כלי תקשורת מרכזיים בישראל ממשיכים לפרסם, בניגוד לחוק לכאורה, את פרטיהם של קטינים פלסטינים החשודים בביצוע פיגועים.

בחודש שעבר פנתה האגודה לזכויות האזרח למועצת העיתונות, אחרי ששורה של כלי תקשורת פרסמו את פרטיו של בן 13 החשוד בביצוע פיגוע בעיר-דוד. מאז ועד היום, מועצת העיתונות שבראשות שופט העליון בדימוס חנן מלצר לא הגיבה לפנייה. לאור זאת, ולאור פרסומים נוספים העומדים לכאורה בניגוד לחוק, פנתה בשבוע שעבר האגודה לזכויות האזרח ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בדרישה כי תפעל להפסקת הפרות החוק.

סעיף 24(א) בחוק הנוער (טיפול והשגחה) קובע כי מי שיפרסם "שמו של קטין או כל דבר אחר העשוי להביא לידי זיהויו של קטין, בין על ידי כלל הציבור ובין על ידי סביבתו הקרובה, או לרמוז על זיהויו כאמור, בין באמצעות פרסום של קולו, דמותו, כולה או חלקה, סביבתו או דמויות הקרובות לקטין, ובין בדרך אחרת", בין היתר בנסיבות שיש בהן "לייחס לקטין עבירה", עונשו מאסר של שנה אחת או קנס בסך של עד 226 אלף שקל.

"הוראות חוק אלה נועדו להגן על הקטינים ובני משפחותיהם מפני סטיגמה ומעשי נקמה, ולהגביר את סיכויי השיקום של הקטין לאחר ריצוי עונשו", מזכירה עו"ד טל חסין מהאגודה לזכויות האזרח במכתב ששיגרה ליועמ"שית. בהמשך היא כותבת: "אופיה הלאומני של העבירה וזהות החשוד בה אינם משחררים [את כלי התקשורת] ממחויבויותיהם מכוח חוק, ואינם מהווים הצדקה להפרת האיסור".

ביום שני האחרון נהרג סמ"ר אסיל סוואעד כשנדקר במחסום שועפאט בידי נער בן 13. שורה של כלי תקשורת פרסמו את שמו של הנער, ובהם "מעריב", ערוץ 7, ynet, "סרוגים", ערוץ 14, ו"חרדים 10".

במהדורה המרכזית של "חדשות 13" הסתפקו בהצגת תצלומו לצד תצלומי עוד שני קטינים פלסטינים שנחשדו בביצוע פיגועים, אך לא ציינו את שמם. במהדורה המרכזית של כאן 11 פרסמו את שמו יחד עם עוד קטין פלסטיני החשוד בביצוע פיגוע אך הקפידו לא להציג את פניהם.

ב"ישראל היום" ובמהדורה המרכזית של "חדשות 12" פרסמו לצד שמו של הקטין גם את תצלומו ואילו ב"ידיעות אחרונות" פורסמה ידיעה תחת הכותרת "ילדים, מחבלים" שכללה את שמותיהם של שני הקטינים שחשודים בביצוע פיגועים בשבועות האחרונים וכן את תצלומו של אחד מהם.

"ידיעות אחרונות", ynet, "ישראל היום", "מעריב", "סרוגים" וערוץ 7 פרסמו גם בחודש שעבר את שמו של הקטין שנחשד בפיגוע, וחלקם גם את תצלומו, כך שמדובר לכאורה בהפרה שנייה של החוק בתוך זמן קצר. פנייה לתגובה מטעם "העין השביעית" נשלחה אל כלי התקשורת הללו בעקבות ההפרה הראשונה בחודש שעבר, כך שבמערכות שלהם אמורים היו להתרענן בהוראות החוק.

באגודה לזכויות האזרח מזכירים במכתבם לבהרב-מיארה כי גם בשנת 2015 פרסמו כלי התקשורת בישראל את פרטיהם של קטינים פלסטינים שנחשדו במעורבות בפיגועים או ביצעו אותם, וכי האגודה פנתה אז למועצת העיתונות, היועמ"ש ופרקליט המדינה. בעקבות זאת הורה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דאז עו"ד רז נזרי למועצת העיתונות, יועמ"ש המשטרה ויועמ"ש השב"כ לחדד את הוראות החוק ולהדגיש את החובה לעמוד בהן.

"לעת עתה, החליט היועץ המשפטי לממשלה, בנסיבות העניין הכוללות, שלא לפתוח בחקירה בגין הפרות אלה", כתב אז עו"ד נזרי במכתב ששיגר בעקבות תלונת האגודה. "[...] אציין כי ככל שהפרות מעין אלה יחזרו על עצמן, לא מן הנמנע כי במקרים הבאים יוחלט לפתוח בחקירה".

במכתב לבהרב-מיארה מבקשת ממנה האגודה לזכויות האזרח "להורות לכלי התקשורת להקפיד על איסור פרסום פרטים מזהים של קטינים החשודים בפלילים או מעורבים בהם, לפני שהתופעה הפסולה, הבלתי חוקית, תשתרש ותהפוך לנורמה".

מכאן 11 נמסר בתגובה: "מדובר בטעות ואנו מתנצלים עליה. התקלה תוקנה לאחר פנייתכם". עורך "חרדים 10" דוד רוטנברג מסר בתגובה כי שמו של המחבל פורסם כש"עורך תורן טעה בחוסר שימת לב בשעת לילה מאוחרת במיוחד", וכי בעקבות פניית "העין השביעית" נמחק השם.

כל יתר כלי התקשורת לא מסרו תגובה או שמסרו שלא יגיבו.

* * *

לעיון במכתב האגודה לזכויות האזרח

להורדת הקובץ (PDF, 609KB)