ביום שני, ה-18.4.11, חשפו הרשויות את החשודים ברצח משפחת פוגל מאיתמר: חכים עוואד ואמג'ד עוואד, בני 18 ו-19 מהכפר עוורתא, הסמוך לאיתמר. למחרת תפס סיקור הפרשה מקום מרכזי בעיתונות הישראלית, שלא סיקרה את האירוע באופן אחיד.

כל העיתונים הגישו את הודאת שני הנערים שנתפסו ואת שחזור מעשיהם כפי שנמסר על-ידי כוחות הביטחון, ואילו "ידיעות אחרונות" ו"ישראל היום" הוסיפו על כך קריאות בעד ונגד השתת עונש מוות על השניים. ב"ישראל היום" וב"הארץ" נמסרו גם גרסאות הצד הפלסטיני. "ישראל היום" ציטט את הכחשת בני המשפחה כפי שנמסרה לסוכנות מען, ו"הארץ" הבליט את המסר הרשמי של הרשות הפלסטינית, הכופרת בתוצאות החקירה ובאשמתם של החשודים.

"הארץ" מתח ביקורת על עמדת הרשות והזכיר כי מיד אחרי הרצח פרחו תיאוריות קונספירציה שונות בקרב הפלסטינים והעיתונות הזרה, ולפיהן הרצח אירע על רקע פלילי או לא אירע כלל. כיצד דיווחו העיתונים הפלסטיניים על האירוע באותו יום, ערב החג?

בדיקה של שלושת העיתונים הפלסטיניים המרכזיים – "אל-חיאת אל-ג'דידה" ו"אל-איאם", המקורבים לרשות הפלסטינית, ו"אל-קודס" העצמאי – מגלה סיקור המזכיר את זה של העיתונים הישראליים יותר מאשר את זה שניתן היה לצפות לו על-פי המדווח על התקשורת הפלסטינית בעיתונים הישראליים. סוכנות הידיעות מען, הפועלת באינטרנט, מתאימה יותר לתיאורים הללו.

בהעדר כתבים בארץ, כלי התקשורת הפלסטיניים מסתמכים על סוכנויות הידיעות, ואלו, מטבע הדברים, ניזונות מגורמים רשמיים. כך העיתונות הפלסטינית מגישה לצרכניה את הגרסה הישראלית של מעצר שני הפלסטינים, ולצד המקור הישראלי הרשמי נותנים מקום גם לטענות בני המשפחה, כהזמנה לקורא הפלסטיני לבחור בעצמו לגרסת איזה צד להאמין.

"אל-חיאת אל-ג'דידה": "פתרון חידת איתמר"

"ישראל הודיעה על פתרון חידת איתמר, מבצעי הפיגוע נעצרו במקרה", לשון כותרת בשער "אל-חיאת אל-ג'דידה". כותרת הגג מוסרת כי "מודיעין הכיבוש תיחקר 8,000 אזרחים פלסטינים ב-40 יום". התצלום המלווה את הכותרות הוא של נוף עוואד, אמו של חכים, אחד החשודים.

הדיווח עצמו אינפורמטיבי ומתבסס על מידע שמסרו רשויות הביטחון של ישראל. "דובר משטרת ישראל הודיע אתמול (א') כי נעצרו שני צעירים פלסטינים בחשד לרצח בני זוג יהודים ושלושה מילדיהם בדקירות סכין, כשישנו ב-11 במרץ בהתנחלות איתמר בגדה המערבית", נכתב בעמוד השער. "הדובר מיקי רוזנפלד הודיע כי אמג'ד עוואד (19) וחכים עוואד (18) מהכפר עוורתא, הסמוך לאיתמר, נעצרו. על-פי החשד, הם רצחו את אודי פוגל (37) ואשתו רות וכן שלושה מחמשת בניהם, יואב (10), אלדד (4) והדס – פעוט בן שלושה חודשים [הטעות במקור]. לדברי רוזנפלד, השניים תיכננו את הפיגוע וביצעו אותו בסכינים, כשבתחילה רצחו את יואב ואלדד, לפני שעברו לחדר ההורים, שם רצחו אותם עם בנם הפעוט הדס".

הידיעה ממשיכה בעמ' 27 בציטוט דבריו של אל"מ נמרוד אלוני, מח"ט שומרון.

שער "אל-חיאת אל-ג'דידה". הידיעה מסומנת באדום

שער "אל-חיאת אל-ג'דידה". הידיעה מסומנת באדום

רק בסופה של הידיעה, לפני ציטוט הודעת השב"כ לסוכנות הידיעות AFP, מובאים דבריה של אמו של חכים עוואד, שטוענת כי בנה חף מפשע וכי ייתכן שהודאתו מקורה בלחץ החוקרים. "יכול להיות שבני לא היה שפוי במהלך החקירה, וחתם על מסמכים", מצוטטת האם שלה שלושה בנים, אחד מהם נכה, וארבע בנות. "זה בלתי אפשרי שבני יעשה זאת", היא אומרת. "עצרו את אחותו לשישה ימים ואני נעצרתי ל-48 שעות. בני לא יודע לשחוט תרנגולת".

מבין 11 ידיעות המופיעות בעמוד השער, לשש יש קשר לנעשה בישראל. כך מופיעה בשער הידיעה על מותו ביום ראשון של הנער דניאל ויפליק, שנפצע באורח אנוש מירי טיל נ"ט לעבר האוטובוס שבו נסע במערב הנגב. מובא דבר מעצרם של שלושה צעירים מנצרת בחשד לתכנון פיגועים בישראל, ומדווח על מעצרו של שיח' ראאד סלאח עם שובו ממכה. כמו כן מדווח כי שגריר ישראל בקהיר שב לתל-אביב, ונתניהו "מודאג" מהצהרות מצריות נגד ישראל.

בכותרת הראשית של העיתון מזהיר יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס, הנמצא בדרכו מרבת-עמון לתוניס, כי "הרשות תתמוטט אם הכיבוש יימשך עד אין קץ", ונכתב כי העניק לפעיל זכויות האדם האיטלקי ויטוריו אריגוני, שנרצח בעזה, את סמל ירושלים. נוסף לכך מובלט הדיווח על העוצר שהוטל על הגדה המערבית לרגל חג הפסח.

"אל-איאם": פרשנות של רון בן-ישי

הכותרת הראשית של "אל-איאם", המקורב גם הוא לרשות הפלסטינית, מוקדשת גם היא לעבאס: "הנשיא: ישראל רוצה נוכחות צבאית למשך 40 שנים באדמות המדינה הפלסטינית". בידיעה קטנה מתחת לידיעה הראשית נכתב על דבר מעצרם של שלושה מתושבי נצרת בחשד לתכנון פיגועים בישראל, ולצדה, בידיעה בולטת יותר, מתחת לכותרת הראשית, נכתב: "ללא תכנון מוקדם – ישראל מאשימה שני צעירים מעוורתא ברצח משפחת המתנחל באיתמר".

גם כאן מצוטט דובר משטרת ישראל, כשבפתיח הידיעה נכתב: "ישראל האשימה אתמול שני פלסטינים מכפר עוורתא, מדרום-מזרח לשכם, באחריות לפיגוע בהתנחלות איתמר לפני יותר מחודש, שהביא לרצח חמישה מתנחלים בני משפחה אחת". עוד נכתב בידיעה: "גורמים ישראליים מסרו כי שני מבצעי הפיגוע הם חכים מאזן ניאז עוואד (17), תלמיד תיכון, ואמג'ד מוחמד פאווזי עוואד (19), סטודנט בשלוחת שכם של אוניברסיטת אל-קודס הפתוחה". בהמשך מצוטט דובר משטרת ישראל ומובאים שמות ההרוגים. גם כאן מתייחסים לתינוקת הדס פוגל בלשון זכר, כנראה בשל טעות של סוכנות ידיעות שהעיתונים הפלסטיניים מסתמכים עליה.

שער "אל-איאם". הידיעה מסומנת באדום

שער "אל-איאם". הידיעה מסומנת באדום

הידיעה, הנמשכת בעמ' 21, מוסיפה לדווח על האירוע מנקודת המבט הישראלית, כולל ציטוטים ממאמרו של הפרשן רון בן-ישי ב-ynet. בניגוד למדווח בתקשורת הישראלית, שלפיו כוחות הביטחון תיחקרו מאות מבין תושבי עוורתא, גם ב"אל-איאם" מדווחים כי השב"כ וצה"ל תיחקרו ובדקו את כל 8,000 תושבי הכפר. רק עצם העובדה שתוחקרו כל תושבי הכפר, כותבים ב"אל-איאם", הביאה למעצר, ולא מידע מודיעיני.

בסוף הידיעה מובאים דברי אמו של חכים עוואד לסוכנות מען, ולפיהם בנה חף מפשע, ודבריו של ראש מועצת הכפר, קיס עוואד, שקורא להקמת ועדת חקירה בינלאומית כדי לחשוף את המבצעים האמיתיים של הפיגוע: "אנו מעלים ספקות לגבי חקירת הצבא הישראלי, לאור העובדה שהוא מבצע חקירה זה 35 ימים בלבד ומשתמש בכל אמצעי העינוי נגד העצורים הפלסטינים בכפר עוורתא". העיתון מביא גם ציטוטים של גורמי ימין ישראליים שקראו להוציא את שני העצורים להורג.

שתי ידיעות אוזן עליונות מימין ומשמאל עמוד השער מתייחסות אף הן לעניינים פנים-ישראליים: דרישה שהיפנה הרב הראשי מצגר אל אובמה לשחרר את יונתן פולארד כדי שאובמה ייבחר מחדש, ומותו של הנער פצוע הנ"ט בבית-החולים סורוקה בבאר-שבע. בעיתון זה ישראל תופסת שבע מבין 12 ידיעות בשער.

"אל-קודס": סוריה תחילה

"אל-קודס", עיתון עצמאי היוצא במזרח ירושלים, בוחר להקדיש את הכותרת הראשית שלו להתפתחויות בסוריה ולקריאתה של המועצה הלאומית הפלסטינית לקהילה הבינלאומית לשאת באחריות בהגנה על האסירים הפלסטינים, זאת לרגל יום האסיר, שחל שלשום.

הידיעה הבולטת השלישית על שער העיתון עוסקת במעצרם של שני צעירים מעוורתא בחשד לרצח משפחת מתנחלים באיתמר. העיתון מדווח על ההתפתחות מנקודת המבט הישראלית ומוסיף את דברי המשפחה, שמכחישה את החשדות.

ידיעה אחרת בעמוד הראשי מדווחת כי ממשלת חמאס סוגרת את כל היציאות מהרצועה כדי למנוע את בריחתם של רוצחי הפעיל האיטלקי אריגוני, שמקבל את "אות אל-קודס" מאבו-מאזן. הסגר על הגדה המערבית ודאגתו של נתניהו לנוכח הצהרותיו של החוץ המצרי, מובלטים אף הם בשער העיתון.

מען: אירוע פלילי

נאסר לחאם, עורך סוכנות הידיעות מען, אתר עצמאי שבישראל נוהגים לצטט ממנו ולהסתמך על דיווחיו, כותב באתר: "פיגוע איתמר לא בוצע על-ידי אחד מהפלגים הפלסטיניים, ואין צורך במשחק העצבים של הביטחון הישראלי בעניין זה. הימים הבאים יוכיחו כי הגרסה הפלסטינית של הרצח באיתמר או של הבמאי הפלסטיני [ג'ול מר-חמיס] בג'נין או החטיפה והרצח של פעיל זכויות האדם האיטלקי ברצועת עזה היא שמדובר במעשה ידיהם של אלה שרוצים לפגוע בגרסה הפלסטינית או בבטחון הפנים ובעיקר בכבודם, על-ידי עיוות תמונת פלסטין כדי למנוע את החלטת העצמאות במוסדות האו"ם בספטמבר הקרוב.

"הגרסה שלנו היא הנכונה, ואנו מניפים את נס ההומניות והמרד למען כבוד האדם", כותב העורך, ומספר על מקרי פשיעה גם בתוך ישראל, וביניהם אב שרצח את ילדיו. "איננו כמו המתנחלים, התוקפים מדי יום את הפלסטינים. לא חשוב מה יהיו התוצאות שעליהן יכריז הכובש, העובדה היא שהפיגוע באיתמר הוא עניין פלילי, שאינו מבייש את המהפכה הפלסטינית. מה שמבייש הוא הכיבוש וההתנחלויות".