דובר צה"ל מסרב להגיב לטענה כי הוא מפלה באופן שיטתי כלי תקשורת ועיתונאים חרדים ודתיים. את הטענה העלה "פורום העיתונאים", התארגנות של עיתונאים דתיים וחרדיים שהוקמה במרץ השנה וכוללת כ-50 עיתונאים ועיתונאיות. יוחאי דנינו, עורך "יום ליום" ומייסד הפורום, מספר כי עיתונאים דתיים וחרדים מודרים מתא הכתבים הצבאיים, שהוא הצינור דרכו מעביר דובר צה"ל מידע לכלי התקשורת.

כמחאה על האפליה, הפורום "הפר אמברגו" של דובר צה"ל, ופירסם ידיעה אקראית (על החלטת הרמטכ"ל לשילוב נשים בתפקידי לחימה נוספים), לפני המועד שהוסכם בין דובר צה"ל ותא הכתבים הצבאיים. לאחר הפרת האמברגו קבעו בדובר צה"ל תדרוך נפרד, נוסף, לעיתונאים הדתיים והחרדיים, אולם הם הודיעו כי הם מחרימים אותו עד לשינוי המדיניות המפלה.

אמברגו הוא כלי יחצני נפוץ בשימוש דוברים מהמגזר הציבורי והפרטי, המוסרים מידע למערכות תקשורת ועיתונאים בכפוף להסכמה כי המידע יפורסם מאוחר יותר, במועד שנוקב הדובר. התכלית המקורית של האמברגו היא עידודה של עיתונות מעמיקה ואחראית: במקום שכלי התקשורת יתחרו ביניהם מי יפרסם ראשון את ההודעה לעיתונות, כפי שקורה בדרך כלל, ניתן להם פרק זמן ללמוד את החומר ולפרסם ידיעה בעלת ערך רב יותר לציבור.

בפועל, האמברגו משמש פעמים רבות ככלי למשטר כלי תקשורת ועיתונאים ולמנוע חקירה עיתונאית עצמאית בנושאי הפרסום. "המילים דו"צ ואמברגו הפכו במערכות חדשות לצמודות", אמרה לאחרונה עיתונאית ל"עין השביעית", במסגרת כתבה שסקרה את האופן בו דובר צה"ל מתנהל כיחצן מסחרי, סוחר במידע ציבורי ומעדיף את התכלית התדמיתית על הביטחונית.

עורך "יום ליום": "דובר צה"ל הוא הגוף שמוציא הודעות של צה"ל לכלי התקשורת. הוא עושה את זה דרך תא הכתבים הצבאיים. הבעיה היא שאין אף עיתונאי דתי וחרדי שנמצא שם"

אחת הטענות שעלתה בכתבה היא על אפלייה שיטתית שנוקט דובר צה"ל: של כלי תקשורת קטנים ובינוניים מול כלי תקשורת גדולים, ובמיוחד ערוצי הטלוויזיה 12 ו-13; ושל התקשורת המגזרית לגווניה. זאת בזמן שתפקידו של דובר צה"ל, כפי שגם הוא עצמו מצהיר ומחויב לו, הוא לשרת את האינטרס הציבורי בחלוקה שוויונית, הוגנת ושקופה של המידע הציבורי-ביטחוני שהוא אמון עליו.

כעת עולה הטענה הזו, ביתר שאת, מהתארגנות העיתונאים החרדיים והדתיים. "הטענות שלנו מאוד ברורות", אומר דנינו ל"עין השביעית", "דובר צה"ל הוא הגוף שמוציא הודעות של צה"ל לכלי התקשורת. הוא עושה את זה דרך תא הכתבים הצבאיים. הבעיה היא שאין אף עיתונאי דתי וחרדי שנמצא שם, למעט שני נציגים מהתקשורת החרדית שהם בעצמם לא חרדים".

דנינו מונה שורה של כלי תקשורת חרדיים כמו "משפחה", השבועון החרדי הנפוץ ביותר, האתרים "כיכר השבת" ו"בחדרי חרדים", העיתון בעריכתו "יום ליום", תחנת הרדיו "קול ברמה" ועוד - שלדבריו אין להם שום ייצוג בתא הכתבים הצבאיים. "מהסיבה הזו הודעות עם אמברגו לא מגיעות אלינו, למעט מקרים בודדים. אפילו הודעות שאין להם אמברגו לא מגיעות אלינו, בגלל שאנחנו מודרים מהתא.

"למשל, את ההודעה על ייצוג נשים בצה"ל קיבלנו רק בשש, אחרי האמברגו. מערכות החדשות - למשל 12 ו-13 - קיבלו את הזמן להיערך בהתאם ואנחנו לא. הבעיה הגדולה יותר היא של השבועונים. הם יוצאים ביום חמישי. לא אחת ולא שתיים קרה שיוצאות הודעות בחמישי בבוקר ואנחנו מקבלים אותן רק אחרי שהעיתון מופץ. התקשורת הדתית, אגב, סובלת מזה עוד יותר".

לפי דנינו, הסירוב של דובר צה"ל להגיב לטענות אינו חדש. "בדובר צה"ל לא מסבירים למה אין עיתונאים דתיים וחרדיים בתא הכתבים הצבאיים, ואף כתב צבאי בשום מערכת חדשות חרדית לא מקבל את ההודעות. פנינו כמה פעמים לדובר צה"ל והסברנו את הבעיה. גם לדובר הנוכחי וגם לזה שקדם לו. גם לדרגים נמוכים יותר. אין עם מי לדבר".

הציוץ של "פורום העיתונאים"

הציוץ של "פורום העיתונאים"

"דובר צה"ל אמור לתת את כל המידע שהוא מפיץ, לכל כלי התקשורת", מוסיף דנינו, "אין לי בעיה שיהיו תנאי סף, שידרשו שיהיה כתב ייעודי, שתהיה לו תעודת עיתונאי, אבל לא הגיוני שכלי תקשורת בולטים לא מקבלים את ההודעות. לכן החלטנו לעשות את הצעד הזה. דובר צה"ל צריך להבין שהתקשורת החרדית היא מגוונת, היא גדולה".

דנינו מספק מספר דוגמאות למידע שמוסר צה"ל באמברגו ואינו מגיע לעיתונאים הדתיים והחרדיים. הידיעות שונות ומגוונות, ולא ניתן למצוא חוט משותף שיסביר מדוע דווקא הן צריכות להיות מדוורות לכלי תקשורת נבחרים בלבד: הסרת האיפול מעל פרטיו של סא"ל מחמוד חיר א'דין המנוח, יום עיון בנושא "מאמץ התמרון" וידיעה על יירוט רחפן בנגב.

מדוע נוקט דובר צה"ל במדיניות הפוכה מזו עליה הוא מצהיר, גם בתגובה לכתבות קודמות כאן באתר "העין השביעית"? בין אם המדיניות המפלה היא פרי התנהלות יחצנית שאיבדה את הצפון, ובין אם מדובר בכניעה של הדובר לסחטנות של כלי התקשורת הגדולים, המפסיד הוא כלל הציבור הישראלי.