שידור התוכנית הפוליטית של ynet, בהנחיית לוביסט והכתבת הפוליטית של האתר, עלול להוות עבירה על החוק. כך טוען עו"ד שחר בן-מאיר במכתב ששלח ללוביסט, יואל חסון, בעלים שותף של חברת "הקבינט" וליועצת המשפטית של הכנסת עו"ד שגית אפיק. כפי שהתפרסם כאן בשבוע שעבר, חסון החל להנחות את התוכנית הפוליטית של רדיו ynet יחד עם הכתבת הפוליטית והפרלמנטרית של האתר, מורן אזולאי.

"ההחלטה של ynet להשתמש בלוביסט כמנחה תוכנית פוליטית היא עבירה בוטה על תקנון האתיקה העיתונאית, חושפת את המערכת לניגודי עניינים חמורים ומחבלת באמון באינטגריטי העיתונאי של מערכת ynet", נכתב כאן בשבוע שעבר. כעת טוען עו"ד בן-מאיר כי השתתפותו של חסון בתוכנית היא עבירה על חוק הכנסת, האוסר על לוביסטים (שדלנים) להציע לחברי כנסת טובת הנאה. היכולת של חסון להעניק חשיפה תקשורתית כמנחה תוכנית באתר פופולרי, כותב בן-מאיר במכתב ששלח לחסון, היא בגדר טובת הנאה כזו.

"עובדה זו, לפיה אתה משמש בכובע אחד מנחה בערוץ רדיו בעל תפוצה רחבה של אתר 'חדשות' מוביל בישראל, אשר מטבע הדברים עורך ראיונות עם חברי כנסת, במיוחד כאשר מדובר בהנחיה שלך עם כתבת פוליטית, ובכובע השני משמש בשכר כשדלן – אשר אמור גם (מטבע הדברים) להשפיע על חברי הכנסת לתמוך במעשי חקיקה אשר ישרתו את לקוחות החברה שלך, מציבה אותך תחת חשד משמעותי, המתקיים בכל פעם שהינך מראיין חבר כנסת, הן בהפרה של הוראות סעיפי המשנה של סעיף 69 (א) לחוק הכנסת, ואף בחשד לעבירת שוחד", כותב בן-מאיר.

הלוביסט יואל חסון והעיתונאית מורן אזולאי בפרסומת לתוכנית רדיו פוליטית בהנחייתם ב-ynet (צילום מסך)

הלוביסט יואל חסון והעיתונאית מורן אזולאי בפרסומת לתוכנית רדיו פוליטית בהנחייתם ב-ynet (צילום מסך)

רק בחודש שעבר קבע השופט יצחק עמית בבית המשפט העליון כי סיקור תקשורתי אוהד יכול להתפרש כטובת הנאה. העליון דחה את ערעורה של סגנית השר לשעבר פאינה קירשנבאום מישראל-ביתנו, שהורשעה בשוחד, בין השאר לאחר שסידרה תקציבים לאתר ברוסית "יזרוס". "לנבחר ציבור יש אינטרס מובהק בסיקור תקשורתי של פעילותו, על אחת כמה וכמה סיקור תקשורתי אוהד, ולפנינו דוגמה נוספת לפניה המגוונות של טובת הנאה", כתב השופט עמית.

באותה הזדמנות הזכיר גם השופט עמית כי "אין צורך להוכיח שהמתת ניתנה בעד פעולה קונקרטית של עובד הציבור, ודי באפשרות סבירה כי בעתיד יצטלבו דרכיהם של נותן המתת ומקבלה , שמא יזדקק התורם או הנותן לחסדיו של עובד הציבור. לשם בחינת אפשרות זו ניתן להידרש, בין היתר, גם לנסיבות הבאות: טיב הקשרים בין נותן טובת ההנאה לבין מקבלה (האם קיים קשר שחורג מהיכרות פורמלית, דוגמת קשר משפחתי או חברי); האינטרסים האישיים והכלכליים של נותן טובת ההנאה; ונגיעתו של מקבל טובת ההנאה לאינטרסים אלה".

עורך ynet דרור עמיר (צילום: אורן פרסיקו)

עורך ynet דרור עמיר (צילום: אורן פרסיקו)

"מהדברים האמורים לעיל", מסכם עו"ד בן-מאיר, "עולות המסקנות הבאות. עצם האפשרות הניתנת לחבר כנסת להיות מרואיין על ידך בערוץ הרדיו מהווה, אליבא דיני השוחד, סיקור תקשורתי, שיש לחבר הכנסת אינטרס בו. [...]  לטעמי, כבר בעצם היותך מראיין ומנחה של תוכנית רדיו פוליטית, אשר מעניקה סיקור לחברי כנסת, אתה מסתכן בביצוע עבירה של שוחד, דרך ההלכה של 'שלח לחמך', ובהפרה של הוראות סעיף 69 לחוק הכנסת, אשר המשמעות של הפרתם היא שלילת היתר השדלן של החברה".

עו"ד בן-מאיר כותב ללוביסט חסון כי הוא מתכוון לעקוב אחר רשימת חברי הכנסת המתראיינים בתוכנית, ולבדוק לאחר מכן אם חברת "הקבינט" של חסון פנתה אל אחד מהם במטרה שיתמכו בחקיקה עבור לקוחות החברה. "במידה ואמצא כי כך הדבר, תוגש כנגדך על ידי תלונה על חשד לביצוע עבירת שוחד, ללא כל התראה מוקדמת", מזהיר עו"ד בן-מאיר את חסון.

עו"ד בן-מאיר מסיים את המכתב באזהרה גם לגבי אתר ynet: "אין באמור במכתבי זה כדי לגרוע מכל טענה כלפי אתר ynet עצמו, על חשד לתמיכה או לסיוע לביצוע עבירת השוחד על ידך, ואני שומר לעצמי את כל הזכויות והטענות גם כנגד האתר, בהקשר האמור". באתר ynet, נזכיר, סירבו למסור תגובה לפניית "העין השביעית" בשבוע שעבר. לא העורך הראשי דרור עמיר, ולא הכתבת הפוליטית אזולאי.

מורן אזולאי (צילום מסך, ynet)

מורן אזולאי (צילום מסך, ynet)

בתגובה לפניית "העין השביעית" לא מסר חסון התייחסות עניינית לטענותיו של עו"ד בן-מאיר. במקום זאת, חזר על דברים שמסר בשבוע שעבר בתגובה לפנייה קודמת, הילל את עצמו ואת החברה שבבעלותו המשותפת והמציא טענות שלא נטענו, בדבר "עסקאות סודיות בחדרים אפלוליים".

הנה נוסח התגובה המלא שמסר חסון: "יואל חסון נבחר להנחות את התכנית הפוליטית של רדיו Ynet בזכות ניסיונו העשיר כנבחר ציבור. חסון כיהן במשך 11 שנים כח"כ ומילא כמעט כל תפקיד אפשרי בכנסת: יו"ר קואליציה, מרכז אופוזיציה, יו"ר ועדה, סגן יו"ר הכנסת ועוד. ניסיונו הפוליטי של חסון מביא עומק מקצועי לתכנית ומי שמאזין לה, מבין שציבור המאזינים רק מרוויח.

"חדרים צדדיים ואפלוליים בהן נסגרות 'עסקאות' סודיות, נותרו רק בספרי ההיסטוריה וכיום, תהליכי קבלת ההחלטות מתנהלים בשקיפות ובמקצועיות ובהקפדה גורפת על כללי ניגוד עניינים. חברת הקבינט כבר מזמן נמצאת במקום השקוף הזה והיא אף נחשבת למובילת הענף בשיטות העבודה המקצועיות הללו.

"העובדה שיואל חסון וצח בורוביץ הם הבעלים של חברת הקבינט המעסיקה שורה של לוביסטים מקצועיים, הינה פומבית, יודעה ומפורטת – גם מתוך תפיסת השקיפות וגם בהתאם להוראות החוק. אם יש משהו שצריך להטריד את הציבור, אלה דווקא 'היועצים האסטרטגיים' שמשמשים כפרשנים פוליטיים וכלכליים ומבלי שאיש יודע ממה בדיוק הם מתפרנסים ולמי הם מייעצים".

להורדת הקובץ (PDF, 188KB)