ניגשתי בחשדנות ובסקרנות לקרוא ב"גלובס" את ריאיון סיום הקדנציה שערך גיא ליברמן עם המנכ"ל היוצא של משרד האנרגיה, אודי אדירי.

בחשדנות, מפני ששרת האנרגיה הנוכחית, קארין אלהרר, מיישרת קו עם העולם, המדע וההיגיון ומצהירה על קו חדש למשרד האנרגיה: התמקדות בקידום אנרגיות מתחדשות. זאת בניגוד למדיניות המוצהרת של השר הקודם יובל שטייניץ והמנכ"ל שלו אדירי, לקדם באגרסיביות את הגז הטבעי, אנרגיה לא מתחדשת. מדיניות שקיבלה חשיפה נרחבת בתקשורת בשנים האחרונות, לרבות ב"גלובס".

ובסקרנות, כיוון שקיוויתי שאולי בכל זאת יש סיכוי שנשמע מאדירי משהו חדש, עכשיו שהוא כבר לא בתפקיד ויכול להסתכל אחורה באופן משוחרר יותר, להודות בשגיאות ואולי אפילו, בניגוד למקובל, להכות על חטא. במיוחד אם המראיין ליברמן ישאל שאלות נוקבות באמת. ספויילר: לא זה ולא זה קרה.

את המסרים של המנכ"ל היוצא אדירי בראיון אפשר לסכם במשפט הבא, שאמר כשנשאל על החלטת השרה אלהרר להקפיא חיפושי גז טבעי: "בשנה שנה וחצי האחרונות היינו עסוקים בעיקר במתחדשות. אף פעם לא ראיתי סתירה בין זה לבין להמשיך לפתח את משק הגז. גם בעניין היצוא וגם בעניין חשיבות היתירות בישראל. אנחנו רוצים לקדם את המתחדשות ולהגיע ליעד של 30% וזה לא סותר".

שר האנרגיה יובל שטייניץ וראש הממשלה בנימין נתניהו על רקע אסדת קידוח הגז לווייתן, 31.1.2019 (צילום: מארק ישראל סלם)

שר האנרגיה יובל שטייניץ וראש הממשלה בנימין נתניהו על רקע אסדת קידוח הגז לווייתן, 31.1.2019 (צילום: מארק ישראל סלם)

המציאות, כמובן, הפוכה, והפער בין הצהרותיו של אדירי לבין המהלכים והביצועים בפועל של משרד האנרגיה בעת כהונתו, הוא, סליחה על משחק המילים - אדיר. אדירי לא קידם גם וגם אלא רק ורק. ואפילו זה לא. כלומר, לא קידם אנרגיות מתחדשות, וגם הגז קודם באגרסיביות ככל שהדברים אמורים ברמיסת הרגולטורים השונים ועיצוב מציאות נוחה לחברות הגז, אבל הוזנח בעצלתיים בשטח, למשל בתשתית ההולכה שבלעדיה לא ניתן להעביר את התעשייה לשימוש בגז.

אדירי קידם אנרגיות מתחדשות? הנה עובדה פשוטה וחותכת: משרד האנרגיה ברשותו של אדירי לא עמד ביעדי המתחדשות שהממשלה קבעה לשנת 2020 - 10% אנרגיה מתחדשת בייצור חשמל. אותה עובדה לא הפריעה לשטייניץ ולאדירי להתרברב ולשקר שוב ושוב, כשהכריזו על עמידה ביעד. גם כשליברמן שואל: "את 2021 אנחנו מסיימים עם פחות מ-10% אנרגיות מתחדשות, מה שאומר שאנחנו לא עומדים עדיין ביעדי 2020. האם היעד ל-‏2030 מעשי?", הוא מניח לאדירי לספק תירוצים למה יהיה קשה לעמוד אפילו ביעד העתידי. יעד שהוא היה מאלה שקבעו אותו.

זה ביחס לעבר. מה ביחס להווה? ליברמן לא שואל את אדירי מדוע המשרד לא הכין תשתית לעמידה ביעד בשנת 2021, בה נגיע לפי הערכות שונות לכ-7.5% אנרגיות מתחדשות, ולא לכ-9% כפי שמצוין בתרשים בכתבה של ליברמן - נתון שהמקור שלו הוא כנראה משרד האנרגיה עצמו. כמה נוח להגדיר יעדים ואז לספק את הנתונים - מבלי לתת למציאות להפריע.

הראיון עם אודי אדירי ב"גלובס"

הראיון עם אודי אדירי ב"גלובס"

ומה ביחס לעתיד? שטייניץ ואדירי הגדילו את היעד ל-2030 ל-30% אנרגיות מתחדשות (כמה נוח להגדיר יעדים עשור קדימה, מעבר להרי החושך במציאות הפוליטית של ישראל, ונעזוב את השאלה אם לא מדובר גם כך ביעד נמוך במדינה שטופת שמש כמו ישראל ולנוכח משבר האקלים הגואה). אבל שטיינית ואדירי לא הכינו את התוכניות לעמוד ביעד, לא דחפו מספיק את תשתיות ההולכה ואת היכולת לחבר שדות וגגות סולאריים לרשת. גם על כל אלה ליברמן לא שואל.

גם בנושאים אחרים אדירי ממשיך בשלו וליברמן זורם. כך בנושא המעבר מפחם לגז: "בישראל צרכנו עד לפני חמש שנים 50% פחם. השנה נעמוד באזור של קצת יותר מ-20% פחם", מתגאה אדירי. אף מילה לא נשאלת על החלטת הממשלה לפיה ייצור חשמל ביחידות 1-4 בתחנת הכוח הפחמית אורות רבין ייעצר ביוני 2022, החלטה שחברת החשמל כבר הודיעה שלא תתממש.

ליברמן גם לא שאל ולו שאלה אחת על ההשפעה האקלימית של השימוש בגז הטבעי, המורכב בעיקר ממתאן, גז חממה אגרסיבי במיוחד. אם יש החלטה משמעותית אחת שהתקבלה בוועידת גלזגו היא שיש להפחית את פליטות המתאן תחילה, אבל במדינת ישראל אפילו לא יודעים כמה מתאן נפלט בשרשרת האספקה של הגז הטבעי, וגם על כך אדירי לא נשאל, למרות ש"גלובס" פירסם על כך רק לאחרונה כתבה נרחבת.

ליברמן גם לא הקשה על אדירי בנוגע ללוויתן הגדול שבחדר, כפי שכינה בעבר המשנה ליועמ"ש את הכוח המונופוליסטי של חברות הגז והמחיר ששילמנו בגינו במהלך השנים בתעריפי החשמל. גם לא בנוגע לפיאסקו של קרן העושר, שאמורה היתה להעביר לציבור חלק מהרווחים האדירים שהכניסו קומץ ברוני גז ממשאבי הטבע של ישראל. אדירי המשיך במריחות ובתירוצים. המחיר פה נמוך, אנחנו רק מרוויחים, הכל לפי המתווה ובעתיד נראה עוד ועוד רווחים. את אותם הדברים אמר אדירי בעקביות שנה אחר שנה, אבל בפועל לא ראינו שינוי.

"אם יתגלה, כמו שמדי פעם טוענים, שיש תרגילי מס והחברות לא משלמות, אז הציבור צריך להרגיש מרומה. אבל עוד מוקדם לשפוט", אמר אדירי, והמראיין לא תהה מדוע מוקדם לשפוט כאשר עברה כבר שנה מאז שאדירי בעצמו, בדיון בוועדת קרן העושר, תקף את התנהלות חברות הגז ואמר: "שיפסיקו את תכנוני המס שמובילים לזה שהכסף לקרן העושר מתעכב".

לסיכום הריאיון שלו עם ליברמן חוזה אדירי שבעתיד ישקיעו השקעות ענק באנרגיות מתחדשות, בהפקה ובאגירה. זו כמובן לא כותרת מפתיעה, אלא אמת פשוטה וידועה, ונחמד שמנכ"ל משרד האנרגיה לשעבר מתיישר עם שאר העולם. חבל רק שבכל הריאיון המפנק לא השכיל המראיין להסביר לקוראים שמהפכת המתחדשות היתה צריכה לקרות כבר בשנים המבוזבזות שבהן אדירי כיהן כמנכ"ל דומיננטי של משרד האנרגיה וקידם במרץ רב את חברות הגז.