משרד המשפטים העביר לאחרונה לגופי האכיפה בישראל את פניית האגודה לזכויות האזרח בנוגע להפרת חוק לכאורה של שורת כלי תקשורת, אשר פרסמו פריטי קטינים שנחשדו בטרור. במקביל העביר משרד המשפטים את הפנייה למועצת העיתונות, שהחליטה לדון בהפרות לכאורה של תקנון האתיקה.

בפברואר השנה פנתה האגודה לזכויות האזרח, באמצעות עו"ד טל חסין, ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה כדי שזו תפעל לאלתר נגד "הפרת החוק השיטתית המתבטאת בפרסום שמותיהם, תמונותיהם ופרטים מזהים נוספים של קטינים המעורבים בפלילים". ברקע המכתב שורה של פרסומים בכלי תקשורת שונים על קטין פלסטיני בן 13 שנחשד בהריגת סמ"ר אסיל סוואעד במחסום שועפאט.

סעיף 24(א) בחוק הנוער (טיפול והשגחה), הזכירו באגודה, קובע כי מי שיפרסם "שמו של קטין או כל דבר אחר העשוי להביא לידי זיהויו של קטין, בין על ידי כלל הציבור ובין על ידי סביבתו הקרובה, או לרמוז על זיהויו כאמור, בין באמצעות פרסום של קולו, דמותו, כולה או חלקה, סביבתו או דמויות הקרובות לקטין, ובין בדרך אחרת", בין היתר בנסיבות שיש בהן "לייחס לקטין עבירה", עונשו מאסר של שנה אחת או קנס בסך של עד 226,000 שקלים.

כמה שבועות קודם לכן, על רקע מעצרו של קטין פלסטיני אחר בן 13, שנחשד בביצוע פיגוע ירי בעיר-דוד ושפרטיו פורסמו אף הם על ידי שורה של כלי תקשורת, פנתה האגודה לזכויות האזרח למועצת העיתונות בדרישה כי תרענן את האיסור בחוק בנוגע לפרסום פרטיהם של קטינים החשודים בפלילים.

האגודה לזכויות האזרח: "לא ייתכן שהוראות החוק אשר ממולאות בקפידה כשמדובר בנוער יהודי עובר חוק, למשל נוער הגבעות, יישכחו כליל כשמדובר בבני נוער פלסטיניים"

השבוע התקבלה במשרדי האגודה תשובת משרד המשפטים. עו"ד יפעת רווה מהמחלקה הפלילית במשרד הודיעה לאגודה לזכויות האזרח כי המשרד העביר את הפנייה לפרקליטות המדינה, לשב"כ, למשרד לביטחון פנים ולמשטרת ישראל. כמו כן הודיעה עו"ד רווה כי במשרד המשפטים פנו פעם נוספת למועצת העיתונות "בדבר הצורך בריענון הוראות החוק בנושא".

ממועצת העיתונות עדכנו את האגודה לזכויות האזרח כי בעקבות פנייתם המשנה ליועצת המשפטית במועצה החליט על הקמת הרכב מותב בית-הדין לאתיקה לדון בהפרות לכאורה של התקנון. כיוון שבפנייה המקורית של האגודה למועצת העיתונות הוזכרו הפרות לכאורה ב"ישראל היום" וב"ידיעות אחרונות", במועצת העיתונות הודיעו כי ידונו במקרים של שני העיתונים. עוד הוסיפו כי פנייתם לעיתונים לא הולידה תגובה.

בעקבות המענה מסרה עו"ד טל חסין מהאגודה לזכויות האזרח: "לא ייתכן שהוראות החוק אשר ממולאות בקפידה כשמדובר בנוער יהודי עובר חוק, למשל נוער הגבעות, יישכחו כליל כשמדובר בבני נוער פלסטיניים. גם היום, חודשים אחרי שפנינו בנושא, שמו ותמונתו של בן ה-13 מסילוואן מרוחים באתרים של כלי תקשורת שונים, לצד שמם של נערים פלסטינים נוספים החשודים במעורבות בפיגועים.

"יש רציונל ברור לאיסור החוקי על פרסום זהותם של קטינים החשודים בפלילים, ועל ניהול הדיון בעניינם בדלתיים סגורות. הוראות חוק אלה נועדו להגן על הקטינים ובני משפחותיהם מפני סטיגמה ומעשי נקמה, ולהגביר את סיכויי השיקום של הנערים לאחר ריצוי עונש. אני מקווה שבמועצת העיתונות יתעשתו ויעמיקו בבירור".