העיתון הכלכלי "דה-מרקר" יפרסם הבהרה בעקבות קובלנה שהגיש נגדו אביגדור ליברמן. הקובלנה הוגשה בגין כתבה שממנה השתמע כי ליברמן פעל בניגוד עניינים בעת שכיהן כשר הביטחון של מדינת ישראל.

הכתבה, שפורסמה ב-19 ביוני השנה, הופיעה בכותרת הראשית של "דה-מרקר" תחת הכותרת "בוריס קרסני שיווק 'לוויין לאומי'; ליברמן יאשר את רכישתו". בכותרת המשנה נמסר לקוראים כך: "שר הביטחון הודיע כי המדינה תרכוש מתע"א [התעשייה האווירית] לוויין, אף שעלותו גבוהה ב-330 מיליון שקל מהחלופות. 'זה לא פרוטקציוניזם', טען ליברמן – שמקורבו הוא לוביסט של החברה ושיו"ר הוועד בה הוא בנו של השר חיים כץ".

בעקבות הפרסום ביקש ליברמן מהעיתון לחזור בו מהדברים ולפרסם התנצלות – אך ב"דה-מרקר" לא שעו לבקשה. לטענתו, בעיתון גם לא פנו אליו כדי לבקש את תגובתו לתוכן הכתבה – שאותו הוא מגדיר כ"שקרי לחלוטין". כחודש לאחר מכן הגיש לבית-משפט השלום בירושלים קובלנה פלילית נגד העיתון, נגד הכתב חגי עמית ונגד העורך אבי בר-אלי, שהמליץ על הכתבה ברשימת "הכתבות הטובות של השבוע" של "דה-מרקר".

הכותרת הראשית של "דה-מרקר" מ-19.6.2018, שבגינה הוגשה התביעה (לחצו להגדלה)

הכותרת הראשית של "דה-מרקר" מ-19.6.2018, שבגינה הוגשה התביעה (לחצו להגדלה)

בקובלנה של ליברמן נטען כי מהכתבה השתמע שהשר לשעבר "העניק כביכול פרוטקציה" בהיקף של מאות מיליוני שקלים לתעשייה האווירית בגין "קרבה כביכול" שקיימת בינו לבין קרסני, מבכירי הלוביסטים בישראל. לטענת ליברמן, הוא הצהיר בפני "דה-מרקר" כי "לא שוחח עם מר קרסני במשך תקופה של כשנה וחצי, ומעולם לא שוחח איתו בעניינים הנוגעים לתע"א או לעניין כלשהו הנוגע לפעילות משרדו". עוד הוסיף ליברמן כי הוא כלל לא היה מעורב בקבלת ההחלטה על רכישת הלוויין, ש"התקבלה על-ידי גורמי המקצוע, ועל-ידם בלבד".

השימוש שעשה "דה-מרקר" במונח "פרוטקציה" אכן מתעתע: בכותרת הכתבה ובשער העיתון נכתב שליברמן טען ש"זה לא פרוטקציוניזם", כאילו הוא מתגונן מפני טענה כלשהי. בכתבה עצמה, הציטוט של ליברמן נושא נימה אחרת: "אין פה מקום לפרוטקציוניזם", הוא מצהיר, ומוסיף כי ההחלטה על רכישת הלוויין תהיה מקצועית לחלוטין, ותתקבל אחרי שהתעשייה האווירית "תתפשר על המחיר".

היום (27.12) נפגשו הצדדים באולמו של השופט מרדכי כדורי, לדיון שבסופו הושגה פשרה: ליברמן יחזור בו מההאשמות, ו"דה-מרקר" יפרסם הודעה לקוראיו. על-פי הפשרה שהושגה, ההודעה תתפרסם בימים הקרובים בעיתון ובמהדורה המקוונת, וייכתב בה שמהכותרת שפורסמה "ניתן היה להסיק כי מר אביגדור ליברמן מצוי בניגוד עניינים בנוגע לרכישת לוויין על-ידי המדינה מתע"א", וכי "העיתון לא התכוון לייחס למר ליברמן ניגוד עניינים. העיתון עשה שימוש במונח 'פרוטקציוניזם' במובנו התיאורטי-כלכלי ומצר אם הובן אחרת".

47262-07-18