President Peres and football captians

רורשך

נתון במסגרת צהובה דקה, מתפרסם הבוקר במרכז שער העיתון "ידיעות אחרונות" תצלום קטן שבו נראה נשיא המדינה שמעון פרס כשהוא מפונה לבית-החולים תל-השומר לאחר שהתמוטט אמש בתל-אביב [עמית מגל]. תיקון טעות: במרכז השער מתפרסם תצלום קטן שנאמר לנו כי הנשיא פרס נראה בו כשהוא מפונה לבית-החולים. השוו אותו לתצלום הגדול של נשיא המדינה דקות אחדות לפני התמוטטותו, המתפרסם לצדו על שער העיתון, ותראו כי אין דמיון בין שתי הדמויות, ולא רק בגלל ההבדל במצבם הבריאותי.

למעשה בתצלום הקטן, של פרס מפונה לבית-החולים, לא נראה דבר למעט כמה כתמים בגוונים שונים של אדום, לבן ושחור. מי שיתרכז בכתמים הללו די זמן יוכל אולי לזהות גב של פרמדיק, משענת של אלונקה ועוד כתם עגלגל המונח עליה, עם רמז לשיער כסוף, שחלקו מבצבץ מאחורי גבו של הפרמדיק. אך באותה מידה ניתן היה, לאחר התבוננות ממושכת, לזהות פרטים אלה גם בציור אבסטרקטי מקרי, לו היה מתפרסם על שער "ידיעות אחרונות" ומוגדר כתצלום של הנשיא פרס מפונה לבית-החולים. רק מי שכבר ראה את צילומי פינוי הנשיא בטלוויזיה, ומכיר את זירת האירוע, יוכל להבחין בקלות בתוכן התצלום.

במלים אחרות, התצלום המתפרסם הבוקר על שער "ידיעות אחרונות" אינו תורם כמעט דבר לקורא, פרט לתחושה העמומה שהעיתון שלו, העיתון של המדינה, הצליח ללכוד את האירוע ולהציגו בפניו (בלי להשתמש בעזרת המצלמה של ערוץ 2, שתצלומיה, המטושטשים אף הם, מופיעים על שערי "מעריב" ו"ישראל היום").

"כמעט הרגתי את אמא שלי"

"פרס התמוטט והתאושש", קוראת הכותרת הראשית המעודדת שמופיעה מעל שני התצלומים של פרס בשער "ידיעות אחרונות", כותרת דומה לאלו של "מעריב" ו"ישראל היום" (ב"הארץ", לעומת זאת, הכותרת הראשית עוסקת בעקרונות לחידוש המשא-ומתן בין ישראל לפלסטינים [עקיבא אלדר]).

הדיווח על מצבו של הנשיא מעודד אף הוא. פרס, כך מדווח, התווכח עם רופאיו וסירב להתפנות לבדיקות בבית-החולים, ורק לאחר "נסיונות ויכוח" ו"נסיונות שכנוע" הסכים לעבור בדיקות רפואיות. פרופ' רפי ולדן, רופאו האישי, משווה את שאירע לנשיא להתמוטטות חייל לאחר שעמד זמן ממושך מדי במסדר (למה לא להשוות זאת לקשיש שהתמוטט לאחר שעמד זמן ממושך מדי?).

כראוי למדינה פרימיטיבית בעלת עיתונות בלתי חופשית, דווקא הדיווח על התמוטטות הנשיא הזקן מלווה במיני אגדות ודברי חנופה על כוחו העליון של המנהיג ובריאותו המרשימה. אריק בנדר מדווח ב"מעריב" כי לטענת עוזרי הנשיא, "אפילו הצעירים שבהם מתקשים להדביק את הקצב שלו". בנדר ממשיך וכותב כך: "פרס ידוע כאדם בריא וכ'תופעת טבע' בגילו המתקדם [...] פרס נוהג לספר כי הוא נולד בניתוח קיסרי במשקל חמישה קילוגרמים – 'כמעט הרגתי את אמא שלי' – וכי כאשר ראו הרופאים את העולל, הם בדקו אותו והורו לא לחסן אותו".

כתבי "הארץ" המסקרים את התמוטטות הנשיא מציינים כי "בבית הנשיא נוהגים להגיד כי הרופא שעובר על בדיקותיו אומר שמבחינתו אפשר לגייס את פרס לצנחנים", ואילו איתמר אייכנר וראובן וייס מדווחים ב"ידיעות אחרונות" באופן ישיר, לא מפי גורמים שונים בסביבתו של פרס, כי "על אף גילו המופלג, הוא נראה מצוין ומנהל סדר יום עמוס מאוד שספק אם צעירים היו עומדים בו".

מסמנים את המטרה

"יהיו שינויים בלשכה", קוראת כותרת ביניים בידיעה מאת שלמה צזנה, דניאל סיריוטי ומתי טוכפלד המתפרסמת הבוקר ב"ישראל היום". הלשכה, כמובן, היא לשכתו של בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל. השינויים צפויים בעקבות פיאסקו הנסיעה לרוסיה מהשבוע שעבר, ועוד יותר מכך, בעקבות האופן שבו השתלחה העיתונות בנתניהו וביועציו.

על-פי הידיעה, "אחרי המהומה שהתחוללה בלשכתו של נתניהו, בעקבות ההודעה השקרית בפרשת נסיעתו של ראש הממשלה לרוסיה בשבוע שעבר, אמר אתמול מקורב לנתניהו כי 'יהיו שינויים בלשכה' [...] גורם המכיר את הנושא אמר כי 'אנחנו לא יודעים מי הדליף את העניין, ובימים הקרובים תיבדק התנהלותה של הלשכה בכל הפרשה'".

לידיעה מתלווה טור מאת דן מרגלית, המתפרסם תחת הכותרת "דרוש בדק בית בלשכה". מרגלית ממוקד יותר במטרה מאשר הגורמים העלומים המצוטטים בידיעה שלעיל, ומזכיר את השם המפורש של ניר חפץ – יועץ התקשורת של ראש הממשלה ואיש "ידיעות אחרונות" עד לאחרונה.

"מי בחצר נתניהו לא היה מסוגל לגבור על העלבון שלא היה שותף סוד עד כי נתן דרור ללשונו וגרם לתקשורת להתעניין לאן נעלם נתניהו?", שואל מרגלית ומיד מוסיף – "העיתונאים המעורבים בסוגיה אינם מגלים, כראוי, מי הוא מקורם. אך ראוי לשאול האם מדובר ביועץ לענייני תקשורת ניר חפץ. על נתניהו לברר אם יש דברים בגו. דבר אחד ברור: ראוי שרה"מ יברר ככל האפשר כיצד התגלגל סיפור המעשה, ולפי המידע שבידו ולפי תחושתו למי הוא מאמין ולמי לא – ישלח אחד מאנשיו הביתה".

עוזי בנזימן, בטור שפירסם אמש באתר זה, נחרץ עוד יותר ממרגלית. "אם לנתניהו יש עניין לאבחן מה דפוק בלשכתו, כל שהוא צריך לעשות הוא לסרוק את פרסומי התקשורת בשלושת הימים האחרונים. גם עיוור וחירש יבחין שמי שנפגע באופן אישי מהטלת האיפול על נסיעתו של ראש הממשלה לרוסיה לא היה הכתב הבכיר, אלא יועץ התקשורת הבכיר שלא שותף בסוד המהלך המדיני הרגיש", כתב בנזימן.

החזית מתחממת

בעמ' 6 של עיתון "הארץ" מדווח ניר חסון כי "צעיר יהודי ירה ופצע שני פלסטינים במזרח ירושלים". לפי הידיעה הקצרה, הגרסאות באשר לרקע המעשה חלוקות. ברור כי שני פלסטינים תושבי הכפר סילואן נורו ברגליהם על-ידי יהודי תושב ירושלים, אך בעוד החשוד בירי טוען כי ירה בתגובה לתקיפתו ולניסיון לחטוף את נשקו, תושבי סילואן טוענים כי הוא שיזם את העימות והחל לתקוף, יחד עם חברו, נערים ברחוב. "במשטרת ירושלים אמרו כי חומר החקירה יועבר לפרקליטות", מסיים חסון את דיווחו.

מקריאת ידיעה מאת אפרת פורשר, המתפרסמת הבוקר ב"ישראל היום", עולה כי יש מי שמקבל את חומרי החקירה עוד לפני הפרקליטות. בידיעה מצוין ש"בדיקת מצלמות האבטחה בעיר-דוד הוכיחה כי גרסתו של הצעיר [היהודי] היא הנכונה".

הבדלים נוספים בין שתי הידיעות: ב"הארץ" מצוין שמו של הקטין שנפצע ברגלו מירי, אמיר סורוך, ואילו ב"ישראל היום" לא. ב"ישראל היום" מדווח כי "בעקבות התקרית החלו תושבי סילואן ביידוי אבנים מסיבי לעבר בתי התושבים היהודים המתגוררים בכפר ולעבר כוחות הביטחון", וב"הארץ" לא נכתב על כך דבר.

ב"ידיעות אחרונות" ו"מעריב", אגב, מופיעות ידיעות קצרות ביותר על תקרית הירי בין היהודי לפלסטינים, ואלו מסתתרות עמוק בתוך העיתון. ניתן רק לשער כיצד "ידיעות אחרונות", המקדיש הבוקר עמוד שלם לסיקורו של סירוב להכניס צעיר ממוצא אתיופי למועדון לילה בתל-אביב, היה מדווח על תקרית הירי לו היה ערבי יורה ופוצע שני יהודים ברגליהם.

ענייני תקשורת

גילי איזיקוביץ מדווחת ב"הארץ" כי אחת האפשרויות הנשקלות בערוץ 10 לגבי עתיד שילובם של ירון לונדון ומוטי קירשנבאום בערוץ היא להפריד בין השניים ולהעניק לכל אחד מהם תוכנית משל עצמו.

ב"דה-מרקר" מדווח ["ניו-יורק טיימס"] כי מנהל השיווק בעיתון "וושינגטון פוסט", שהציע לגבות מלוביסטים תשלום עבור פגישות עם מו"לית העיתון וכתביו, התפטר.

הערב ישודר בערוץ 10 סרט בהנחייתה של מיקי חיימוביץ', "לבד מול כולם", העוסק בחרמות. תצלום של חיימוביץ' מתפרסם הבוקר במרכז לוח השידורים של "ידיעות אחרונות". תצלום של המגישה מופיע גם בעיתונים אחרים, אך פרסומו ב"ידיעות אחרונות" אינו מובן מאליו. לפני שבועות אחדים הציעה חיימוביץ' להטיל חרם על העיתון ולא לפרסם בו את מודעות המאבק של זכיינית הערוץ, וזאת משום לדעתה העיתון כיסה את המאבק באופן מוטה ושלילי. יתר על כן, תצלום של חיימוביץ' מופיע גם בעמודי החדשות של העיתון, במסגרת הידיעה היומית על מבצע ההזנה של "ידיעות אחרונות" וארגון "לתת".

חגי לוי מראיין עבור "כלכליסט" את דין פוזנינסקי, סגן נשיא בכיר ברשת BBC, על הצלחותיה של הרשת בתחום התוכני והטכנולוגי.

בעמוד האחורי של "ידיעות אחרונות" מופיעה מודעה בדמות ידיעה על צאת גיליון חדש של המגזין "לאשה".