שר האוצר אביגדור ליברמן הגיש קובלנה פלילית נגד פעיל לשעבר בישראל-ביתנו, יוסי כמיסה, שטען כי ליברמן הציע לו לפני כעשרים שנה 100 אלף דולר כדי שירצח ניצב במשטרה. לפי אילה חסון, שראיינה את כמיסה בחדשות 13, הניצב הוא סנדו מזור, לשעבר ראש אגף חקירות וסגן מפכ"ל, והאירוע התרחש כשליברמן היה שר התשתיות. היועצת המשפטית לממשלה הודיעה אתמול (א') על "בדיקה ראשונית" של הטענות.

ישראל חריגה בין המדינות הדמוקרטיות בכך שאזרח יכול לפתוח בהליך פלילי בגין לשון הרע. ההיתר להגיש קובלנות פליליות פרטיות שנוי במחלוקת, ומדי פעם עולות הצעות חוק המנסות לבטלו. הצעת חוק כזו, של ח"כ צבי האוזר, עברה בקריאה טרומית במאי השנה, אולם ספק אם הליך החקיקה ימשיך לאור הטלטלה הפוליטית. חודש קודם לכן מתח העליון ביקורת חריפה על מוסד הקובלנה.

הקובלנה הפלילית, שהוגשה על-ידי ליברמן ומפלגת ישראל-ביתנו באמצעות עורכי-הדין ירון קוסטליץ ואביעד שאולזון, מייחסת לכמיסה שלושה אישומים בגין שלושה פרסומים שבהם טען כי הוצע לו סכום כסף עבור רצח ניצב: בפייסבוק האישי שלו, בראיון לאילה חסון בחדשות 13 ובראיון לשרון גל ברדיו גלי-ישראל.

"להד"ם", מכחישה הקובלנה את טענתו של כמיסה, "מר ליברמן לא פנה לנאשם והציע לו סכום כלשהו כדי לרצוח מאן דהוא. מדובר בפרי דמיונו הקודח של הנאשם". ליברמן גם מכחיש כי כמיסה היה עוזרו, כפי שהוא מציג את עצמו, ומציין כי לא התבקש להגיב טרם פרסום הפוסט בפייסבוק.

יוסי כמיסה בראיון אצל אילה חסון בחדשות 13, 2.9.22 (צילום מסך)

יוסי כמיסה בראיון אצל אילה חסון בחדשות 13, 2.9.22 (צילום מסך)

בפוסט בפייסבוק טען כמיסה כי ליברמן גם "עשה עסקים בקונגו" והעלה את האפשרות שגם היה "שותף בקזינו ביריחו". עוד טען כמיסה כי בשנת 2000 ליברמן העביר דרך הטלפון של כמיסה מסר לאיש העסקים מרטין שלאף וביקש ממנו שיפעל למנוע מראש הממשלה דאז אהוד ברק לפעול לחקירתו. לטענות אלה, ואחרות, לא מתייחס ליברמן בקובלנה שהגיש.

טענה נוספת של ליברמן היא לגבי טענה של כמיסה כי ניצב אחר במשטרה, משה מזרחי, אמר לו שלא יטפלו בתלונה שלו על ליברמן משום שמפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו הוא מינוי של ליברמן. בראיון לשרון גל ברדיו גלי-ישראל טען כמיסה כי מזרחי אישר לחסון את גרסתו. ליברמן טוען כי מזרחי מעולם לא אישר את "דברי הבלע של הנאשם, לפיהם מסר הנאשם למזרחי שמר ליברמן הציע לו לרצוח ניצב במשטרה בישראל תמורת תשלום". יצוין כי מזרחי רואיין על-ידי חסון וסיפר כי כמיסה אכן קבע איתו פגישה בזמנו, אך מעולם לא הגיע אליה.

חשש להליך סרק

לפי חוק איסור לשון הרע, הוצאת לשון הרע שלא עומדת בהגנות החוק עלולה להביא לחיוב בפיצוי כספי במקרה של תביעה, אולם מי שמורשע בקובלנה פלילית בפרסום לשון הרע בכוונה לפגוע - דינו שנת מאסר. עם זאת, נדיר שאדם אכן הורשע בפלילים בגין לשון הרע. באופן כללי, השימוש בכלי הקובלנה הפלילית מצומצם, ועומד כנראה על כמה עשרות קובלנות בשנה (שרק חלקן בגין לשון הרע), זאת לעומת מאות תביעות דיבה.

ליברמן לא בוחל בשימוש בכלי הקובלנה הפלילית. בעבר הגיש קובלנה פלילית נגד העיתונאי יואב יצחק, שפירסם כי ליברמן עודכן באופן עקבי על-ידי קצינת משטרה שהדליפה מידע מחקירותיו, וכי נמצא בניגוד עניינים כשהעביר כשר ביטחון החלטה שהיטיבה לכאורה עם ילדיו; ונגד "דה מרקר", שם פורסם כי הוא נמצא בניגוד עניינים כשאישר כשר ביטחון רכישת לוויין מחברת תע"א למרות שמקורבו בוריס קרסני היה הלוביסט של החברה. בשני המקרים ביטל ליברמן את הקובלנות לאחר פרסום הבהרות.

כאמור, לאחרונה מתח שופט העליון יצחק עמית ביקורת חריפה על מוסד הקובלנה הפלילית: "בעוד שבהליך פלילי רגיל, הזכות להניע את ההליך מסורה לתביעה הכללית, שעומדת לה חזקת ההגינות, המקצועיות והעדר מניעים זרים, הרי שבקובלנה פרטית האינטרס האישי של הקובל להגשת הקובלנה יכול להיות מונע מרגשי נקם, על-מנת להציק לנאשם, להטרידו ולאיים עליו ובכך להביא להליך סרק, המשחית את זמנה של מערכת המשפט לריק".

טרם הוגש כתב הגנה.

69470-09-22