תביעת המיליון שהגישו אזרחים שהוזכרו ב"פרויקט הבוטים הגדול" נגד "ידיעות אחרונות", שניים מכתביו, שני ההאקרים שחקרו את פעילותם ברשת והארגון שסייע להם, הסתיימה בקול ענות חלושה. במסגרת הסדרי גישור הוסכם כי העיתון יפרסם הבהרה והארגון שסייע להאקרים יתרום 20 אלף שקלים.

ב-1.4.2019, כשבוע לפני מועד פתיחת הקלפיות בבחירות לכנסת, פרסם עיתון "ידיעות אחרונות" את הכותרת הראשית "כך פועל מערך עצום של חשבונות מזויפים למען קמפיין הליכוד". רונן ברגמן וענבר טויזר דיווחו על "שיטה שבה פועלת הרשת החשאית והמורכבת" אשר "מעלה חשדות לעבירות פליליות חמורות". הפרסום התבסס על דו"ח של "פרויקט הבוטים הגדול", שנכתב על ידי נעם רותם ויובל אדם בסיוע ארגון הברית-הישראלית. אחרי הפרסום התברר כי כמה חשבונות שהוזכרו בכתבה אינם מזויפים אלא שייכים לאנשים בשר ודם.

בחודש פברואר 2020, אחרי מבצע גיוס מימון המונים, הגישו 13 אזרחים שחשבונות הטוויטר שהפעילו נכללו ב"פרויקט הבוטים הגדול", תביעת דיבה נגד העיתון, שניים מכתביו, שני ההאקרים שחקרו את פעילותם ברשת והארגון שסייע להם. באמצעות עו"ד יעל תותחני הם דרשו פיצוי בסך כ-71 אלף שקל כל אחד, ובסך הכל פיצוי בסך כ-930 אלף שקל, בגין הוצאת דיבה ופגיעה בפרטיותם.

שער "ידיעות אחרונות" עם כתבתו של רונן ברגמן המתבססת על "פרויקט הבוטים הגדול", 1.4.19

שער "ידיעות אחרונות" עם כתבתו של רונן ברגמן המתבססת על "פרויקט הבוטים הגדול", 1.4.19

"התובעים הוצגו במסגרת הפרויקט והכתבה, כחברים במערך עברייני, שמטרתו להוליך שולל את הציבור", נכתב בכתב התביעה. "כבר עתה יובהר ויודגש, כי התובעים אינם עבריינים, אינם חלק מרשת עבריינית ואינם מסונכרנים ביניהם. התובעים הינם אזרחי מדינת ישראל, אשר בסך הכל ביקשו להביע את דעתם האישית בעניינים הפוליטיים של מדינת ישראל".

התובעים דרשו לא רק פיצוי עתק אלא גם שבית-המשפט יחייב את "ידיעות אחרונות" לפרסם הכחשה והבהרה כי הפרסום המקורי היה שקרי.

ב"ידיעות אחרונות" טענו להגנתם, באמצעות עורכות-הדין טל ליבליך ובר לאודון, כי התובעים טענו לפגיעה בחופש הביטוי אך בפועל ניצלו את החופש הזה לפרסום תכנים מבישים ומטרידים.

חשבונות הטוויטר שהפעילו התובעים פרסמו בין היתר את הציוצים הבאים: "חבורה של תרנגולים מסורסים עם זין קטן פרוסטטה מוגדלת ואגו פריך שמאוננים מול סרטוני הסקס המדומה של עצמם. מדי הגנרל החדשים, הלמך הוא עירום והביצים שלו כאלהה קטנות" [השגיאות במקור].

"מפלגת בלגאנץ נחשפת במערומיה. בראשה עומדים מטרידן מינית, בריון אלים, שקרן ומטומטם"; "הדיפשטייטעל מנופף באברו הזקור מול פני ראש הממשלה הנבחר"; "zehavagaloin@ כינתה הרגע את YairNetanyahu@ זבל בשידור חי. זהבה, את לא רק זבל בעצמך, את זונה של ערבים".

גם רותם ואדם, המיוצגים על-ידי עו"ד ישי שנידור, טענו בכתב ההגנה שלהם כי התביעה "שוברת שיאים של ציניות וחוסר בושה" בשל התבטאויות התובעים. לפי כתב ההגנה של רותם ואדם, התובעים התבטאו בין היתר כך: "גוש הצואה רווית תולעי שנאה הזאת חייבת להיות בהסגר. הכלבה המטונפת הזאת לא מהעם שלי" [על מועמדת מפלגת העבודה לכנסת]; "זה שנאם היום את נאום ההסתה הוא סוטה מין ושוכב עם קרן וקסנר כמו כלב"; "בגלל זה הגיע איידס לעולם, זה שמאלני סוטה שזיין קוף".

בכתב ההגנה של הברית הישראלית, שיוצגה ע"י עורכי-הדין ליאור גרו וארי הלל, ציטטו עוד שלל ציוצים של התובעים וטענו כי "אין המדובר בדעה מתריסה, נוגדת, מקוממת או מרגיזה, או בעמדה פוליטית כזאת או אחרת, שכולן ראויות להגנה, בין אם הן מוסכמות ובין אם לאו, אלא המדובר בשפת ביבים, לשון נמוכה של קללות, השמצות, הבל פה ורעות רוח לשמה, שמנסה להתכסות כעת תחת הגנת בית המשפט".

מעבר לכך טענו ב"ידיעות אחרונות" כי הפרסום היה מדויק ופורסם בתום לב; בברית הישראלית טענו כי פעלו כדין ובאופן מקצועי לחקר ציוצים פומביים, והוסיפו כי בדו"ח שחיברו לא נטען כי גורם כלשהו מהצייצנים "אינו אדם ממשי בשר ודם, אלא הינו רובוט".

בנימין נתניהו עם הצייצן "קפטן ג'ורג'" (גיורא עזרא), במסיבת עיתונאים שקיים בתגובה לדו"ח פרויקט הבוטים הגדול. מעון ראש הממשלה, ירושלים, 1.4.2019 (צילום: הדס פרוש)

בנימין נתניהו עם הצייצן "קפטן ג'ורג'" (גיורא עזרא), במסיבת עיתונאים שקיים בתגובה לדו"ח פרויקט הבוטים הגדול. מעון ראש הממשלה, ירושלים, 1.4.2019 (צילום: הדס פרוש)

היום (21.6) הודיעו הצדדים לבית-המשפט כי הגיעו להסדרי גישור, לאחר הליך שנערך בפני המגשר עמוס גבריאלי.

במסגרת הגישור, הברית הישראלית מבהירה כי "אין ולא היתה כל כוונה לייחס למי מהתובעים ביצוע של עבירה פלילית מכל מין וסוג וככל שניתן היה להבין כך, לא לכך היתה הכוונה". עוד התחייב הארגון לתרום למכון אדלר 20 אלף שקלים.

במסגרת הגישור מול "ידיעות אחרונות" נקבע כי העיתון יפרסם בתוך 21 יום מרגע קבלת תוקף של פסק דין להסדר הגישור הודעה תחת הכותרת "הבהרה", בזו הלשון:

המערכת מבהירה, כי בכתבה שפורסמה בעיתון ביום 1.4.2019, שהסתמכה על דו"ח מטעם הברית למען עתיד ישראל בע"מ (חל"צ), אין ולא היתה כל כוונה לייחס למי מהתובעים ביצוע של עבירה פלילית מכל מין וסוג וככל שניתן היה להבין כך, לא לכך היתה הכוונה".

מעבר לכך לא יקבלו התובעים הוצאות.

38432-02-20