בזמן שאתם קוראים את הכתבה הזו יושב אי שם בכנסת יועץ תקשורת ומנסה לשבץ את הבוס שלו לאחת מתוכניות הריאליטי אוכל בפריים טיים. זה קורה עכשיו בזכות כיכובם של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון (תקווה חדשה) וח"כ דודי אמסלם (ליכוד) בתוכנית "מאסטר שף V.I.P". ולכן כדאי לשים לב לדבר נוסף שקורה מול העיניים שלנו, מעבר לבישולים של שרת החינוך – כל המוצרים שהפוליטיקאים מסייעים לפרסם.

הנה מה שאפשר היה למצוא בפחות מדקה אחת שבה הופיעה שרת החינוך על המסך. היא קידמה את סכיני ארקוסטיל, כשסכין אחת בידה ואחת שאין בה שימוש מונחת על שולחן העבודה. באותו פריים ממש מונח לו ככה סתם נוזל כלים של Fairy, שיעמוד שם בצד ללא שימוש עד סוף התוכנית.

שניות אחר כך שופכת השרה טיפות ספורות של יין לתוך סיר של חברת ארקוסטיל. תווית היין מוסתרת באופן קפדני למדי – על פי החוק, אסור לפרסם משקאות משכרים ללא אזהרה מתאימה. העיקר שמקפידים פה על כל הכללים.

יפעת שאשא ביטון ופרודוקטים ממותגים בתוכנית "מאסטר-שף V.I.P" בקשת 12, 6.2.2022 (צילום מסך)

על שולחן הבישולים מופיעים הכיריים ועליהם הלוגו של חברת "אמישראגז". מוזר שהחברה מדביקה מדבקות על כיריים שלא היא ייצרה (שלחו לנו בבקשה תמונות שמוכיחות אחרת). ליד הכיריים – שורה של מוצרי שופרסל וגבינת מסקרפונה של חברת גד. גם כאן בקבוק היין מסובב כך שהתווית תוסתר מהצופים. מאכזב. בירידה כזו לפרטים, כשהצופים יודעים מי החברה שמזרימה את הגז לכיריים, לא נותנים לנו לדעת באיזה סוג יין הציפה שאשא ביטון את האגסים?

התוכנית שהופיע בה ח"כ דודי אמסלם שודרה ביום שאחרי. גם פה כמנהג הפורמט הייתה התוכנית עמוסה מכל טוב המפרסמים. אמסלם הופיע בדקות שלו עם המפרסמים הרגילים: סכיני ארקוסטיל, שופרסל דרך שמן הסויה וגם סבון הכלים של פיירי התנוסס לו שם ברקע (בכל רקע – באופן מטריד למדי סבון הכלים עמד שם מעל הכתף של כל מתמודד ומתמודדת). וכן, גם הלוגו של אמישראגז כיכב במרכז הפריים. נציין שביחס לשאשא ביטון, הדקות של אמסלם היו בוטות פחות בהצגת המפרסמים. מצד שני אמסלם, בניגוד להנחיות היועצת המשפטית כן קידם את התוכנית לפני שיצאה וגם לאחריה.

ההתחמקות של משרד היועמ"ש

על פניו, ההשתתפות של הפוליטיקאים בתוכנית הריאליטי היא חוקית, לפחות במקרים שלפנינו. ועדת האתיקה של הכנסת כבר דנה בעבר בהשתתפות חברי כנסת בתוכניות כאלו ואחרות, וקבעה שרק השתתפות קבועה היא אסורה. כך כתבה היועצת המשפטית של הכנסת שגית אפק לחברי הכנסת בעקבות פנייתו של עו"ד אלעד מן מעמותת "הצלחה" שפנה בדרישה לעצור את שידור התוכנית: "השתתפות של חברי הכנסת בתוכניות שאינה כרוכה בכל מחויבות חוזית כלפי ההפקה או כלפי הגוף המשדר, אין בצידה תמורה, ולא הופכת את חבר הכנסת לחלק בלתי נפרד ומזוהה עם התוכנית והערוץ המשדר אותה, ככלל, לא מעוררת קשיים אתיים". עם זאת, הוסיפה היועצת כי "גם בהשתתפות מותרת, על חברי הכנסת שלא לפרסם את דבר השתתפותם בתוכנית בצורה שעולה כדי קידום ושיווק תכנים מסחריים".

זאת ועוד, אפיק כתבה כי "בהחלטת ועדת האתיקה צוין כי ישנן תוכניות שבהן גם השתתפות חד פעמית מעוררת שאלה אתית בהקשר של פגיעה בכבוד הכנסת וחבריה. על כן, ועדת האתיקה המליצה לפנות אליה בכל מקרה שמתעורר ספק לצורך קבלת החלטה ספציפית". אבל כמה נוח, ועדת האתיקה של הכנסת לא באמת מתפקדת מאז דצמבר 2018. ולחברי הכנסת אין למי לפנות.

איילת שקד עם קולה זירו ובנימין נתניהו מצטלם עם משפחתו במלון (צילומי מסך)

תשובה נוספת יצאה מלשכתו של היועמ"ש במכתב ששלחה עו"ד ענת אסיף בתשובה לעו"ד מן. במכתב צוין שאמסלם בכלל לא פנה בתקופתו כשר כדי לקבל אישור להשתתפות בתוכנית. "ככל שהיתה מופנית אלינו פניה לבחינת הנושא במהלך כהונתו כשר, הדברים אכן היו נבחנים", נכתב. עם זאת, הם התנערו מחובתם לבדוק את ההתנהלות, באמתלה ש"אמסלם אינו מכהן עוד כשר בממשלה".

ביחס לשאשא ביטון כתבה אסיף כי "מבדיקה שערכנו מול משרד החינוך עולה כי צילום הפרק היחיד בו השתתפה השרה נעשה בסוף חודש דצמבר 2020, בטרם מונתה לשרת החינוך. לדברי השרה, היא קיבלה לכך אישור מהייעוץ המשפטי של הכנסת". ובכן, היועץ המשפטי של הכנסת אינו ועדת האתיקה. לסיכום, מצד אחד לא נוכל לגעת בזה כי אמסלם כבר לא שר. מהצד השני לא נוכל לגעת בזה כי השרה עשתה זאת כשהייתה חברת כנסת.

כשאורן חזן מכר לכם פיצה

ועדת האתיקה נדרשה בעבר לנושא, גם במישור הפרסום והקידום של חברות מסחריות. אחת מההחלטות של הוועדה הייתה נגד ח"כ מירי רגב (ליכוד) שבעת שהיתה שרת התרבות פרסמה בעמוד הפייסבוק שלה סרטון שבו קראה לעוקביה לצפות בתוכנית "אייל גולן קורא לכם" בערוץ 24. ועדת האתיקה דנה בפרסום של רגב והודיעה ש"אסור לחברי הכנסת לתת חסות, לסייע או לקדם גורמים מסחריים, ובכלל זה אמצעי תקשורת".

מקרה נוסף אירע ב-2017, אז פרסם ח"כ אורן חזן (ליכוד) סרטון שבו הוא קורא לציבור לאכול פיצה ברשת מסוימת. לדבריו, עשה זאת כי הרשת הבטיחה לתרום לעמותות. בתגובה לפרסום המקרה ב"עין השביעית" מסר דובר הכנסת בשם היועץ המשפטי לכנסת כי "ח"כים אינם רשאים לתת חסות או לסייע לקידום עסקים פרטיים, גם אם אלה מקדישים חלק מרווחיהם למטרות ציבוריות ראויות".

גם אם לא עסקה בקידום ושיווק התוכנית, בחסות הכשרת היועצים המשפטיים שאשא ביטון ואמסלם שימשו למעשה פרזנטורים לשורה של חברות ומוצרים שונים, דבר שכשלעצמו אסור. רק לפני כמה חודשים כתבנו כאן בשקוף על הסיטואציה שבה חברי כנסת הופכים לפרזנטורים של הוצאת ספרים. אז קבעו בייעוץ המשפטי של הכנסת כי כשזה מתחבר לאידיאולוגיה אז אפשר. רק שנראה שמדובר במדרון חלקלק. וכך לבסוף מוצאים את עצמם חברי כנסת ושרים מפרסמים נוזל כלים בתוכנית בישול.

ההופעות של שאשא ביטון ואמסלם בתוכנית ריאליטי בפריים טיים הן רק האחרונות בשורה של דוגמאות לכך שנבחרי הציבור עושים פחות או יותר מה שבא להם. אין מי שימשמע אותם ואין מי שידון בסוגיות עקרוניות כמו זו כדי לעשות סדר בפעמים הבאות.