עובדים של חברה שהפעילה מדורי פרסום סמוי ב"כלכליסט", רשת 13 ו"וואלה" פנו לבית-המשפט בדרישה לפרק את החברה בטענה שבעליה נעלמו והותירו חובות בגובה 7 מיליון שקל. החברה, Visionet, היא מעין קבלן משנה ששילם לגופי תקשורת תמורת הזכות לפרסם בהם מאמרים וראיונות מצולמים שנרכשו על-ידי מפרסמים. הסדרים כאלה נפוצים בענף התקשורת, ולא פעם משתמשים בהם כדי למכור תוכן פרסומי בזול ובכמויות גדולות, ותוך מעורבות מינימלית של גופי התקשורת.

במקרה של Visionet, ראיונות הווידיאו הוגשו על-ידי מנחים מוכרים, באופן שטִשטש את המהות הפרסומית: כתב הרכילות של "ידיעות אחרונות" לשעבר צחי קומה (שבמקביל מנחה את התוכנית "סלבריישן" של רשת), הזמרת אורנה דץ, הידוענית טהוניה רובל והדוגמנית נועם פרוסט. התוצרים התפרסמו בערוצים שיווקיים שהוקמו באתרי האינטרנט של שלושת גופי התקשורת: "הנבחרים" של "וואלה", "המומלצים" של רשת ו"כדאי להכיר" של "כלכליסט", שבינתיים ירד מהרשת.

הלקוחות שילמו ל-Visionet עבור ההפקה והפרסום, והחברה שילמה לגופי התקשורת תמורת הזכות להשתמש בבימה שלהם ולהצמיד לתוכן השיווקי את הלוגואים של "כלכליסט", רשת 13 ו"וואלה". לגולשים נמסר שהכתבות והראיונות מתפרסמים "בשיתוף" או "מטעם" הגורמים שמככבים בהן – חיווי שלפי מחקרים עדכניים מישראל ומחו"ל מונע מרוב הציבור להבין שמדובר בעצם בפרסומת.

העובדים נגד החברה

כלי התקשורת אינם מעורבים בהליך המשפטי, וכך גם ארבעת המנחים שהוזכרו לעיל. העובדים שהגישו את הבקשה, 35 מתוך כ-50 שעבדו בחברת הפרסום, טוענים שבעליה – שני יזמים בשם אביב מהרט ודניאל מזרחי – סגרו את המשרדים במפתיע, מכרו את הציוד ואז "נעלמו" והפסיקו לענות לפניות טלפוניות של עובדים, לקוחות וספקים.

שקופיות הפתיחה של הראיונות השיווקיים של Visionet ברשת 13, "כלכליסט" ו"וואלה" (צילומי מסך)

שקופיות הפתיחה של הראיונות השיווקיים של Visionet ברשת 13, "כלכליסט" ו"וואלה" (צילומי מסך)

בבקשה לפירוק החברה, שהוגשה בשבוע שעבר על-ידי עו"ד ליטל גל, נטען שבחודשים האחרונים ידעו העובדים שהחברה נתונה בקשיים, אבל המשיכו לבצע את עבודתם משום שהובטח להם שבקרוב ייחתם "הסדר" שיאפשר לשלם להם את כל חובות העבר. ואולם, לטענת העובדים הסדר כזה לא נחתם. "למעשה, חדלות פרעונה של החברה הינה כבר עובדה מוגמרת. המשרדים סגורים והפעילות נפסקה, והובהר כי [לגבי] משכורת ינואר 2022 אין מי שישלם, 'אין כסף'", כתבה עורכת-הדין.

לפי הבקשה, Visionet חייבת לעובדיה קרוב למיליון שקל, ובנוסף צברה חובות בהיקף של כ-6 מיליון שקל לנושיה. "החברה עשתה שימוש בכספים שניכתה משכרם של העובדים [במשך] חודשים רבים לצורך העברתם לקופות [הגמל] לצרכיה השוטפים, דבר המהווה כשלעצמו עבירה פלילית לכאורה", טוענת עורכת-הדין.

לטענת העובדים, חשבונות הבנק של החברה ריקים, אין לה נכסים נזילים, ו"ספק אם יש לחברה פעילות 'חיה', וגם אם קיימת (תיאורטית) הרי שהפעלתה עשויה רק להעמיק את היקף התחייבויותיה". העובדים מבקשים מבית-המשפט להורות על פתיחת הליכים לפירוק החברה כדי שיוכלו לגבות לפחות חלק מהחובות באמצעות פנייה למוסד לביטוח לאומי.

הבעלים דניאל מזרחי ואביב מהרט, שמיוצגים בידי עו"ד אורן הראל, טרם הגישו את תגובתם לבית-המשפט. הדיון הראשון בתיק יתקיים ב-1 במרץ בבית-המשפט המחוזי בתל-אביב, בפני השופטת נועה גרוסמן.

15900-02-22