שפל חדש בעיתונות הישראלית: ynet, אתר החדשות הפופולרי, החל לשדר תוכנית פוליטית בהנחיית לא אחר מאשר בעלים של חברת לובי: הח"כ לשעבר יואל חסון. לוביסטים, יועצים פוליטיים ויחצנים מככבים זה מכבר באולפני החדשות בטלוויזיה, אולם כעת נפרץ גבול חדש: חסון לא יהיה פרשן אלא יגיש את התוכנית עם הכתבת הפוליטית של האתר, מורן אזולאי.

ההחלטה של ynet להשתמש בלוביסט כמנחה תוכנית פוליטית היא עבירה בוטה על תקנון האתיקה העיתונאית, חושפת את המערכת לניגודי עניינים חמורים ומחבלת באמון באינטגריטי העיתונאי של מערכת ynet. למרות זאת, באתר החדשות סירבו לנסות ולנמק את ההחלטה או להגיב בכל דרך.

ההחלטה להשתמש בלוביסט היא גם יריקה בפרצופם של עיתונאי ynet, שמנהליהם לא מצאו מתוכם אף אחד שיהיה ראוי יותר להגיש את התוכנית הפוליטית. למרות זאת, עורך ynet, דרור עמיר, סירב להגיב. העובדה שמורן אזולאי, הכתבת הפוליטית של ynet, הסכימה להגיש תוכנית פוליטית יחד עם לוביסט, מעידה על תפיסתה המקצועית ועל חוט השדרה העיתונאי שלה. אזולאי סירבה גם היא להגיב.

עורך ynet דרור עמיר (צילום: אורן פרסיקו)

עורך ynet דרור עמיר (צילום: אורן פרסיקו)

שידורי הרדיו של ynet הם מיזם אסטרטגי של קבוצת "ידיעות אחרונות". הוא נועד להתחרות בתחנות הרדיו האיזוריות והציבוריות על כספי הפרסום במדיה הרדיופונית, וגם להתחרות בסינרגיה שמציגות קבוצות תקשורת אחרות בין אמצעי מדיה שונים.

התוכנית הפוליטית בהנחיית אזולאי נחשבה לאחת מתוכניות הדגל של המיזם, והוכרז עליה כבר במרץ השנה. באתר "וואלה" נכתב כי התוכנית צפויה להיות "בסגנון 'אינטימי' עם רפי רשף, כאשר מדי שבוע יגיע פוליטיקאי לאולפן" אך מועד השקתה נדחה. היום שודר הפרק הראשון בתוכנית. התארחו במסגרתו יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן-גביר, שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון, יו"ר מרצ זהבה גלאון, יו"ר ארגון המורים רן ארז וצבי סוכות, מועמד למפלגת הציונות הדתית.

כל אלו רואיינו לא רק בידי עיתונאית, אלא גם בידי בעלים של חברת לובי, מי שמתפרנס ממכירת נגישות למחוקקים כמוהם ממש. בעוד האינטרס שאמור להוביל את אזולאי הוא האינטרס הציבורי, מכוחו היא פועלת כעיתונאית, הרי שהאינטרס שאמור להוביל את חסון, כבעלים של חברת לובי פרטית, הוא האינטרס של לקוחותיו. ניגוד העניינים החמור לא עצר, כאמור, את ynet או את הכתבת אזולאי, וגם לא את המרואיינים, שחלקם אולי יפגשו בחסון או בעובדיו בנסיבות אחרות אם ייבחרו לכנסת הבאה.

מורן אזולאי (צילום מסך, ynet)

מורן אזולאי (צילום מסך, ynet)

חברת הלובי שהקים חסון נקראת "הקבינט", והיא פועלת מול חברי כנסת, פקידי ממשל ושרים כדי לקדם את האינטרסים של לקוחותיה. לפי מרשם הלוביסטים של הכנסת, לחברה לקוחות רבים, 62 במספר: תאגיד המזון הסיני הענק תנובה, חברת הגז דוראד, כלל ביטוח ופיננסים, המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה, חברת התעופה ארקיע, עיריית כפר סבא, הסוכנות היהודית, אלטשולר שחם, BUYME, אופטיקנה, ארגון אלמנות ויתומי צה"ל, בנין הארץ, הבנק הבינלאומי, הפדרציה הישראלית לתקליטים וקלטות בע"מ, ועד ראשי המכללות האקדמיות הציבוריות, לבנת פורן זכויות רפואיות, לקט ישראל, מועצה אזורית דרום השרון, מועצת האופטומטריסטים בישראל, עמותת גדולים מהחיים, אותות דלת לחיים חדשים, התאחדות מעונות היום הפרטיים בישראל ע"ר, unistream, האגודה לטיפול באמצעות אמנויות בישראל (ע"ר), לאומית שירותי בריאות, פורום יציבות מבנים ישראל, ארגון עובדי מערך הכבאות בישראל, ארגון הרופאים העצמאיים בישראל, איגוד המהנדסים לבניה ולתשתיות בישראל, אמינים אחזקות, פויינט-פארו השקעות בע"מ, ALTO, פורמה שירותי ניהול בע"מ, סייג' אקוויטיז (ישראל) בע"מ, MIDEAL GROUP, RUBY CAPITAL, PROFIMEX, שותפויות נדל"ן, מרכז לטיפול וחקר באוטיזם-עמותה לילדים בסיכון, בוליגו קפיטל בע"מ, בית אקשטיין, האגודה הישראלית לכירופרקטיקה, ארינטה בע"מ, קהילת הפינטק הישראלית -סיטי טי.אל.וי, אמי -אגודת אמני ישראל, IATI-האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות, סופרגום, הרבור גרופ ישראל, איגוד המוזיאונים ואיקו"ם ישראל, איגוד רופאי המשפחה בישראל, ועד מקומי צור הדסה, איגי ארגון נוער גאה, ג'י וואן טכנולוגיות מיגון בע"מ, קבוצת דנאל, מ.ד.פ, RIDEVISION, חברת אטנטי אלקטרוניק מוניטורינג, קבוצת עיניים, מרתון-קרן נדל"ן שותפות מוגבלת, חברת שופ אנליטיקס בע"מ, תן ביס וחברת קונה ישראל.

החלטת קבוצת "ידיעות אחרונות" לתת לחסון במה כמנחה של תוכנית פוליטית תאפשר לו לקדם את ענייניהם של לקוחותיו או להזיק למתחרים. חשיפה תקשורתית חשובה מאין כמוה עבור נבחרי ציבור, ומי שמחזיק את המפתח לחשיפה כזו מחזיק בכוח פוליטי גדול. זו הסיבה לכך שעיתונאים וכלי תקשורת אמורים להיות חסרי פניות ואינטרסים חיצוניים. כמובן שפעמים רבות לא זה המצב, ובירושלים מתנהל כעת משפט בו מואשמים שלושה מו"לים, שאול ואיריס אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס, כי ניצלו לרעה את כוחם להשפיע על המערכת הפוליטית. אולם ההחלטה להציב לוביסט בתפקיד עיתונאי, הופכת את היציאה המושחתת מהנורמה - לנורמה החדשה. ההנחיה המשולבת יחד עם הכתבת הפוליטית מעצימה אף יותר את הבעייתיות.

מורן אזולאי מצייצת בטוויטר על התוכנית הפוליטית שהיא מגישה עם הלוביסט יואל חסון

כך למשל, אם הכנסת הבאה תפעל לפתיחת התחרות בשוק המזון, תתייצב מול חברי הכנסת חברת תנובה, שמחזיקה ב-11.5% מהשוק. הפיכתו של בעל חברת הלובי המייצג את תנובה לשדרן תכנית פוליטית ב-ynet, עלולה לשמש כגורם מרתיע נוסף עבור חברי הכנסת, שיחששו מהמחיר הציבורי שישלמו באחד מערוצי התקשורת העיקריים בישראל. רשימת הלקוחות שהובאה לעיל יכולה לספק עשרות דוגמאות אפשריות נוספות.

זו אינה הבמה התקשורתית הראשונה שיואל חסון מקבל בכובעו כלוביסט - בשנים האחרונות כתב גם מאמרי דעה פוליטיים ב"הארץ". הוא עשה זאת בכובעו כחבר כנסת לשעבר - במפלגות השמאל-מרכז קדימה, המחנה הציוני והתנועה. חסון הקים את חברת הלובי "הקבינט" ב-2013 יחד עם צחי בורוביץ', לאחר סיום כהונתו כח"כ בכנסת ה-19. ב-2015 חזר שוב לכנסת עם המחנה הציוני, וב-2019 חזר שוב לעולם העסקים בניהול הקבינט. עובדת אחרת ב"הקבינט", מירב בן ארי, היתה קודם לכן חברת הכנסת ה-20 במסגרת מפלגת כולנו. היא חזרה לכהן בכנסת הנוכחית כח"כית במפלגת "יש עתיד". ח"כ קרן ברק מהליכוד היתה בעלים של חברת הלובי "קונטקטי" לפני שנכנסה לכנסת, ושיתפה פעולה עם צח בורוביץ', ממקימי "הקבינט".

המעבר בין הזירה הפוליטית לייצוג בעלי אינטרסים ידוע כתופעה בעייתית המכונה "דלתות מסתובבות", במסגרתה נבחרי ציבור לשעבר משתמשים בידע שצברו בשירות הציבור כדי לשרת אינטרסים פרטיים, בתשלום, מול האינטרס הציבורי. ההחלטה של קבוצת "ידיעות אחרונות" ו-ynet להעניק לחסון בימה תקשורתית קבועה, משלימה את סיבובה של הדלת וסוגרת אותה על אפם של המאזינים והמרואיינים.

מחסון נמסר כי הוא "נבחר" להנחות את התכנית ב-ynet "בזכות ניסיונו העשיר כפוליטיקאי וכנבחר ציבור בעברו" וכי "ניסיונו הפוליטי של חסון מביא עומק מקצועי לתכנית ומי שהאזין לשידור, מבין שציבור המאזינים יוצא נשכר מכך". חסון ביקש להוסיף גם כי העובדה שהוא בעלים של חברת לובי היא "פומבית וידועה" כמו גם רשימת לקוחותיו, וכי ההפרדה בין "עיסוקיו התקשורתיים" לבין חברת הלובי שבבעלותו המשותפת היא "ברורה ומוחלטת".