ערוץ 14 ישלם הוצאות בסך 24 אלף שקלים לערוץ 12, עיריית ירושלים וגורמים אחרים, אחרי שהערוץ חזר בו מעתירה שהגיש ברגע האחרון.

ביום חמישי האחרון פנתה חברת ערוץ יהודי ישראל בע"מ, מפעילת ערוץ 14, לבית-המשפט המחוזי בירושלים בדרישה שיוציא צו שחייב את עיריית ירושלים והחברה העירונית אריאל להסביר מדוע לא יאפשרו לערוץ לשדר מחר (ב') את אירוע ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל שמתקיים כמדי שנה בבריכת הסולטן, ומופק על-ידי ערוץ 12.

על משיבי העתירה נמנתה גם חברת שידורי קשת בע"מ, מפעילת ערוץ 12, שנבחרה לשדר את האירוע. בין ערוץ 14, התומך באופן נלהב בראש הממשלה בנימין נתניהו ומשמש למעשה זרוע תעמולה של יו"ר הליכוד, לערוץ 12, המסקר בביקורתיות את ניסיון ההפיכה המשטרית של ממשלת נתניהו הנוכחית, שוררת תחרות שהפכה לאחרונה לצמודה יותר, עם הזינוק שחל בשיעורי הצפייה של ערוץ 14.

בעתירה של ערוץ 14, שהוגשה באמצעות עורכי-הדין יגאל דנינו ושרית בר, נטען כי לפני כארבעה חודשים ביקשו נציגי הערוץ מנציגי עיריית ירושלים לשדר את האירוע בשידור חי, אולם לא נענו. רק כמה ימים קודם להגשת העתירה, טענו בערוץ, נודע להם מפרסום של העירייה שגם השנה ישודר האירוע בערוץ 12.

"מדובר בהליך הפוגע בחופש הביטוי והעיתונות, ובהליך שנעשה במחשכים, בלא הליך פומבי, תחרותי ושוויוני כנדרש לפי כל דין לרבות דיני המכרזים", טענו בערוץ 14. עוד טענו כי החלטת העירייה והחברה העירונית אריאל "להפקיע את שידור האירוע, למסחר אותו לידי חברה פרטית, ולתת אותו באופן בלעדי בידי ערוץ טלוויזויה אחד, סותרת את ערך השיתוף וההנגשה לכולם שבבסיס יום הזיכרון, ובכך הם פועלים בניגוד לחוק הזיכרון ולאינטרס הציבורי".

בעירייה ובחברה העירונית אריאל טענו בתגובה, באמצעות עו"ד שגיא תירוש, כי יש לדחות את העתירה על הסף בגין שיהוי ניכר בהגשתה. לפי העירייה, בערוץ 14 נמצאים איתם בקשר שוטף, כולל הפקת שידורי יום ירושלים בתשלום, והגשת הצעות להפקת שלל אירועים אחרים. לפיכך, בערוץ ידעו כבר מזמן על הפקתו ושידורו של הטקס בערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל.

מעבר לכך טענו כי חברת אריאל פרסמה קול קורא לקבלת הצעות להפקת הערב, וכי חברת כפיים הפקות שנבחרה היא שבחרה בקשת 12 כבר בחודש פברואר ומאז עמלות השתיים על הפקת האירוע. ממילא, טענו, לא מדובר באירוע ממלכתי ועל כן אין כל פגיעה בחוק יום הזיכרון. "העותרת פשוט איחרה את המועד להגשת הצעה במסגרת 'קול קורא'", טענו בעירייה, "ועתירתה, לרבות בקשה זו, אינה אלא מנהגו של 'היורה צרורות ארוכים בחשיכה שמא יפגע במשהו'".

בתגובת קשת, שהוגשה באמצעות עורכי-הדין יגאל קווה וזהר בן-דור, העלה ערוץ 12 טענות דומות לאלה של העירייה. בין היתר נטען לשיהוי חריף בהגשת העתירה וכי לא מדובר באירוע ממלכתי אלא במופע תרבות של רשות מקומית.

"לא ייתכן כי יתאפשר לערוץ 14 לשדר בשידור ראשון משדר של מתחרה ישירה שלה - קשת, אשר השקיעה במופע מאמצים רבים, שהאמנים המופיעים בו הסכימו להשתתף בו בהסתמך על השידור הראשוני בקשת, שמנחה אותו מר עופר חדד שמופיע מדי יום בשידורי ערוץ 12, ואשר יתקיים בעוד ימים בודדים בלבד", נכתב בתגובת ערוץ 12.

"מובן שקשת לא הייתה משקיעה מאמצים ולא היתה משדרת כלל משדר המשודר קודם לכן בערוץ אחר ובמקרה שכזה, יגרמו לקשת נזקים רבים בשים לב למשאבים שהושקעו על ידה זמן רב מראש, לרבות פגיעה בלוח השידורים שלה", נכתב עוד בתגובת הערוץ.

בפתח הדיון שהתקיים היום (23.4) בבית-המשפט המחוזי בירושלים הציעה השופטת תמר בר-אשר לערוץ 14 למשוך את עתירתו בשל השיהוי הרב שבו הוגשה, אולם בערוץ דרשו לקיים דיון לגופו של עניין.

עו"ד דנינו, בא כוחו של ערוץ 14, טען כי העירייה התייחסה בעצמה לאירוע כאל אירוע ממלכתי וביסס זאת על העובדה שאחד מתנאי הסף היה ש"הבמאי יהיה עם ניסיון". בקשת הסבירו כי הם מכינים את האירוע חודשים מראש ולא יתכן לקבל החלטה על השידור יממה לפני המועד. "לבוא ולהגיד פתאום נודע לנו, זה מעליב את האינטליגנציה", טען בא כוח ערוץ 12 עו"ד קווה, "אנחנו לא יודעים בכלל אם יש לו את היכולת לשדר את זה".

לאחר שהשופטת בר-אשר המליצה בשנית לערוץ 14 למשוך את העתירה, הערוץ נענה אך ביקש שלא יחויב בהוצאות. המשיבים לעתירה דרשו הוצאות. השופטת נענתה לבקשתם.

"אכן קיים נוהג שלפיו במקרים רבים עותר החוזר בו מעתירתו אינו מחויב בתשלום הוצאות המשיב", כתבה השופטת. "עם זאת, בנסיבות הנדונות דובר במצב חריג מאד, אשר חייב את המשיבות להיערך להגשת תגובה ולהתייצב לדיון בהתראה קצרה מאד, תוך עירוב גורמים רבים מטעם כל אחת מהמשיבות, לרבות גורמים בכירים, בעוד שמדובר בסוף שבוע ומחוץ לשעות העבודה המקובלות ובעוד שחלק מאותם גורמים עסוקים מאד בימים אלו, במיוחד בהיותם אלו האחראים על הפקת המופע הנדון".

למרות זאת, החליטה השופטת לחייב את ערוץ 14 לשלם הוצאות סמליות ביחס לעלות הליכים משפטיים: 8,000 שקלים הוצאות לעירייה ולחברה העירונית, 8,000 שקלים נוספים לחברת ההפקה כפיים ו-8,000 שקלים גם לחברת קשת.

35220-04-23