שורה של כלי תקשורת ישראלים הפרו לכאורה בימים האחרונים את חוק הנוער כשפרסמו את פרטיו של נער פלסטיני בן 13 החשוד בביצוע פיגוע בעיר-דוד. בעקבות הפרסומים פנתה עו"ד טל חסין מהאגודה לזכויות האזרח אל נשיא מועצת העיתונות השופט חנן מלצר בבקשה כי יזכיר לכלי התקשורת את האיסור בדבר פרסום פרטיהם המזהים של קטינים החשודים בפלילים.

בשבת ביצע נער פלסטיני בן 13 פיגוע ירי בעיר-דוד בירושלים ופצע שניים. בשעות ובימים שלאחר מכן פורסמו פרטיו האישיים כולל שמו, שכונת מגוריו ובחלק מהמקרים גם תצלומו, וזאת על אף שחוק הנוער וחוק בתי המשפט אוסרים על פרסום זהותו של קטין החשוד בפלילים.

סעיף 24(א) בחוק הנוער (טיפול והשגחה) קובע כי מי שיפרסם "שמו של קטין או כל דבר אחר העשוי להביא לידי זיהויו של קטין, בין על ידי כלל הציבור ובין על ידי סביבתו הקרובה, או לרמוז על זיהויו כאמור, בין באמצעות פרסום של קולו, דמותו, כולה או חלקה, סביבתו או דמויות הקרובות לקטין, ובין בדרך אחרת", בין היתר בנסיבות שיש בהן "לייחס לקטין עבירה", עונשו מאסר של שנה אחת או קנס בסך של עד 226,000 שקלים.

"הוראות חוק אלה נועדו להגן על הקטינים ובני משפחותיהם מפני סטיגמה ומעשי נקמה, ולהגביר את סיכויי השיקום של הקטין לאחר ריצוי עונשו", מזכירה עו"ד חסין במכתב ששיגרה למועצת העיתונות. בהמשך היא כותבת: "אופיה הלאומני של העבירה וזהות החשוד בה אינם משחררים [את כלי התקשורת] ממחויבויותיהם מכוח חוק, ואינם מהווים הצדקה להפרתו. כך גם רחשי הציבור והודעות שמפיצה המשטרה, או כל גורם אחר שעשוי להניע פרסום כאמור".

באתר ynet ועיתון "ידיעות אחרונות" פרסמו את שמו של הקטין, את שכונת מגוריו ואף את תצלומו. כך גם בעיתון "מעריב", באתר ערוץ 7 ובאתר ice. בעיתונים "הארץ" ו"ישראל היום" ובאתרים "סרוגים", "זמן ישראל" ו"הקול היהודי" פרסמו את שמו של הקטין החשוד בפלילים ואת שכונת מגוריו.

באגודה לזכויות האזרח מזכירים כי גם בשנת 2015 פרסמו כלי התקשורת בישראל את פרטיהם של קטינים פלסטינים שנחשדו במעורבות בפיגועים או ביצעו אותם, וכי האגודה פנתה אז למועצת העיתונות, היועמ"ש ופרקליט המדינה. בעקבות זאת הורה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דאז עו"ד רז נזרי למועצת העיתונות, יועמ"ש המשטרה ויועמ"ש השב"כ לחדד את הוראות החוק ולהדגיש את החובה לעמוד בהן.

"לעת עתה, החליט היועץ המשפטי לממשלה, בנסיבות העניין הכוללות, שלא לפתוח בחקירה בגין הפרות אלה", כתב אז עו"ד נזרי במכתב ששיגר בעקבות תלונת האגודה. "[...] אציין כי ככל שהפרות מעין אלה יחזרו על עצמן, לא מן הנמנע כי במקרים הבאים יוחלט לפתוח בחקירה".

נכון לעכשיו טרם פנתה האגודה מחדש ליועמ"ש, אולם לא מן הנמנע כי תעשה כן.

"ידיעות אחרונות", ynet, "מעריב", "הארץ", "ישראל היום", "סרוגים", ערוץ 7, ice ו"הקול היהודי" לא מסרו תגובה. ב"זמן ישראל" מסרו כי מדובר בטעות שתתוקן בעקבות פניית "העין השביעית".

* * *

לעיון במכתב האגודה לזכויות האזרח

להורדת הקובץ (PDF, 355KB)