה סוגרים ערוצים שמבקרים אותם", אולם המשיך באותו קו של הסתה כלפי התקשורת שאינה תומכת עיוורת של השלטון והוצאתה מחוץ לגדר כמי שמסייעת לאויבי המדינה ("חוצים את הגבול ולעיתים מבלבלים בין אויב לאוהב").

זהו הקו שהנחיל נתניהו לתומכיו, שקרעי וגוטליב הם מנציגיהם הקולניים ביותר. למעשה, קרעי עצמו, מיד עם כניסתו לתפקיד, הצהיר כי הוא מעוניין לחסל את השידור הציבורי (המשדר בין היתר בערוץ 11) ובהמשך אמר במפורש כי הוא מתכוון להתעלם מחוק השידור הציבורי ולהשתלט על שידורי החדשות בתאגיד השידור.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התקשורת ד"ר שלמה קרעי, 27.3.2023 (צילום: יונתן זינדל)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התקשורת ד"ר שלמה קרעי, 27.3.2023 (צילום: יונתן זינדל)

בסופו של דבר, גם אם גוטליב חצתה קו אדום גם בקרב הימין הביביסטי, מדובר בניצחון לערכים שנתניהו מנחיל בעקביות בציבוריות הישראלית בשנים האחרונות, הנובעים מתפיסת עולם דיקטטורית. ההתנערות של אנשי תקשורת מהימין לא הביאה את גוטליב לחזור בה: הציוץ שלה, אותו לא מחקה, זכה לחשיפה אדירה (מעל 700 אלף צפיות) והיא זכתה בגינו לחשיפה נאה גם בתקשורת ולראיונות בהם חזרה על המסר ללא ביקורת.

הרחבת גבולות השיח כך שיכלול עוד ועוד היגדים וקביעות מתסיסות, גזעניות ופשיסטיות היא חלק מפרויקט מתמשך של משפחת נתניהו, מאז בחירות 2015, שאחד מנשאיו הבולטים הוא יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. עם השנים הצטרפו אליו גם חברי כנסת מהשוליים של הליכוד וכיום גם כאלה הנושאים במשרות שרים. התרגיל: שחרור לאוויר של אמירה פרובוקטיבית, כזו שבעבר היתה נחשבת דבר מה "שלא ייאמר". אם התגובה קשה, מתנערים. אם היא רפה - ממשיכים בהפצה. כך או כך, סוס ההסתה והשנאה כבר יצא מהאורווה.